دانشمندان ناسا نگران برخورد شهاب سنگی به طول 300 متر به زمین هستند. دانشمندان تخمین زده‌اند که این جرم آسمانی که " آپوفیس " نام دارد در سال...

دانشمندان ناسا نگران برخورد شهاب سنگی به طول 300 متر به زمین هستند.
دانشمندان تخمین زده‌اند که  این جرم آسمانی که " آپوفیس " نام دارد در سال 2029 از فاصله 30 هزار کیلومتری رد شده و به زمین برخورد نخواهد کرد اما نگرانی دانشمندان این است که این شهاب سنگ پس از اینکه به سمت خورشید حرکت کند، در اثر نیروی مغناطیسی این ستاره تغییر مسیر داده و مجددا به سمت زمین خواهد آمد. تخمین دانشمندان این است که آپوفیس در سال 2036  و پس از تغییر جهت احتمالا به نقطه نامعلومی از زمین برخورد خواهد کرد.

اگر این جرم آسمانی به منطقه‌ای اقیانوسی از زمین برخورد کند احتمال یک " سونامی " بسیار شدید می‌رود و در صورتی که به نقطه ای از زمین برخورد کند تاثیراتی همچون یک زلزله 8 ریشتری خواهد داشت که اثر تخریبی آن 65 هزار برابر بمب اتمی خواهد بود که در سال 1945 در شهر هیروشیما منفجر شد. در این صورت در شعاع 300 کیلومتری هیچ موجود جانداری باقی نخواهد ماند .

دانشمندان سرعت حرکت این شهاب سنگ در صورت برخورد  با زمین را 50 کیلومتر در ثانیه تخمین زده اند. نگرانی دیگر آنها از برخورد آپوفیس به زمین، تاثیرات جوی و زیست محیطی پس از این برخورد خواهد بود. ممکن است در اثر شدت این برخورد تغییراتی در جو زمین همچون غبار شدید به وجود آید که نور رسانی خورشید را با اختلال مواجه کند.

125 میلیون سال قبل برخورد یک شهاب سنگ عظیم به زمین علاوه بر اینکه نسل جاندارانی همچون دایناسورها را منقرض کرد باعث ایجاد یک عصر یخبندان چند صد هزار ساله شد که اکثر موجودات زمین را منقرض ساخت.

اگر مسیر حرکت این شهاب سنگ به خوبی قابل پیش بینی و اندازه گیری باشد امید دانشمندان این است که بتوانند با شلیک موشک‌هایی مسیر آن را عوض کرده و مانع برخورد آن با زمین شوند اما نگرانی اصلی این است که پس از عبور این شهاب سنگ ازفاصله 30 هزار کیلومتری زمین در سال 2029 ، مسیربازگشت مجدد آن به زمین در سال 2036  کمتر قابل  پیش بینی است.

نگرانی دیگر دانشمندان در سال‌های اخیر از فاصله گرفتن ماه از زمین است. قمر ماه هر ساله حدود 4 سانتی متر از زمین دورتر می شود و این دوری سبب می‌شود که از سرعت حرکت وضعی زمین (حرکت زمین به دور خودش) کاسته شود. نگرانی دانشمندان این است که هر چه سرعت حرکت زمین به دور خودش کمتر شود نیمکره‌ای بیشتر در معرض نور خورشید خواهد بود و نیمکره‌ای کمتر و این با گرم تر بودن نیمکره‌ای از زمین و سردتر شدن نیمکره‌ای دیگر، اکو سیستم طبیعی زمین را به هم خواهد زد.
 
گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/Entertainment
منبع: asriran.com
 
مطالب جالب دیگر:
اتومبیلی از جنس هویج و با سوخت شکلات!! (+عکس)
رسوايی جديد برای مدافع رئال مادرید!
یک گربه ایرانی، بهترین و زیباترین گربه جهان!
هدفم سر کار گذاشتن خبرنگاران عزیز بود!!
درباره آخرين قسمت «يوسف پيامبر(ع)»