در سال‌های اخیر، آلودگی هوا تبدیل به یکی از معضلات مهمی شده که جوامع مختلفی با آن دست به گریبان هستند. اما با مصرف برخی از خوراکی‌ها می توان به جنگ روزهای آلوده رفت...
در سال‌های اخیر، آلودگی هوا تبدیل به یکی از معضلات مهمی شده که جوامع مختلفی با آن دست به گریبان هستند. اما با مصرف برخی از خوراکی‌ها می توان به جنگ روزهای آلوده رفت.
آلودگی هوا، یکی از ارمغان های جدید عصر مدرنیته است که می تواند عواقب و مضرات بسیاری را برای انسان ها در برداشته باشد. آلودگی هوا می تواند ابتلا به بیماری های مختلفی مانند التهاب ریه، آسم، عفونت های مجاری تنفسی، سرطان ریه، بیماری های قلبی و ... را در برداشته باشد اما با مصرف برخی از خوراکی ها می توان تا حد قابل توجهی از اثرات آلودگی هوا کاست.

* آنتی اکسیدان های موجود در سبزیجات و میوه ها می توانند نقش برجسته ای در سلامتی انسان و دستگاه های تنفسی ایفا کنند. از میان خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان می توان به ویتامین ای و سی اشاره کرد.

* ویتامین ای در روغن هایی مانند روغن سویا، آفتابگردان، زیتون، ماهی و همینطور انواع مغزها یافت می شود. پرتغال، نارنگی، گریپ فروت، فلفل سبز، کیلویی، طالبی و توت فرنگی نیز سرشار از ویتامین سی هستند. اما جالب است بدانید که درصد ویتامین سی موجود در کلم بروکلی بیش از پرتقال است.

* بتاکاروتن یک رنگدانه قرمز - نارنجی است که در گیاهان و میوه ها یافت می شود. این ترکیب را پپش ساز ویتامین آ می‌دانند که باعث تقویت سیستم ایمنی شده و می تواند بدن را در برابر آلودگی هوا حفظ کند. از مواد غذایی حاوی ویتامین آ می توان به خوراکی هایی مانند هویج، کدو حلوایی، اسفناج، گوجه فرنگی و موز اشاره کرد.

* پکتین را نوعی فیبر غذایی می دانند که باعث دفع سرب استشمامی از هوای آلوده می شود. پکتین در مواد غذای مانند سیب، نارنگی و غلات حاوی سبوس یافت می شود.

* مصرف آب زیاد می تواند باعث حفاظت از دستگاه گوارش و تنفس شود.

* مصرف ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضروری می تواند باعث تقویت دستگاه تنفسی شود.

*  مصرف لبنیات به خصوص شیر به دلیل داشتن کلسیم می تواند از جذب سرب جلوگیری کند. البته باید دقت شود که شیر کم چرب در هوای آلوده مناسب تر است. شیر و لبنیات پرچرب کاهش کارایی سیستم ایمنی بدن و دستگاه تنفسی را در بردارند.

* مصرف فرآورده های پروتئینی، مانند گوشت، مرغ، ماهی  و عدس نیز می توانند مفید باشند.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: mehrnews.com


مطالب جالب دیگر:
اس ام اس های مفهومی و جدید
عکس بدون آرایش الناز شاکردوست در صبح پاییزی
ساخت مرتفع ترین برج تجاری جهان در دبی با نام 2020 + عکس
رشد صورت انسان برروی سینه یک مرد!! + 18 عکس
سحر قریشی و پیغامش پس از مراسم خاکسپاری + عکس