دانشمندان دانشگاه نیوساوث ولز آزمایش جدیدی ابداع کرده‌اند که شانس مرگ بیمار طی یک ماه تا 12 هفته آینده را شناسایی کرده و از درمان‌های پزشکی بیهوده و گران‌قیمت که باعث طولانی‌شدن...
دانشمندان دانشگاه نیوساوث ولز آزمایش جدیدی ابداع کرده‌اند که شانس مرگ بیمار طی یک ماه تا 12 هفته آینده را شناسایی کرده و از درمان‌های پزشکی بیهوده و گران‌قیمت که باعث طولانی‌شدن رنج و درد بیماران مسن می‌شوند، جلوگیری می‌کند.
این آزمایش نشان می‌دهد که آیا بیماران کهنسالی که در بیمارستان بستری شده‌اند، ظرف یک ماه آینده در خطر مرگ قرار دارند یا خیر. بیماران اینگونه می‌توانند ساعات آخر عمر خود را در میان عزیزانشان بسر برده و همچنین از صرف هزینه‌های نابجا خودداری کنند.

این آزمایش غربالگری به بررسی 29 نشانگر سلامتی از جمله سن، ضعف، بیماری، اختلال روانی، پذیرش اورژانس قبلی و ضربان قلب پرداخته و درصد شانس مرگ طی یک ماه الی 12 هفته آتی را مشخص می‌کند.
به گفته محققان، هدف از آزمایش CriSTAL، آغاز بحث صادقانه در مورد پایان مراقبت‌های حیاتی و به حداقل رساندن خطر درمان‌های بی تأثیر و تهاجمی است.

این نشانگرها شامل موارد زیر هستند:
- سطوح تغییریافته هوشیاری (تغییر مقیاس کمالی گلاسکو < 2)
- فشار خون سیستولیک کمتر از 9
- تعداد تنفس بیش از پنج و کمتر از 30
- تعداد نبض کمتر از 40 یا بیشتر از 140
- نیاز به درمان با اکسیژن و یا اشباع اکسیژن شناخته‌شده کمتر از 90 درصد
- سطح قند خون هیپوگلیسمی (میزان قند خون کمتر از حد عادی)
- تشنج مکرر یا طولانی مدت
- خروجی کم ادرار (کمتر از 15 میلی‌لیتر در ساعت)

- تاریخچه قبلی بیماری مانند سرطان پیشرفته، بیماری کلیه، نارسایی قلبی، انواع مختلف بیماری ریه، سکته و زوال عقل عروقی، حمله قلبی، بیماری کبد متوسط تا شدید، اختلال روانی مانند زوال عقل و یا ناتوانی ناشی از سکته مغزی، مدت زمان بستری پیش از اعلام شرایط بحرانی، بستری شدن مدوام در یک سال گذشته، پذیرش مکرر به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان، ضعف، کاهش وزن با علت ناشناخته، خستگی گزارش شده توسط خود فرد، سستی (عدم توانایی در گرفتن اجسام یا بلند کردن اجسام تا 4.5 کیلوگرم)، کاهش سرعت راه رفتن ( طی کردن 4.5 متر در بیش از هفت ثانیه)، ناتوانی در انجام ورزش یا ایستادن، سکونت داشتن در خانه سالمندان، وجود ادرار در خون و نوار قلب غیر عادی (ضربان قلب نامنظم، ضربان سریع و یا ریتم غیرطبیعی).

محققان در این پژوهش به بررسی 112 پژوهش بمنظور شناسایی بهترین نشانگرهای مرگ پرداختند. آن‌ها مدعی هستند که این آزمایش به پزشکان و پرستارانی که برای افزایش طول عمر بیمار با هر هزینه‌ای از سوی خانواده بیمار و جامعه تحت فشار هستند، کمک خواهد کرد.

این آزمایش همچنین با ارائه گزینه‌های بیشتر در مورد محل مطلوب مرگ به خانواده‌ها و بیماران در مورد لحاظات آرامتر پیش از مرگ کمک خواهد کرد.
این فهرست هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته اما محققان امیدوارند در نهایت برای همه موارد بستری در بیمارستان مورد استفاده قرار بگیرد.
این پژوهش در مجله Supportive & Palliative Care منتشر شده است.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir

مطالب جالب دیگر:
ماجرای یک روز برفی در تهران!
رژیم غذایی عجیب یک دختر 17 ساله !!؟ + عکس
عکس جدید هدیه تهرانی در 42 سالگی
پیرزن 68ساله ای که میخواهد یک جنگجو باشد! + عکس
عکس های شهرزاد کمال زاده در سفر به کویر ایران