اسپرم
مصرف 75 گرم گردو در روز موجب بهبود کیفیت اسپرم در مردان جوان می شود.
 
تحقیقات اخیر نشان داد که مصرف روزانه 75 گرم گردو، بقا، حرکت و ویژگی های ظاهری اسپرم را در مردان 21 تا 35 ساله بهبود می بخشد.

تقریبا 70 میلیون زوج در سراسر دنیا با مشکل ناباروری مواجهند و 30 تا 50 درصد این موارد به دلیل اختلالاتی است که به مرد مربوط می شود. در برخی مطالعات مشخص شده است که کیفیت اسپرم مردان به دلیل آلودگی، شیوه زندگی نامناسب و رژیم های غذایی ناسالم کاهش یافته است.

در تحقیق اخیر که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است، تاثیر افزایش اسیدهای چرب غیر اشباع که برای بلوغ اسپرم و عملکرد غشای آن ضروریند، بر روی کیفیت اسپرم مردان جوان مورد مطالعه قرار گرفت.

بهترین منابع اسیدهای چرب غیر اشباع روغن ماهی و یا مکمل های آن، دانه کتان و گردو می باشند. گردو سرشار از آلفالینولنیک اسید (ALA) بوده و یکی از بهترین منابع گیاهی اسیدهای چرب امگا- 3 به شمار می رود.

در این مطالعه که 12 هفته به طول انجامید، 117 مرد سالم 21 تا 35 ساله شرکت کردند. این افراد به دو گروه تقسیم شدند. 58 نفر از مغزهای گیاهی به ویژه گردو استفاده نکردند و به 59 نفر دیگر روزانه 75 گرم گردو داده شد. تحقیقات قبلی نشان داده بود که 75 گرم گردو، مقداری است که موجب تغییر در سطح چربی های خون می شود اما معمولا تغییری در وزن افراد سالم ایجاد نمی کند.

قبل و بعد از بررسی، کیفیت اسپرم مردان با سنجش معیارهای رایج باروری آنها از جمله غلظت اسپرم، بقا، حرکت، ویژگی های ظاهری و اختلالات کروموزومی مورد مطالعه قرار گرفت. در طی 12 هفته تغییر قابل توجهی در شاخص توده بدن، وزن و میزان فعالیت افراد مورد مطالعه ایجاد نشد. 

در گروهی که  گردو مصرف کرده بودند، سطح اسیدهای چرب امگا- 3 و امگا- 6 افزایش قابل توجهی داشت و بقای اسپرم، حرکت و خصوصیات ظاهری آن بهبود یافت. در این افراد اختلالات کروموزومی کمتری نیز در اسپرم ها مشاهده شد. 
در گروهی که گردو مصرف نکرده بودند، هیچ تغییری ایجاد نگردید.



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ


مطالب پیشنهادی:
راه حل های طبیعی برای از بین بردن بوی بد دهان
موثرترین ذخیره سازی ویتامین
مهار افسردگی با خوراكی‌های خوشمزه
رژیمی برای آلزایمر
کمبود چه ویتامین ها و مواد معدنی شما را بی حال می کند؟