خـطـاهـای رایـج هـنـگـام اسـتـفـاده از کانـدوم
این بررسی بیانگر اشتباه‌های متعدد افراد در شیوه گذاشتن کاندوم بود.
کاندوم در صورتی که درست استفاده شود، می‌تواند از بارداری ناخواسته و بیماری‌های مقاربتی پیشگیری کند. متاسفانه یک مقاله جدید که 50 بررسی درباره استفاده از کاندوم در سراسر جهان را بازبینی کرده است، نشان می‌دهد که خطاهای هنگام استفاده از کاندوم بسیار شایع است.

شایع‌ترین این اشتباه‌ها گذاشتن دیرهنگام یا برداشتن زودهنگام کاندوم، باقی نگذاشتن فضا در نوک کاندوم برای جمع شدن اسپرم و بی‌توجهی نسبت به آسیب‌دیدگی کاندوم پیش از استفاده از آن بود. به گفته پژوهشگران که این نتایج را در نشریه «سلامت جنسی» گزارش کرده‌اند، این خطاها به نشت یا پارگی کاندوم می‌انجامد.

به گفته این پژوهشگران افراد معمولا پیچیدگی استفاده از کاندوم را نادیده می‌گیرند و هنگام گذاشتن آن حواس خود را جمع نمی‌کنند. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید اگر کاندوم به‌طور درست استفاده شود، می‌تواند در 98 درصد موارد از بارداری جلوگیری کند اما معمولا میزان موارد بارداری ناخواسته هنگام استفاده از کاندوم حدود 15 درصد است.

در این پژوهش که در انستیتوی معروف پژوهش جنسی کینزی در دانشگاه ایندیانا انجام شده است، دانشمندان همه بررسی‌ها درباره خطاها و نارسایی‌های استفاده از کاندوم از سال 1995 به بعد را مورد بازبینی قرار دادند. این پژوهش 50 بررسی از 14 کشور را در برمی‌گرفت.
تجزیه و تحلیل نتایج این بررسی‌ها فهرستی از خطاهای اساسی هنگام استفاده از کاندوم را به دست داد. برای مثال در این بررسی‌ها درصد قابل‌توجهی (در برخی از بررسی‌ها بیش از 50 درصد) از افراد گزارش کرده بودند که کاندوم را اواسط مقاربت به کار می‌برند، به این ترتیب منافع کاندوم از لحاظ پیشگیری از بیماری‌های جنسی از دست می‌رود، زیرا تبادلات مایعات در طول مقاربت نه صرفا هنگام انزال صورت می‌گیرد.

همچنین این بررسی بیانگر اشتباه‌های متعدد افراد در شیوه گذاشتن کاندوم بود. تا 25.3 درصد افراد گفته بودند که به جای آنکه کاندوم را روی آلت باز کنند، پیش از گذاشتن کاندوم آن را باز کرده‌اند که شیوه اشتباهی است. بین یک‌چهارم تا نیمی از افراد در نوک کاندوم فضا برای جمع شدن اسپرم باقی نگذاشته بودند و حدود 75 درصد مردان و 82 درصد زنان، کاندوم‌ها را پیش از استفاده از لحاظ آسیب‌دیدگی وارسی نکرده نبودند.

نتیجه این خطاها این بود که در برخی از این بررسی‌ها بیش از 40 درصد از افراد پارگی کاندوم و تا 20 درصد نشت از آن را تجربه کرده بودند. ذخیره کردن غلط کاندوم یا استفاده از نوع غلط نرم‌کننده نیز در پارگی یا نشت کاندوم دخیل بود؛ برای مثال مواد نرم‌کننده با پایه روغنی باعث تخریب کاندوم‌های ساخته شده از لاتکس می‌شوند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com

مطالب پیشنهادی:
بهترين روش پيشگيری از بارداری در ابتدای ازدواج
روشهای موقتی برای پیشگیری از حاملگی
پیشگیری از بارداری بصورت اضطراری
پیشگیری از بارداری در مردان
روشهای دائمی جلوگیری از بارداری