هراس از رابطه زناشویی!؟
این ترس البته موضوع نادر و دور از ذهنی نیست.
«برای دختر من به تازگی خواستگار آمده اما دخترم گفت که تمایلی به ازدواج ندارد. وقتی خصوصی با او صحبت کردم گفت از رابطه زناشویی وحشت دارم. من به‌عنوان مادر چه کمکی می‌توانم به او بکنم؟»

این ترس البته موضوع نادر و دور از ذهنی نیست. دلایل مختلفی را برای این نگرانی می‌توان ذکر کرد که جای طرح آن در این پاسخ نیست ولی عمده‌ترین دلیلش عدم شناخت جنس مخالف و عدم شناخت نفس رابطه زناشویی است، یعنی اینکه ممکن است به دلایلی دخترخانم شما از جنس مخالف می‌ترسد و یا به علت مطالبی که از این و آن و یا احیاناً در کتب و مجلات خوانده است این رابطه را یک رابطه ناعادلانه و تهاجمی‌ و حتی وحشیانه می‌داند البته دلایل دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد. مادر باید به‌صورت خصوصی‌تر دلیل یا دلایل اصلی عدم ازدواج دختر خود را جویا شده و در یک جو صمیمانه بیشتر با روحیات و خصوصیات شخصیتی و اخلاقی دختر خود آشنا شود و با کمک یکدیگر تجارب زندگی قبلی دخترش و نیز رابطه پدر و مادر با او و روابط خانوادگی که او با دیگر اعضای خانواده و فامیل داشته مورد بررسی قرار دهند. ممکن است در این بررسی‌ها مشخص گردد که علت زیربنایی مهمی ‌در کار نبوده و دختر ایشان صرفا به خاطر عدم اطلاعات کافی از یک رابطه زناشویی از این کار امتناع می‌ورزد که در این صورت مادر و دختر می‌توانند به اتفاق به مشاور تربیتی و جنسی مراجعه و با مشورت ایشان ضمن بالا بردن اطلاعات جنسی و شئونات زندگی زناشویی کم‌کم زمینه پذیرش و زدودن ترس از رابطه زناشویی در دختر خود را فراهم نمایند.

قبل از این زمینه‌چینی‌ها مادر و پدر به هیچ وجه نباید با زور و تحمیل از دختر خود بخواهند که به ازدواج تن در دهد چون در این صورت ممکن است بعد از ازدواج نه تنها مشکل فوق حل نگردد بلکه به دامنه مشکلات فرزندشان افزوده شود.

دکتر محمدعلی اصغری‌مقدم - روان‌شناس بالینی و عضو کلینیک سلامت خانواده دانشگاه شاهد

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir

مطالب پیشنهادی:
ارتباط جنسی و 13 فایده آن
غذاهایی برای داشتن رابطه جنسی بهتر
6 روش ایجاد تنوع در ارتباط جنسی
یکی از مهم ترین فواید رابطه جنسی
آیا رابطه جنسی برای بیماران قلبی ممنوع است؟