زمستان تمام رنگ پوست شما را مصرف کرده، سرما، نبودن نور کافی و حملۀ برف‌ها به صورت تان، پوست تان را خشک کرده است، برای تابستان چه اندیشیده اید؟

 شما به یک دوره درمان فیس لیفت (جوان سازی پوست) طبیعی نیاز دارید تا درخشندگی را به پوست تان بازگردانید. کرم‌ها فقط برای مرطوب کردن سطح پوست کفایت می‌کنند. برای درمانی بهتر و عمیق تر، تغذیه تان بهترین کمک کننده به پوست است؛ بدین منظور مخلوطی از ویتامین‌ها و ریز مغذی‌های ضروری برای متعادل نگه داشتن پوست می‌توانند کمکتان کنند. 

ویتامین C، ورود تدریجی
همان طور که ویتامین C شما را سرحال می‌آورد و انرژی تان را افزایش می‌دهد، در مقابل رادیکال‌های آزاد هم، می‌تواند شما را یاری کند. این ویتامین، سرعت تعمیر و بازسازی DNA سلول‌هایی را که در اثر اشعۀ ماوراء بنفش تخریب شده اند، بالا می‌برد. درمان ضد چروک شما که با خشکی پوست تان و پیری زودرس مبارزه می‌کند، در میوه‌ها و سبزیجات متمرکز شده است. ویتامین C که تأثیر جذب کننده دارد، در توت فرنگی، کیوی، پاپایا، انگور فرنگی سیاه و ... موجود است؛ قطعاً این خوراکی ها باید در لیست غذای روزانه تان قرار بگیرند. سوفی اُرتگا لوئف، متخصص پوست، در همین زمینه یادآور می‌شود که: «آنتی اکسیدان‌ها، مانند ویتامین A، C و E، روی و سلنیوم، دفاع سلولی پوست در مقابل اکسید شدن را تقویت می‌کنند. و این سرمایه ای برای تقویت پوست از داخل بدن، به لطف تغذیه است»

امگا 3 سلول‌های شما را نوازش می‌کند
اسیدهای چرب ضروری از پوست شما محافظت می‌کنند. مجموعه ای از امگا 3، اسید دوکزا هگزانئوئیک docosahexaénoïque و اسید ائیکوساپنتانِئوئیک eicosapentaénoïque که با هم ترکیب شده اند، از دیوارۀ سلول‌ها در مقابل حملۀ رادیکال‌های آزاد که توسط اشعۀ ماوراء بنفش تولید شده اند، محافظت می‌کند. یک دفاع طبیعی که شما می‌توانید در الویت قرار دهید، قرار دادن ماهی در لیست غذایی تان است. در لیست تان این ماهی ها را حداقل دو بار در هفته بگنجانید: ماهی تن، ماهی آزاد، مارکو و ساردین. کنسروها فواید امگا 3 را در خود حفظ می‌کنند.

گیاهخواران می‌توانند منابع مناسبی از امگا 3 را در روغن کلزا، روغن کتان یا گردوی تازه بیابند. متخصص تغذیه توضیح می‌دهد که: «امگا 3 موانع پوستی را برای مبارزه با از دست دادن آب تثبت و تقویت می‌کند. میزان بیش از حد امگا 6، که در روغن‌های نباتی وجود دارد، ممکن است تأثیرات التهابی روی پوست داشته باشد و پوست را چرب نگه دارد. بنابراین باید تعادل مناسبی میان امگا 3 و امگا 6 برقرار کرد.»

گوجه فرنگی‌های ضد آفتاب
گوجه فرنگی یک ایدۀ خوب است تا مثل گوجه فرنگی قرمز نشوید! اشعه های ماوراء بنفش به هیچ وجه دوستان خوبی برای پوست نیستند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب ممکن است پوست شما را آزار داده و سرعت پیری پوست را افزایش دهد. گوجه فرنگی تازه نسبت به کنستانترۀ آن در الویت است، زیرا کنستانتره تمام خواص و فواید گوجه فرنگی تازه را ندارد.

علاوه بر گوجه فرنگی، گریپ فروت هم حاوی لیکوپن است. در میان کارتنوئیدها که دیواری برای محافظت در مقابل اشعه های ماوراء بنفش هستند، شما می‌توانید لوتئین را به میزان زیاد در ذرت و تخم مرغ و بتا کارتن را در میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ (انبه، کدو تنبل، پاپایا...) بیابید.  سوفی اُرتگا لوئف می‌گوید: «اگر میوه و سبزیجات رنگی بخوریم دچار مشکل نمی‌شویم. خصوصاً بتا کارتن که در صورت نیاز بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود.»

سویا برای حفاظت از کُلاژن
سویا یکی از یاری رسانان مهم پوست است. سویا حاوی ایزوفلاون است که تأثیر محافظت کننده در مقابل اشعۀ ماوراء بنفش دارد و ضمناً کلاژن را برای به تأخیر انداختن آسیب‌ها تقویت می‌کند. کلاژن حدوداً از بیست سالگی شروع به از دست دادن انعطاف پذیری اش می‌کند. ذخیره های کلاژن در طی سالیان بدون اینکه تجدید شوند، در نبود غذاهایی سرشار از کلاژن مانند سیرابی، آبگوشتی که استخوان فراوان داشته باشد، کاهش می‌یابند.

اگر علاقه ای به این غذاها ندارید، احتمالاً «تُفو» ممکن است برایتان خوشایند باشد. این غذا که نوعی خمیر معطر تهیه شده از لویبای سویاست، منبع بسیار خوبی برای تأمین ایزوفلاون است. حبوباتی نظیر، نخود، لوبیا و عدس نیز حاوی مقدار اندکی ایزوفلاون هستند. متخصص تغذیه مان خاطر نشان می‌کند: «ریز مغذی‌ها مانند روی، منیزیم و سدیم که در محصولات گیاهی موجودند، باعث تحرک در تولید کلاژن می‌شوند.»

پوست تان را از داخل بدن آبرسانی کنید
کرم ها، پوست را از بیرون تغذیه می‌کنند. اُرتگا لوئف این نکته را یادآوری می‌کند که: «برای مرطوب کردن عمیق پوست، نوشیدن 1.5 لیتر آب در روز را از یاد نبرید. از الکل اجتناب کنید زیرا سلول های پوستی را مرطوب نمی‌کند و پوست را از شکل می‌اندازد.

چای سبز نیز سرشار از آنتی اکسیدان است. این چای آبرسانی مناسب به پوست را تضمین می‌کند.» این دلیل خوبی است که هر روز صبح یک فنجان چای سبز بنوشید. پوست برای اطمینان از مرطوب بودن به بهترین وجه ممکن، نیاز به چربی مناسبی دارد. مواد غذایی حاوی ویتامین E مانند خوراکی های روغنی و در رأس آنها گردو و بادام را در الویت قرار دهید. یک آووکادو برای پیش غذا و تکه های جلبک دریایی روی سالاد، برای تأمین نیاز به امگا 3 کفایت می‌کنند. توصیه: برای داشتن پوستی درخشان، یک دورۀ درمانی مکمل توسط امگا 3 را بگذرانید.   

ویتامین ,B سلاح مخفی برای حفاظت از پوست شما
ویتامین‌های گروه B برای سلامت پوست شما بسیار مفیدند! متخصص تغذیۀ ما تأکید می‌کند که: «آنها برای تجدید سلولی ضروری اند. و انعطاف پذیری پوست را تضمین می‌کنند.» هر کدامشان ویژگی خاص خود را برای متعادل کردن پوست تان به همراه دارند. ویتامین B1 و ویتامین B2، که ریبوفلاوین هم نامیده می‌شود، بافت پوست را تقویت می‌کنند. ویتامین B3 به عنوان دیواری محافظ برای پوست، در مقابل نور خورشید به کار می‌رود و در مرطوب کردن پوست نقش دارد. پوستی که بیش از حد معمول خشک باشد، می‌تواند نشانه ای از کمبود ویتامین B3 باشد.

ویتامین B5 برای رشد و مقاومت پوست ضروری است. B6 برای پوست‌های چرب شناخته شده است. این ویتامین مازاد سبوم را تنظیم می‌کند. ویتامین‌های B8، B9 و B12 عملکرد درست سلول ها را تضمین می‌کنند. برای اینکه ویتامین‌های B را به بشقاب تان بیاورید، جوانۀ گندم را به لیست غذایی تان اضافه کنید. محصولاتی با منشأ حیوانی مانند جگر، تخم مرغ، گوشت یا ماهی آزاد را نیز برای خود تهیه کنید. برای پیشگیری از کمبود این ویتامین ها می‌توانید، یک دورۀ درمانی با استفاده از مخمر آب جو را پشت سر بگذارید. 

مصرف روی خود را کامل کنید
زیبایی و روی... . با وجود اینکه این ریز مغذی ارزشمند مرکز اطمینان بخشی برای کارکرد سلول‌های شماست، کمبود این عنصر پدیدۀ نادری نیست. کمبود روی عدم تعادل در پوست به وجود می‌آورد که به شکل بازگشت جوش‌ها یا خشکی پوست بروز پیدا می‌کنند. روی آثار جوش‌ها را بهبود می‌بخشد و عفونت‌های پوستی مانند پسوریازیس را برطرف می‌کند. میزان روی پیشنهادی برای یک روز، 12 میلی گرم است اما عوامل اختلال انگیزی مانند استرس، الکل، زیاده روی در مصرف کافئین، ذخیرۀ این ماده را به سرعت به مصرف می‌رساند.

برای اینکه میزان رویتان تکمیل شود، روی غذاهایی مانند صدف دریایی و جگر گوساله حساب کنید، این غذاها حاوی روی قابل جذب برای بدن هستند. جوانۀ گندم یا نان کامل حاوی مقادیر اندکی روی هستند که جذب آنها توسط بدن به سختی انجام می‌شود. گیاهخواران می‌توانند از مکمل‌های روی استفاده کنند!

پایۀ ماسک ها
زیبایی در یخچال شماست!  شما می‌توانید با محتویات یخچالتان، برای روی پوست ماسک تهیه کنید. در مقابل تمایل به خوردن برای بهره بردن از فواید میوه ها و سبزیجات مخلوط شده، مقاومت کنید. برای تأثیر مناسب ماسک ها بر روی صورت، یک موز را له کرده و روی صورت تان بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند.
ماسک درخشان کننده: شش توت فرنگی را مخلوط کرده، یک قاشق سوپ خوری شیر، یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری روغن زیتون به آن اضافه کنید. فراموش نکنید که قبل از و بعد از گذاشتن ماسک‌ها از صورتتان عکس بگیرید!

تنباکو رادیکال آزاد تولید می‌کند
سیگار به پوست شما حمله می‌کند و سرعت پیر شدن سلول‌ها را افزایش می‌دهد. اکسیداسیون چروک به وجود می‌آورد و حلقه های کبودی را افزایش می‌دهد. سیگار کشیدن به خاطر از دست دادن اکسیژن رنگ پوست را کدر و مات می‌کند. آلودگی تنها عامل افزایش رادیکال‌ های آزاد نیست، عوامل دیگری نظیر استرس، زیاده روی در مصرف برخی داروها و تغذیۀ نامتعادل هم، عوامل دیگری برای افزایش رادیکال‌های آزاد هستند. هرچه بیشتر بتوانید عوامل بیرونی که به پوست تان صدمه می‌رسانند را کاهش دهید و به واسطۀ  تغذیه تان  از داخل هم با عوامل مخرب مبارزه ‌کنید، در نهایت همۀ این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا پوستی زیبا و درخشان داشته باشید.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
6 راز طبیعی طب چینی برای زیبایی پوست
فواید آلوئه ورا برای پوست
حساسیت پوستی چیست؟
خال مادر زادی یا ماه گرفتگی چیست؟
فواید ویتامین E بر پوست