مدير عامل خانه موسيقي در مراسم تقدير از شهرام ناظري گفت: قرار است از سوي خانه موسيقي در سالگرد تولد مولانا كاروان موسيقي به قونيه فرستاده شود كه ناظري نيز از قبل آمادگي خود را براي همراهي اعلام كرده است.

به گزارش خبرنگار موسيقي فارس، حميدرضا نوربخش در مراسم تجليل و قدرداني از شهرام ناظري كه عصر امروز توسط خانه موسيقي و با حضور اعضاي هيئت مديره و شوراي عالي خانه موسيقي برگزار شد افزود: من با گرفتن نشان شواليه ناظري به عنوان قطره‌اي كوچك از درياي بيكران هنر به خود باليدم. به نظر من اين افتخار براي همه ما و جامعه هنري است.
شهرام ناظري نيز در اين مراسم گفت: اين هديه ارزنده‌تر از هدايايي است كه تا بحال گرفته‌ام و اين براي من مايه مباهات است كه از خانه موسيقي و استادان برجسته مورد تقدير قرار بگيريم. من از خانه موسيقي و مسئولان آن كه آرام‌آرام و با مسئوليت كار مي‌كنند تا از هم‌ گسيختگي و جدايي هنرمندان موسيقي جلوگيري نمايند تشكر مي‌كنم.
وي افزود: فعاليت‌هاي خانه موسيقي باعث مي‌شود كه هنرمندان به صورت فردي كار نكنند. بنابراين اگر دست‌هايمان را به هم بدهيم و به هم متصل شويم مي‌توانيم راه به جايي ببريم و در دنيا حرفي براي گفتن داشته باشيم.
ناظري ادامه داد: من از هم‌اكنون فعاليت‌هايم را با خانه موسيقي آغاز خواهم كرد و در تمام فعاليت‌هايش سهيم خواهم بود.
اين خواننده در خصوص دريافت نشان شواليه خود اظهار داشت: اين اتفاق موهبت بود. از آنجايي كه اين نشان در زمان ژاك‌ شيراك به من تعلق گرفته بود فكر نمي‌كرديم با تغيير ايشان اين اتفاق بيفتد.
در ادامه اين مراسم ساسان فاطمي پژوهشگر و عضو هيئت‌مديره خانه موسيقي گفت:‌ ناظري ثابت كرد كه موفقيت در سطح جهاني نيز قابل انجام است.
محمد سرير رئيس هيئت مديره خانه موسيقي نيز با بيان اينكه گرفتن نشان شواليه ناظري يك اتفاق نادر بود گفت:‌ ما قصد داشتيم در كنسرتي كه ايشان قرار است با همكاري خانه موسيقي برگزار كند مراسم تقدير و تجليل را به جا آوريم. اما از آنجاييكه زمان اين كنسرت نامشخص است خيلي از زمان دريافت نشان شواليه مي‌گذشت به همين دليل اين مراسم را هم‌اكنون در حد خيلي كوچك برگزار كرديم.
اين آهنگساز بيان داشت: صحبت‌ها در زمينه برگزاري كنسرت ناظري انجام شده و اقدامات در حال بررسي است.
بعد از صحبت‌هاي سرير، شهرام ناظري با اشاره به دريافت لوح تقدير از مؤسسه فرهنگي آسيا در نيويورك نيز گفت:‌ اين مؤسسه به خاطر فعاليت‌هاي من در خصوص معرفي و تأثيرگذاري مولانا جايزه‌اي را با عنوان ميراث فرهنگي شرق به من اهدا كرده است.
در اين مراسم دبيركل سازمان ملل خطاب به من گفت: ما از شما به خاطر ايجاد پل ارتباطي شرق و غرب تشكر مي‌كنيم و اين باعث افتخار است كه من در كنار چهره هنري شرق و آسيا هستم.
ناظري در خصوص اينكه عنوان كردن نام رومي در بروشور آلبوم خود دليل براين نيست كه مولانا به تركيه تعلق دارد افزود: با وجود اينكه مولانا در قونيه زندگي كرده و پرورش يافته اما تمام اشعارش به زبان فارسي و به عقيده من او در اين زمينه حتي افراط كرده است.
وي ادامه داد: از اشعار مولوي مشخص مي‌شود كه او متعلق به تمام جغرافيا است و به نظر من همانطور كه برق اديسون در تمام نقاط و حتي دهكده‌هاي ايران هم روشن است تركيه نيز سهمي در داشتن مولانا دارد. اما اشعارش به زبان فارسي گوياي اين مطلب است كه مولانا ايراني است.
اين خواننده در خصوص اينكه آيا لحن آوازي خوانندگان در خواندن اشعار شاعران مختلف تفاوت مي‌كند يا خير؟ اظهار داشت:‌ لحن آوازي هر خواننده‌اي ثابت است و بسته به طرز تفكر و حس‌‌اش اين لحن تغيير مي‌كند و اين تنوع در حس باعث مي‌شود وقتي هنرمند با هر پديده‌اي برخورد مي‌كند شبيه آن شود. به طوري كه وقتي شعر عاشقانه مي‌خواند لحن و نوع بيانش لطيف‌تر مي‌شود و در خواندن شعر حماسي لحن حماسي‌اش را حفظ مي‌كند.
وي ادامه داد: امكان دارد هنرمندي آوازه‌خوان خوبي باشد ولي نتواند شعر فردوسي را به خوبي بخواند.
ناظري بيان داشت: متأسفانه لحن‌هاي آوازي حماسي در ايران و موسيقي سنتي از بين رفته اما خوشبختانه در موسيقي قومي لحن‌هاي حماسي وجود دارد.
وي ادامه داد:‌ هنرمنداني كه در كنار دانش موسيقي به ادبيات نيز اشراف دارد راحت‌تر مي‌توانند با شعر و لحن آوازي مربوطه ارتباط برقرار كنند.
در انتهاي اين مراسم لوح تقدير خانه موسيقي توسط حميدرضا نوربخش مديرعامل اين خانه به شهرام ناظهري اهدا شد.