برای این مشکل جنسی هرگز خود درمانی نکنید
انزال زودرس شایع‌ترین بیماری زناشویی مردان زیر 40سال است.
بسیاری از زوج‌های جوان در ابتدای ازدواج، به‌خصوص در سال اول به دلیل کم‌تجربگی دچار اختلالات و اختلافات متعددی در زمینه روابط زناشویی می‌شوند. بیشتر این اختلالات را می‌توان به‌راحتی و تنها طی چند جلسه مشاوره با روانشناس برطرف کرد اما متاسفانه خیلی از افراد به دلیل «کم‌رویی و خجالت» از مراجعه به متخصص خودداری کرده و به خوددرمانی روی می‌آورند. به این ترتیب نه‌تنها مشکل‌شان رفع نمی‌شود بلکه ممکن است دچار ناتوانی جنسی یا اختلالاتی شوند كه كنترل و درمان‌شان دشوار است. در این مطلب به بررسی راهكارهای موجود برای درمان زودانزالی توسط سیدعلی دربانی، كارشناس ارشد مشاوره خانواده و درمانگر اختلالات زناشویی می‌پردازیم.

مشکل فقط از شما نیست!
تحقیقات نشان می‌دهد در جهان 30 تا 50 درصد زوج‌ها از انواع اختلالات زناشویی رنج می‌برند. این در حالی است که ارتباط قابل ملاحظه‌ای بین رضایت زناشویی و صفا و صمیمیت زوجین وجود دارد. در مطالعات انجام شده تا به حال نتایج متفاوتی در مورد فراوانی این اختلالات ارائه شده است. در واقع مسائل فرهنگی هر جامعه، سطح توسعه‌یافتگی، سطح اقتصادی، سطح آگاهی عمومی در مورد مسائل زناشویی و ... بر فراوانی این اختلالات تاثیرگذار است و تغییرپذیری نتایج تحقیقات مختلف را توجیه می‌كند.

این اختلال زندگی‌تان را تهدید می‌کند
انـزال زودرس بـه انـزالی غیر قابل کنترل گفته می‌شود که قـبـل از انـجـام رابطه یا مدت زمان بسـیـار کـمـی پـس از آن بـا میزان تحریک کم و خلاف میل فـرد انـجـام گیـرد. از دیدگاه دیگر، انزال كمتر از 2 دقیقه كه بدون كنترل شخص انجام گیرد را انزال زودرس گویند. با این حال زمان استانداردی برای رسیدن به اوج رابطه در نظر گرفته نشده است چون این زمان بسته به نظر و رضایت افراد از رابطه زناشویی از هر زوج تا زوج دیگر متفاوت است.

اضطراب با روابط زناشویی چه می‌کند؟!
البته مسلم است كه زنان معمولا دیرتر از مردان به اوج رابطه زناشویی می‌رسند بنابراین عدم آگاهی زوجین از چگونگی ایجاد تطابق، زمان طولانی به اوج رسیدن زوجه و زمان كوتاه‌تر زوج باعث تشدید این مشكل می‌شود در حالی كه می‌توان با آموزش صحیح در این زمینه از احساس نارضایتی زوجین جلوگیری كرد.

شاید مشکل از دارو و هورمون باشد
از دیگر عوامل این اختلال می‌توان به فاصله زیاد بین روابط زناشویی  اشاره كرد. وقتی احساسات زناشویی بین زوجین متراكم می‌شود، معمولا كنترل یك‌باره آنها دشوار شده و منجر به انزال زودرس می‌شود. علاوه بر این بیشتر افراد در اوایل زندگی زناشویی به دلیل تجربه کمی که دارند دچار این مشكل می‌شوند و به مرور زمان باتجربه بیشتر مشكل‌شان رفع می‌شود. عوامل پزشكی بازدارنده نظیر آسیب‌های جسمی، تداخلات دارویی و مشكلات هورمونی هم از دیگر عوامل این اختلال هستند.

اضطراب و ترس را کنار بگذارید
یکی از دلایل این اختلال در مردان عوامل و مشکلات روانی بازدارنده است؛ ازجمله اضطراب، هیجان و استرس‌های روانی كه فرد در زندگی روزمره با آنها روبه‌رو می‌شود. این هیجانات و استرس‌ها معمولا باعث می‌شوند فرد حین رابطه، راحتی و تمركز خود را از دست بدهد. یكی دیگر از مشکلات روانی موثر بر این وضعیت، «ترس» از بروز اختلا‌ل نعوظ است. در واقع ترسی كه فرد نسبت به از دست دادن نعوظ دارد باعث می‌شود به صورت ناخودآگاه انزال زودتر از موعد رخ دهد.

خود درمانی؛ هرگز!
استفاده از کرم‌ها و اسپری‌های کاهش‌دهنده حس سطحی هم می‌تواند باعث کاهش این مشکل شود اما به یاد داشته باشید برای رفع این اختلال هرگز از اسپری بی‌حسی دندان استفاده نکنید. این اسپری‌ها در بلندمدت‌ باعث اختلال در نعوظ می‌شوند. پس فقط از كرم‌ها و اسپری‌های مخصوص تولید شده توسط شركت‌های مجاز و مورد تایید وزارت بهداشت استفاده کنید. در صورت استفاده از این محصولات بهتر است قبل از شروع رابطه موضع را با صابون شست‌وشو دهید تا از بی‌حسی بیشتر جلوگیری شود. نکته مهم اینکه استفاده خودسرانه و بیش از حد از این محصولات عوارض زیادی در پی دارد پس مصرف آنها را به آخرین مرحله از درمان موکول کنید. توصیه می‌شود حتما  قبل از مصرف آنها با متخصص مشورت داشته باشید.

درمان با تکنیک ماستر و جانسون
برای درمان این مشكل چندین روش وجود دارد. پیشنهاد می‌شود ضمن استفاده از این مطالب آموزشی، خجالت را كنار گذاشته و با متخصصان دوره‌دیده زیر نظر سازمان نظام روانشناسی مشورت كنید. یکی از راهکارهای درمانی تکنیک ماستر و جانسون است. این تکنیک از موثرترین روش‌های درمانی است كه تاكنون برای درمان انزال زودرس شناخته شده است اما نیاز به اراده و تمرین زیاد دارد. در حقیقت این روش شامل یادگیری، تشخیص و كنترل احساسات و رفتارهایی است كه منجر می‌شود فرد به اوج رابطه برسد. در این تکنیک ابتدا تحریک صورت می‌گیرد سپس هر زمان که فرد به اوج رابطه نزدیک می‌شود، تحریك را متوقف کرده و بعد از چند لحظه با فروکش کردن احساسات، دوباره اقدام می‌کند. به این ترتیب بعد از چند هفته تمرین می‌توان مراحل روابط را تحت کنترل درآورد.

شایع‌ترین اختلال مردان زیر 40 سال!
طی مطالعات انجام شده فراوانی اختلال در میل زناشویی 5 درصد، اختلال در نعوظ 30 تا 50 درصد، انزال زودرس 25 تا 45 درصد و انزال دیررس 3.8 درصد تخمین زده شده است. هریك از اختلالات فوق می‌تواند هم ریشه جسمانی و هم ریشه در مسائل روانی داشته باشد اما انزال زودرس تقریبا همیشه ریشه روانشناسی دارد. در واقع اگر اختلال نعوظ شایع‌ترین بیماری زناشویی مردان بالای 40سال باشد، قطعا انزال زودرس شایع‌ترین بیماری زناشویی مردان زیر 40سال است.

تازه‌دامادها بیشتر مبتلا می‌شوند!
اغلب كسانی كه دچار این بیماری هستند به دلایل مختلف اخلاقی و فرهنگی از مراجعه به پزشك امتناع می‌كنند، اگرچه همه این بیماران از یافتن راه‌حلی برای رهایی از آن خوشحال می‌شوند. طبق تحقیقات به عمل آمده انزال زودرس در افرادی که تازه ازدواج کرده‌اند بیشتر است كه می‌توان علت آن را اضطراب و شرایط استرس‌آور زمان رابطه زناشویی دانست. در واقع تصور می‌شود كه این حالت به دلیل نگرانی از رضایت همسر رخ می‌دهد.

تاثیر داروهای‌ ضد افسردگی
داروهای مهار كننده بازجذب سرتونین که از دسته داروهای ضدافسردگی هستند در درمان این مشکل موثر هستند. از این موارد می‌توان به داروهای خانواده اس‌اس‌آر‌آی اشاره كرد كه شامل داپوكستین، فلوكستین، پاروكستین و سرتالین می‌شود. این داروها را حتما باید زیر نظر پزشک مصرف کرد زیرا ماهیت اعتیادآور و شرطی كننده دارند. در انتها باید یادآور شد راهكارهای متفاوتی برای درمان این اختلال موجود است اما هیچ‌گاه به توصیه اطرافیان و دوستان خود برای درمان این مشکل از مواد افیونی و خانواده مخدرها استفاده نکنید. متاسفانه امروزه علت بسیاری از اعتیادها، امید به رفع اختلالات جنسی است، درحالی که با مصرف این مواد نه‌تنها روابط زناشویی بهبود پیدا نمی‌کند بلکه مشکل اعتیاد نیز به این اختلالات اضافه می‌شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : مجله سیب سبز
 
مطالب پیشنهادی:
علائم مشکلات جنسی در مردان چیست؟
اختلالات شایع در زندگی جنسی مردان (1)
اختلالات شایع در زندگی جنسی مردان (2)
از اختلالات آلت جنسی مردانه چه می دانید؟
این عوامل تحریک جنسی مردان را کاهش می دهند