به عقیده من گلشیفته فراهانی بخش عمده یی از خطایش را در جشنواره برلین جبران کرد. آن شکل از حضور او در برلین خودش نشانه پشیمانی است...

«مساله برگشت به وطن در گام اول حق هر ایرانی است اما هر کس نسبت به خطایی که انجام داده باید هزینه بپردازد. به عقیده من گلشیفته فراهانی بخش عمده یی از خطایش را در جشنواره برلین جبران کرد. آن شکل از حضور او در برلین خودش نشانه پشیمانی است. من فکر می‌کنم سعه صدر جامعه اسلامی‌شامل همه می‌شود.» مشاور هنری رئیس جمهور پس از مدت‌ها در یک برنامه رادیویی درباره گلشیفته فراهانی سخن گفت. جواد شمقدری که در ایام جشنواره از اکران فیلم «درباره الی...» حمایت کرد و برای مجاب کردن وزارت ارشاد دستور و عقیده رئیس جمهوری را ضمیمه سخنانش کرد در برنامه سینما صدای رادیو گفت وگو که به مناسبت موفقیت فیلم «درباره الی...» در برلین در جشنواره فجر برگزار می‌شد روی خط رادیو حاضر شد و از مشکل بازیگر این فیلم سخن گفت؛ «تصمیم گیری درباره بازگشت یا برخورد با این بازیگر در حیطه اختیارات من نیست اما اگر در اختیار من بود می‌گفتم ایشان همین الان برگردد. تا آنجا که می‌دانم آقای احمدی نژاد هم همین نظر را دارند. خانم فراهانی خطایی کرده و بعد پشیمان شده است.» او در ادامه حرف‌هایش به نقش‌های قبلی گلشیفته اشاره کرد و گفت؛ «خانم فراهانی از خانواده هنرمندی است. پدرش آقای فراهانی سال‌های زیادی در عرصه فرهنگ کشور خدمت کرده است. خود گلشیفته فراهانی در فیلم «میم مثل مادر» مرحوم ملاقلی پور نقشی را بازی کرد که دل میلیون‌ها ایرانی را به درد آورد. حالا خطایی کرده و بعد پشیمان شده است. فکر می‌کنم مسوولان جامعه اسلامی‌باید با سعه صدر با این موضوع برخورد کنند.» این حرف ها در شرایطی از سوی مشاور هنری رئیس جمهور بیان شد که چندی پیش وزیر ارشاد درباره این بازیگر گفت؛ هر کس قانون را زیر پا بگذارد خودش هم زیر پا گذاشته می‌شود. مشاور فرهنگی رئیس جمهور که تاکنون مجادلات زیادی با وزیر ارشاد و معاونت سینمایی ارشاد داشته است درباره اظهار عقیده محمدحسین صفارهرندی هم سخن گفت؛ «خطایی انجام شده و خطاکار باید هزینه یی بابت آن بپردازد اما من فکر می‌کنم ممکن است روزنامه ها حرف های آقای صفار را بالا، پایین کرده باشند. در هر صورت این بازیگر بخش عمده یی از خطایش را در جشنواره برلین جبران کرد.» شمقدری در بخش دیگری از حرف هایش درباره دفاع از اکران فیلم «درباره الی...» سخن گفت؛ «من احساس کردم فارغ از اینکه فیلم چه هست یا خطای بازیگر چیست، عدم اکران فیلم غلط است چراکه هر فیلم حقوق مادی و معنوی دارد. ما هم فیلمساز هستیم پس فردا ممکن است بازیگر ما خطایی انجام دهد این درست نیست که یک فیلم به خاطر خطای یک بازیگر توقیف شود.» او با اعلام این موضوع که فیلم درباره الی... را در موقع حمایت ندیده بوده، گفت؛ «من نفس عمل را غلط می‌دانستم. فیلم را هم ندیده بودم به خاطر همین دست به کار شدم، یک دیدار کوتاه با رئیس جمهور داشتم و حرف ها را مکتوب کردم، ایشان هم وارد عمل شدند.» شمقدری با بیان اینکه من یک بار دیگر هم در این عرصه قدم برداشته‌ام، گفت؛ «شیوه توقیف فیلم شیوه غلطی است.
من معتقدم دلیلی برای توقیف فیلم سنتوری وجود نداشت. این موضوع فقط برای نظام ایجاد هزینه کرد و تصویر نادرستی در خارج از کشور نشان داده شد. بالاخره مهرجویی فیلم «گاو» را ساخته است. فیلمساز قدیمی‌و ارزشی است نباید با فیلمش این گونه برخورد شود.» او با اشاره به دیدار کارگردانان و احمدی نژاد حرف هایش را این گونه ادامه داد؛ «در آن دیدار گفتم به جای آوردن سوبسید در تولید بهتر است فیلم ها در مسیر اکران قرار گیرند. فیلمی‌که پروانه ساخت گرفته و حمایت شده باید مسیر خودش را طی کند.» او بار دیگر در این برنامه رادیویی که اجرای آن را فرزاد حسنی بر عهده دارد با طعنه به سیاست های وزارت ارشاد گفت؛ «توقیف هر فیلم غیر از خسارت مادی، خسارت معنوی فیلمساز و هنرمندان را هم دربر می‌گیرد. نباید فیلم را نگه داریم به دلیل اینکه به مذاق مان خوش نیامده است».
 
گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/Entertainment
منبع: baztabonline.com
 
مطالب جالب دیگر:
شماره تلفن جولیان مور، جود لاو و پورتمن به حراج گذاشته شد!
برندگان جایزه جهانی موبایل 2009
آهنگ فوق‌العاده زیبا و عاشقانه جز تو (+لینک دانلود)
از سیر تا پیاز زندگی لژیونرها در اروپا «وحیدهاشمیان»
پخش فوتبال بانوان برای نخستین‏بار از تلویزیون عربستان