نتایج یک پژوهش جدید حاکی از آن است، کودکانی که در آشپزی شرکت می‌کنند بیشتر و بهتر از دیگر همسن و سال‌های خود میوه، سبزیجات و مواد فیبردار می‌خورند...
 نتایج یک پژوهش جدید حاکی از آن است، کودکانی که در آشپزی شرکت می‌کنند بیشتر و بهتر از دیگر همسن و سال‌های خود میوه، سبزیجات و مواد فیبردار می‌خورند.
محققان دریافتند که درگیر کردن بچه‌ها با آشپزی در منزل یا کلاس‌های آشپزی، آنها را بیشتر علاقمند به انتخاب غذاهای سالم می‌کند.
برنامه‌ها یا کلاس‌های آشپزی مخصوص کودکان، تمایلات و رفتارهای غذایی کودکان را به طور قابل ملاحظه‌ای تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. گرچه این پژوهش تأثیرات چنین برنامه‌هایی در درازمدت را بررسی نکرده است،‌ اما برآورد می‌کند این اقدامات می‌توانند به حفظ طولانی‌مدت عادات سلامتی در کودکان کمک کنند.

درک هرسچ، سرپرست این تحقیق که با یک برنامه آموزش آشپزی موسوم به «محققان غذا» در موسسه قلب مینه‌سیتا نیز همکاری می‌کند، گفت: ایجاد عادات و رفتارهای غذایی مناسب در سن کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است.
این تحقیقات زمانی به انجام رسیده که نرخ چاقی دوران کودکی به شدت در حال افزایش است. بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا در سال 2012 بیش از یک سوم نوجوانان آمریکایی دچار چاقی بوده‌اند. یافته‌ها نشان داده که یکی از دلایل این روند، کاهش چشمگیر استفاده از غذاهای خانگی از سال 1980 است.

بیشتر مردم به صرف غذا در رستوران‌ها تمایل دارند؛ جایی که بیشتر غذاهای آن پرکالری و کمتر مغذی هستند.
سارا هاس، سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم آمریکا اظهار کرد: مسئله زمان بسیار فاکتور مهمی است. زمان مقصر بزرگی در خوردن غذاهای از پیش آماده شده است، چرا که والدین فرصت ندارند یا اینکه یاد نگرفته‌اند غذاهای سالم را در خانه تهیه کنند. برنامه‌های آموزش آشپزی به کودکان، پخت غذاهای جدید و سالم را آموزش می‌دهد و بر روی مصرف پنج واحد میوه و سبزی در طول روز تاکید می‌کند.

هاس در ادامه گفت: اگر بچه‌ها را در آشپزی دخالت دهید آنها حتما به انواع غذاها علاقمند می‌شوند و دوست دارند یادگیری‌های خود را ادامه دهند.
درک هرسچ و تیم تحقیقاتی‌اش هشت پژوهش دیگر در این زمینه را نیز که در آنها انواع مختلف برنامه‌های آموزشی را آزمایش کرده بودند، مورد بررسی قرار داد. کودکان شرکت‌کننده در این کلاس‌ها پنج تا 12 ساله بودند. براساس نتیجه‌گیری‌ها، آنها معتقدند کودکان را در موارد متعدد و به طور مکرر باید در معرض غذاهای سالم قرار داد؛ این کار به آنها اجازه می‌دهد با غذاهای جدید بهتر کنار بیایند و کمک می کند راحت‌تر عادات سلامتی را پیش بگیرند.

محققان این تحقیق به اهمیت دخالت والدین در شکل‌گیری عادات غذایی فرزندان‌شان تاکید کردند. والدینی که نمی‌توانند فرزندان‌شان را در کلاس‌های آشپزی ثبت نام کنند همان نتایج را می‌توانند با بکارگیری فرزندان‌شان در آشپزخانه منزل و استفاده از کمک آنها برای آماده کردن غذا به دست آورند.
کودکان احساس راحتی بیشتری در خانه می‌کنند و به این دلیل که در یک تجربه مثبت شرکت دارند بیشتر پذیرای غذاهای جدید می‌شوند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir


مطالب جالب دیگر:
چرا دوست داریم بچه‌ کوچولوهای خوشگل را گاز بگیریم؟!!
کارتون روز: برخورد پزشکان با مردم!!!
الهام پاوه نژاد نیز عکسی با مادرش منتشر کرد!!
نذری پختن هنرپیشه سرشناس با دیش ماهواره + عکس
عکس: واکنش خنده دار حمید گودرزی به آلودگی هوای تهران