این بیماری با مشکلات جنسی همراه است
میل جنسی از مغز شروع می‌شود و سپس بر روی سایر اندام‌ها تاثیر می‌گذارد.
افسردگی بیماری قرن کنونی است، بیماری‌ای که بر همه ارکان زندگی افراد تاثیر می‌گذارد و همه جوانب زندگی خصوصی و اجتماعی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افسردگی افزون بر اینکه عملکرد فرد مبتلا در محیط اجتماع و کار و فعالیت او را مختل می‌کند ومشکلات روحی روانی زیادی به وجود می‌آورد، بر عملکرد و توانایی جنسی بیمار نیز تاثیر مخربی دارد و استحکام خانواده را در ‌‌نهایت هدف قرار می‌دهد. این نوشتار به تاثیر بیماری افسردگی بر اختلالات جنسی می‌پردازد.

اگر شما هم مبتلا به بیماری افسردگی هستید و از مشکلات جنسی رنج می‌برید، نگران نباشید؛ تنها شما نیستید که با این مشکلات مواجهید. مشکلات جنسی شما ممکن است مواردی مانند اختلال نعوظ یا نداشتن توانایی در رسیدن لذت جنسی باشد که اغلب همزمان با افسردگی رخ می‌دهند. خبر خوب این است که پزشکان تا حد زیادی قادرند مشکلات جنسی مرتبط با افسردگی را درمان کنند.

وقتی مغز فرمان نمی‌دهد
قدرت تفکرِ مغز، یکی از اعضای جنسی با حساسیت بسیار بالا است. میل جنسی از مغز شروع می‌شود و سپس بر روی سایر اندام‌ها تاثیر می‌گذارد. دلیل این قضیه مادهٔ شیمیایی خاصی در مغز به نام پیام‌رسان‌های عصبی است که موجب افزایش روابط بین سلول‌های مغز می‌شود و جریان خون در اندام‌های جنسی را بالا می‌برد. اما مشکل از اینجا شروع می‌شود که در بیماری افسردگی و سایر اختلالات خلقی تعادل این مواد شیمیایی در مغز را به هم می‌ریزد. بسیاری از بیماران مبتلا به افسردگی، چه زن و چه مرد، اعلام می‌کنند که میل جنسی آن‌ها کم شده و یا اصلا میل جنسی ندارند که همین امر فشار فوق العاده زیادی را بر روی روابط زناشویی ایجاد می‌کند.

تاثیر دارو‌های ضد افسردگی

داروهایی که برای درمان افسردگی به کار می‌رود، علاوه بر اینکه به بهبود خلق و خو و داشتن احساس مثبت و بهتر کمک می‌کنند، می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی نیز داشته باشند. این عوارض جانبی می‌تواند به بروز مشکلات جنسی و اختلال در روابط زناشویی نیز منجر شود. دارو‌های ضد افسردگی با تغییر در تعادل مواد شیمیایی مغز به بهبود خلق و خوی افراد مبتلا به بیماری افسردگی کمک می‌کنند. اما همین مواد شیمیایی در فعالیت‌های جنسی و زناشویی نیز نقش دارند. این دارو‌ها که این تعادل شیمیایی را تا حد زیادی به هم می‌ریزد، اغلب باعث اختلال در عملکرد جنسی و فعالیت‌های زناشویی می‌شود. در این حالت با افزایش دوز مصرفی دارو‌های ضد افسردگی، میزان این اختلالات جنسی نیز افزایش می‌یابد.

ارتباط مشکلات جنسی و زناشویی با داروهای ضد افسردگی
مشکلات جنسی‌ای که با داروهای ضد افسردگی در ارتباط هستند شامل موارد زیر است:

ناتوانی در شروع و یا لذت بردن از رابطهٔ جنسی و زناشویی
اختلال نعوظ در مردان
کاهش میل جنسی
عدم توانایی در رسیدن به لذت جنسی

درمان مشکلات جنسی مرتبط با افسردگی
راه‌هایی برای مدیریت مشکلات جنسی ناشی از دارو‌های ضد افسردگی بدون اختلال در فرایند درمان افسردگی وجود دارد. ممکن است پزشک شما داروهای ضد افسردگی جدیدی را برای شما تجویز کند و یا ممکن است داروهای دیگری را تجویز کند که به صورت همزمان با دارو‌های فعلی مصرف کنید. اگر پزشک شما در مورد مشکلات جنسی شما مطلع نباشد نمی‌تواند برای درمان آن اقدامی بکند لذا با پزشکتان در مورد مشکلات جنسی خود، بی‌پرده و راحت حرف بزنید. حتما پزشکتان در مورد وضعیتی که در آن قرار دارید به شما کمک می‌کند.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم سرا

مطالب پیشنهادی:
ارتباط جنسی و 13 فایده آن
غذاهایی برای داشتن رابطه جنسی بهتر
6 روش ایجاد تنوع در ارتباط جنسی
یکی از مهم ترین فواید رابطه جنسی
آیا رابطه جنسی برای بیماران قلبی ممنوع است؟