برای نخستین بار در جهان نقشه کاملی از حمله سیارکها به زمین تهیه شد که بر این اساس بخشهایی از شرق چین بیشترین حملات را متحمل شده است...
برای نخستین بار در جهان نقشه کاملی از حمله سیارکها به زمین تهیه شد که بر این اساس بخشهایی از شرق چین بیشترین حملات را متحمل شده است.
این نقشه نشان می دهد هجوم سیارکها به زمین که در هنگام فرود به جو تبدیل به توپهای آتشین ترسناکی می شوند تقریبا در سراسر زمین به یک میزان توزیع شده است با این حال در بخشهایی از شرق چین به نسبت سایر مناطق خشکی جهان شمار بیشتری از این حملات به ثبت رسیده است.

همواره این پرسش مطرح می شود که زمین چگونه از خود در برابر خطرات بالقوه میلیونها سیارکی که اطراف آن را احاطه کرده اند محافظت می کند؟ این پرسش برای دهه های طولانی ذهن دانشمندان را به خود جلب کرده بود و حالا مشخص شده که این جو زمین است که در نقش سپر قابل اطمینان دفاعی عمل می کند.


اما در برخی موارد این سپر چندان هم قابل اطمینان نبوده است. ۱۵ فوریه سال ۲۰۱۳ یکی از روزهای فراموش نشدنی در تاریخ برخورد سیارکها به جو زمین در دوران معاصر بود. در آن روز سیارک غول پیکری با ورود به جو زمین بر فراز منطقه "چلایبنیسک" در جنوب غرب روسیه تبدیل به توپ آتشین مهیبی شد. حرکت آتشین این مهمان ناخوانده موج انفجاری در آسمان ایجاد کرد که بر اثر آن بیش از ۷۲۰۰ ساختمان در ۶ شهر اطراف متحمل خسارت شدند. همچنین نزدیک به ۱۵۰۰ تن دچار جراحاتی شدند که بیشتر به خاطر ترس و وحشت از این حادثه بود.

دانشمندان برآورد کردند انرژی عظیم این سیارک در بدو ورود به جو که البته مقدار قابل توجه آن توسط اتمسفر جذب و خنثی شد چیزی درحدود ۵۰۰ کیلو تن یا معادل حدوپد ۳۰ برابر قدرت بمب اتمی هیروشیما بوده است.

طی نزدیک به ۲۰ سال گذشته آژانس فضانوردی آمریکا با استفاده از مجموعه وسیعی از حسگرهای نصب شده در گوشه و کنار زمین به مطالعه دقیق سیارکهای برخورد کرده به زمین پرداخته و در نهایت این نقشه را ارایه کرده است.
این نقشه مورد توجه دانشمندان زیادی از جمله دکتر پیتر براون از دانشگاه اونتاریوی غربی قرار گرفته است. این محقق معتقد است اتفاقاتی همچون ورود سیارک به جو روسیه تقریبا هر ۳۰ سال یک بار روی می دهد و البته هر یکصد سال یکبار هم سیارک عظیمی به زمین برخورد می کند که ابرشهری همچون واشنگتن را نابود خواهد کرد.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: mehrnews.com


مطالب جالب دیگر:
لباس مخصوص افراد مشهور و ستاره ها!!
کارتون روز: تورم ایران 6 و نیم برابر جهان است
عکس مرتضی پاشایی در سن 2 سالگی
تصویری فوق العاده از طلوع آفتاب که برنده جایزه شد!!
دختر فقیری چشمانش مانند آهو است!! + عکس