پیامدهای تلخ تجاوز جنسی!
تقریبا دو سوم کسانی که مورد سوءاستفاده یا تجاوز جنسی قرار می گیرند، دچار سرکوبی میل جنسی می شوند.
رخداد ناگواری همچون تجاوز، فشار روانی بسیار زیادی را بر قربانی وارد می کند. این فشار خود را به صورت عوارض و اختلال های گوناگونی در فرد نشان می دهد. بسیار مهم است که فردی که مورد تجاوز قرار گرفته و نیز اطرافیان او از آسیب های احتمالی ناشی از این حادثه آگاهی یابند تا آمادگی رویارویی با این عوارض را داشته باشند و برخوردی معقولانه با آن بکنند، نه اینکه صرفا مضطرب شوند و خود را درمانده احساس کنند. همچنین داشتن اطلاعات مناسب در مورد پیامدهای تجاوز به افراد کمک می کند که بتوانند به موقع به دنبال درمان مناسب مشکلاتشان بروند.

پیامدهای تجاوز برای قربانیان

* اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

* کاهش عزت نفس: این یکی از رایج ترین نشانگان این مسئله است که از باورهای نادرستی که در کودکی درمورد گناه، حسّی درونی از بد بودن و ناکامل بودن و نقص داشتن شکل گرفته است، سرچشمه می گیرد.

* بی اعتمادی به دیگران

* اختلال عملکرد جنسی

* بیگانگی با بدن: برخی از این افراد بدن خود را کاملا نادیده می گیرند و اصلا نگران آن نیستند. مثل غذا خوردن زیاد یا کم، مصرف الکل، بی توجهی به سلامت بدن. این افراد اوقات زیادی از زندگی خود را در حالتی از بی ارتباطی با خود می گذرانند و به نظر می رسد که تنها می خواهند گذران زندگی خود را تماشا کنند، نه اینکه آن را تجربه کنند.

* گریزان از ایجاد صدا: این گروه معمولا به آرامی صحبت می کنند و از آنجایی که مدام در حال چک کردن کلمات خود هستند، هنگام حرف زدن، درنگ ها و وقفه های زیادی دارند.

* مصرف مواد: قربانیان سوءاستفاده جنسی یا حمله جنسی ممکن است به سوی مصرف مواد یا الکل روی آورند تا بتوانند فشارهای روحی و عاطفی را که احساس می کنند کاهش دهند.

* خودزنی جسمی

* افسردگی: یکی از رایج ترین واکنش ها در برابر این تجربه است.

* سندرم استکهلم: این نوع سندرم به عنوان نوعی وابستگی عاطفی فرد قربانی به فرد متجاوز یا سوءاستفاده کننده دانسته می شود. سندرم استکهلم به صورت راهبردی ناخودآگاه و غیرارادی به منظور نجات یافتن از موقعیتی تهدیدآمیز و کنترل کننده از سوی فرد قربانی شکل می گیرد.

* مرور خاطرات: به زمانی گفته می شود که فرد قربانی احساس می کند خاطرات حادثه بدی که در گذشته برایش اتفاق افتاده در زمان حال به ذهنش هجوم می آورد و گویی تکرار می شود.

* اختلال هویت تجزیه شده: در این اختلال دو یا تعداد بیشتری هویت یا شخصیت کاملا جدا و متمایز از هم کنترل رفتار فرد را در زمان های مختلف در دست می گیرند.

* پیامدهای دیگر: عصبانیت، احساس تنهایی، ناراحتی، احساس گناه، احساس گیجی، خودکشی، عفونت های مقاربتی، بارداری، اختلال شخصیت مرزی، اختلالات خواب، اختلالات خوردن، کنترل عاطفی کم یا بسیار زیاد، ریسک پذیری بالا یا پایین، ترس.

اختلال عملکرد جنسی در بین قربانیان تجاوز
تقریبا دو سوم کسانی که مورد سوءاستفاده یا تجاوز جنسی قرار می گیرند، دچار سرکوبی میل جنسی می شوند، در حالی که برخی دیگر بی قیدی در روابط جنسی را در پیش می گیرند؛ بسیاری دیگر از آنها از تمایلات جنسی شان ترس دارند و فکر می کنند بدنشان کثیف یا شرم آور است.
دیگران ممکن است از رابطه جنسی به عنوان راهی برای پذیرفته شدن از سوی دیگران یا به عنوان ابزاری برای دستکاری کردن دیگران استفاده کنند. گروهی دیگر ذهن خود را کاملا روی مسائل جنسی می بندند و این میل را در خود سرکوب می کنند.

در کنار همه اینها گروهی نیز هستند که رابطه جنسی به صورت طبیعی در زندگی آنها جریان دارد و از آن لذت می برند، اینها افرادی هستند که بعد از حادثه سوءاستفاده جنسی، مورد حمایت نزدیکان قرار گرفته اند و اطلاعات مناسبی به آنها داده شده است، ضمن اینکه یک شریک جنسی حامی، و سالم از نظر عاطفی داشته اند.

در مورد کسی که مورد تجاوز قرار گرفته است باید گفت که در واقع فرد دیگری در زندگی او بوده است که در مورد تمایلات جنسی اش تصمیم گرفته و اعمال قدرت کرده است. این باعث می شود که قربانی در مورد تمایلات جنسی و صمیمیت به شدت احساس گیجی کند، چرا که آنچه اکنون باید برای او امری لذتبخش و مثبت باشد، در گذشته امری زجرآور و منفی بوده است. اگر لازم باشد تصمیمی در زمینه رابطه و صمیمت جنسی اش بگیرد، ممکن است احساسات در هم آمیخته ای داشته باشد و گیج شود. ممکن است در طول رابطه جنسی حالت بی حسی و کرختی داشته باشد، کاملا آنچه را در حال انجام است نادیده می گیرد و امیال خود را سرکوب می کند. به خاطر ترسی که دارد ممکن است از اساس بی خیال رابطه جنسی شود.

شاید لازم باشد مرزهای بسیار مشخصی را با همسرش که به او و میزان آرامش و احساس راحتی اش اهمیت می دهد، تعیین کند. ممکن است وقتی قربانی با کسی در رابطه ای صمیمانه قرار بگیرد، یا مکانی در ذهنش جرقه ای از آن تجربه ایجاد کند و یا حتی نوع لمس کردن فرد مقابل، آن گذشته تلخ را به صورت بازگشت های ذهنی به ذهن او بیاورد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ماهنامه سپیده دانایی