بر اساس بررسی‌های دانشمندان دانشگاه شفیلد انگلستان و دانشگاه روهر آلمان، چرت‌ زدن در رشد‌ حافظه نوزادان نقش مهمی ایفا می‌کند و رفتارهای جدیدی که یاد گرفته‌اند را در حافظه آن‌ها ثبت می‌کند...
 بر اساس بررسی‌های دانشمندان دانشگاه شفیلد انگلستان و دانشگاه روهر آلمان، چرت‌ زدن در رشد‌ حافظه نوزادان نقش مهمی ایفا می‌کند و رفتارهای جدیدی که یاد گرفته‌اند را در حافظه آن‌ها ثبت می‌کند.
نوزادان بخش اعظم وقتشان را به خوابیدن اختصاص می‌دهند اما تا پیش از این، دانش اندکی درباره ارتباط بین خواب و سطوح بی‌سابقه رشد حافظه که در سال اول رخ می‌دهد، وجود داشت.

در این تحقیق، دانشمندان دریافتند خوابیدن نوزادان در انسجام‌ یافتن حافظه آن‌ها و حفظ حقایق، مناسبت‌ها و دانش‌ نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. محققان پی بردند خوابیدن روزانه پس از یادگیری به نوزادان کمک کرد رفتار جدیدی که آموخته اند را به یاد بیاورند.
تیم علمی بر روی 216 نوزاد سالم شش تا 12 ماهه متمرکز شد و توانایی آن‌ها برای به یادآوردن مهارت‌های تازه‌ یادگرفته‌ شده را آزمود.

دانشمندان به نوزادان یاد دادند چگونه دستکشی را از یک عروسک دستی بردارند و این فرصت به آن‌ها داده شد که این فعالیت را پس از وقفه‌های زمانی چهار و 24 ساعته دوباره انجام دهند. در این بررسی، نوزادانی که چرت نزده بودند، با نوزادان هم‌سن‌وسالشان که طی چهار ساعت پس از یادگیری فعالیت‌های موردنظر، حداقل نیم ساعت خوابیده بودند، مقایسه شدند.

نتایج نشان داد تنها نوزادانی که پس از فعالیت یادگیری، چرت زده بودند، فعالیت‌های موردنظر را به یاد آوردند در حالی که نوزدانی که نخوابیده بودند، هیچ سرنخی از به یادآوردن رفتار و اطلاعات جدید از خود بروز ندادند. همچنین 24 ساعت پس از یادگیری فعالیت موردنظر، نوزدانی که خوابیده بودند، یادآوری بسیار بهتری را در مقایسه با نوزدانی از خود بروز دادند که نخوابیده بودند.

این یافته‌ها برای هر دوی والدین و برنامه‌ریزی‌کنندگان تحصیلی حائزاهمیتند زیرا نشان می‌دهند بهترین زمان برای این که نوزادان اطلاعات جدید را یاد بگیرند، درست پیش از خوابیدنشان است این در حالی است که تا پیش از این مردم بر این باور بودند بهترین زمان برای یادگیری نوزادان هنگام بیداری کامل آن‌هاست. نتایج جدید نشان می‌دهند نوزادان فعالیت‌هایی که درست پیش از خوابیدن یاد می‌گیرند را به خوبی به یاد می‌آورند.
در این بررسی مشخص شد چرت‌های کوتاه‌تر از 30 دقیقه زمان کافی برای انسجام‌ یافتن دانش جدید در حافظه نوزادان را ارائه نمی‌دهند.
جزئیات این پژوهش در نشریه مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم امریکا قابل‌ مشاهده است.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir


مطالب جالب دیگر:
تختخواب هوشمندی که همراه با کودک رشد می‌کند!! + عکس
کارتون روز: حداقل یک گل از سه گل مردود شده ایران سالم بود!
قاشقی برای کم کردن وزن!! + عکس
عکس های بامزه از دختر محسن یگانه
نجات معجزه آسای زشت ترین گربه جهان! + عکس