عمده خودروهای حاضر در مسابقات اتوموبیل‌رانی فرمول‌وان از نو طراحی و مهندسی شده‌اند تا با اولین تغییرات عمده قوانین فورمول‌وان از سال 2009/1388 هماهنگ شوند...
عمده خودروهای حاضر در مسابقات اتوموبیل‌رانی فرمول‌وان از نو طراحی و مهندسی شده‌اند تا با اولین تغییرات عمده قوانین فورمول‌وان از سال 2009/1388 هماهنگ شوند.
 تیم‌های حاضر در مسابقات اتوموبیل‌رانی فرمول‌وان در حال طراحی و مهندسی مجدد خودروهای مسابقه‌ای خود بوده‌اند تا با اولین تغییرات عمده قوانین فورمول‌وان از سال 2009/1388 هماهنگ شوند.
قوانین جدید آیرودینامیک، دماغه‌های عجیب و غریب، بالچه‌های برش خورده و کوتاه شده و سیستم انتقال قدرت کاملا جدید هیبریدی بخشی از چیزی است که در فصل 2014 رقابت‌های فورمول‌وان در خودروهای مسابقه دیده خواهد شد.
بدین ترتیب فرمول‌وان وارد مرحله جدیدی می‌شود و شاهد تکامل قابل توجه سیستم‌های انتقال قدرت خواهیم بود. با معرفی فناوری‌های جدید و اجباری هیبرید (ترکیبی یا دونیرویی) در هر دو شکل سیستم‌های بازیابی انرژی جنبشی و حرارتی و همچنین موتور مجهز به دو توربوشارژر کوچک‌تر، تیم‌هایی مثل فراری، لوتوس، اسکودریا تورو روسو، مک لارن، Sauber، مرسدس و ویلیامز به معنای واقعی کلمه مجبور شدند از صفر شروع کنند. در واقع، اکثر تیم‌ها تقریبا دو سال گذشته را مشغول کار بر خودروهای خود بوده‌اند.
بر اساس قوانین جدید، موتور خودرو باید از ویژگی‌هایی مانند حجم 1.6 لیتر، ساختار 6 سیلندر وV شکل و توربوشارژ برخوردار باشد، موتور اصلی آن 600 اسب بخار قدرت تولید ‌کند و سیستم بازیابی انرژی ERS 160 اسب‌بخار دیگر به آن بیافزاید.



اما بخش جالب‌تر ماجرا به روش‌های متفاوت هر تیم برای طراحی جدید دماغه و روبرو شدن با سایر محدودیت‌ها برای حضور در مسابقه مربوط می‌شود. فراری F14-T، شصتمین خودروی فراری است که در فرمول‌وان شرکت می‌کند در حین پیروی از قوانین جدید ویژگی‌های زیبایی‌شناسی منحصربفردی ارائه می‌کند. طراحی متفاوت دماغه تحت تاثیر مستقیم مقرراتی است که طراحان و مهندسین را برآن داشته تا شاسی و دماغه خودرو را برای افزایش ایمنی راننده پائین‌تر بیاورند تا در صورت تصادف احتمال صدمه دیدن راننده کم‌تر می‌شود.
نحوه طراحی دماغه فراری از روش خاص و ایتالیایی این کمپانی در برخورد با این قوانین ریشه می‌گیرد. همان طور که با نگاهی به سایر خودروهای شرکت کننده در این مسابقات می‌توان به زبان طراحی تیم‌های مختلف پی برد.

فراری مجبور بوده سیستم تعلیق جلوی خودروی خود را از نو طراحی کند تا با شاسی یک تکه ظریف‌تر و کم‌ارتفاع‌تر تطبیق پیدا کند. بالچه‌های مهم جلو و عقب هم تغییراتی را متحمل شده‌اند. در حال حاضر بالچه جلوی تمام مدل‌ها باید از هر طرف 75 میلی‌متر باریک‌تر شود و این بدان معنی است که طول آن 150 میلی‌متر کم‌تر از مدل‌های قبلی است. بالچه عقب هم مورد بازبینی کامل قرار گرفته است. در مجموع به لطف سه تغییر اساسی یعنی تجدید نظر در سیستم کاهش نیروی مقاومت هوا (دِرَگ)، عمق کم‌تر بالچه عقب و حذف بیم‌وینگ صورت پذیرفته است.
از نظر فراری مشکل باریک کردن بالچه‌ها آن بود که نقش سینی‌های موجود در طرفین بالچه که به طور معمول برای بهبود نیروی عمودی روی چرخ‌ها کار گذاشته می‌شوند حالا کم رنگ‌تر شده بود. بنابراین فراری هم مانند تیم‌های دیگر مجبور به طراحی مجدد بالچه‌ها برای فصل 2014 بود.

در واقع اکثر تغییرات جدید به طور زیر پوستی انجام شده‌اند. با موتور کوچک‌تر 6 سیلندر ، قطعاتی مانند رادیاتور آب هم به همان نسبت کوچک‌تر شده‌اند، اما زمانی که اقلامی مانند سیستم‌های اینترکولر، توربوشارژر و عناصر مختلف ERS اضافه شدند، مسئله خنک کردن خودرو به یک نگرانی بزرگ تبدیل شد. این نگرانی هنوز هم توسط تیم به عنوان یک مسئله اصلی در طول فصل اعلام می‌شود. جالب اینجاست در شرایطی که دور موتور 6 سیلندر جدید به 15هزار دور در دقیقه محدود شده، سیستم توربروشارژ جدید می‌تواند به دوران 125هزار دور در دقیقه دست یابد.
برای رویارویی با نیروهای افزوده شده توسط ERS، سیستم‌های ترمز نیز مورد بررسی مجدد قرار گرفتند. ارتقای کالیپرهای کوچک‌تر عقب و استفاده از یک سیستم جدید "ترمز با سیم" برای کمک به رانندگان در طول مسابقه راه حل این مشکل بود.
یکی از دغدغه‌های تیم‌ها به کارگیری تنظیمات هیبریدی جدید است؛ این که چگونه در یک مسابقه واقعی از سیستم‌های جدید و کوچک بیشترین میزان نیرو را استخراج کنند.

گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir

مطالب جالب دیگر:
معبدی پر از مردان برهنه!! + عکس
10 شهر خطرناک که رفتن به آنجا خطر دارد!!
وقتی ارایش کردن های زن زیبای هالیوودی جلب توجه می کند! + عکس
هدیه جالب زن عربستانی به همسرش! + عکس
مطلبی خواندنی درمورد گذشته طهران!!