اجلاس كميته اجرايي فيفا در توكيو، پايتخت ژاپن باوجود تكذيب اعضاي كميته انتقالي برگزار و مقرر شد نظارت بيشتري بر فوتبال ايران صورت بگيرد.
ه گزراش خبرگزاري فارس و به نقل از روابط عمومي فيفا، در اين اجلاس كه خبرگزاري هاي معتبر جهان از هفته ها پيش آن را تحت پوشش خبري داده‌اند؛ مشكلات داوري، فوتبال بانوان، بررسي گزاش وادا و وضعيت برخي كشورهاي ناهماهنگ با قوانين بين‌المللي مورد بحث قرار گرفته شد.
اين جلسه به رياست سپ بلاتر در توكيو برگزار شد. كميته اجرايي (اكسكو) كه به بيان منصوبين فيفا در ايران، در دسامبر جلسه نداشت، در اين نشست رسمي و از قبل اعلام شده، به تمام موارد مورد بحث رسيدگي كرد.
در اين اجلاس، برخي تصميمات مهم گرفته شد و به دستور سپ بلاتر، تمام آنها لازم الاجرا هستند. در اين نشست، وي به برخي قوانين اشاره كرد و بر هماهنگي بيشتر ميان قوانين نوين داوري با قوانين حاكم بر فوتبال جهان تاكيد كرد.
سپ بلاتر از كميته اجرايي خواست تا از راهي كه مي‌توانند، كيفيت داوري را افزايش بدهند. وي در اين رابطه گفت: "آينده فوتبال در جهان به كيفيت داوري وابستگي بسيار زيادي دارد. بنابراين، فيفا بايد نگاهي نوين و ويژه به اين موضوع داشته باشد."
اين قسمت از جلسه در دو بخش اساسي خلاصه مي شد:
1- آماده سازي بيشتر براي برگزاري هر چه باشكوه تر جام جهاني 2010 و بالا بردن سطح قضاوت داوران در اين تورنمنت بزرگ
2- گسترش داوري در اتحاديه‌هاي مختلف و نمايندگي هاي فيفا در سراسر جهان

لباس مخصوص داوران و هماهنگي بيشتر در اين زمينه نيز مورد بحث نظر قرار گرفت. فيفا قبول كرد تا تكنولوژي بالاي اينترنتي و شبكه ارتباطي را وارد گستره اين سازمان كند تا تمام اعضا با سرويس دهي بيشتري با سازمان مركزي در ارتباط باشند.
صحبت در مورد تكنولوژي توپ‌هاي هوشمند نيز در برنامه كميته اجرايي لحاظ شد و ادامه اين بحث به تاريخ 8 مارچ 2008 در گلاسكو اسكاتلند موكول شد.
برخي مشكلات پزشكان نيز مورد بحث كميته اجرايي قرار گرفت و مقرر شد بخش پزشكي- ورزشي فيفا همكاري بيشتري با يوفا داشته باشد و همواره در حال تبادل اطلاعات باشند.
از سويي، مقامات فيفا موافقت كردند تا كميته نظارت بر عملكرد سازمان مبارزه با دوپينگ در المپيك 2008 نيز با تمام قدرت به كار خود ادامه بدهد.
به اين ترتيب، همكاري بسيار نزديكي ميان سازمان المپيك جهاني و فيفا شكل خواهد گرفت.
كميته اجرايي از پيگيري مبارزه با دخالت‌هاي دولت در برخي كشورها در سال جديد ميلادي نيز تاكيد كرد تا اين پروژه سودمند به موفقيت به پايان برسد.
از كشور آفريقاي مركزي خواسته شد با برگزاري انتخابات سالم و مبتني بر اصول فيفا، فوتبال اين ناحيه از آفريقا را از بحران خارج كند.
فيفا نظارت خود بر دو كشور جمهوري اسلامي ايران و پرو را با جديت بيشتري ادامه خواهد داد. در اين جلسه از كويت به خاطر همكاري در حذف دخالت‌هاي بي مورد دولت تشكر شد.
در پايان اين اجلاس، گزارش كامل از روند آماده سازي آفريقاي جنوبي جهت ميزباني از كشورهاي صعود كرده به جام جهاني 2010 ارايه شد و مورد ستايش بلاتر قرار گرفت.
گزارش مثبتي نيز از فوتبال ساحي و مقامات برزيل در اين عرصه ارايه شد. كشورهاي ژاپن، امارات، پرتغال و اتريش آمادگي خود را براي ميزباني جام جهاني فوتبال ساحلي اعلام كردند.
جلسه بعدي كميته اجرايي فيفا به تاريخ 14 ماه مارچ (روز جمعه) در سال جديد ميلادي در شهر زوريخ برگزار مي شود.