زمانی که هوا خیلی گرم است، این سیستم با سرعت خیلی زیادی کار می‌کند، و در نتیجه سوختن کالری های اضافه را با خود به همراه دارد. اگر...

 

زمانی که حرارت تنظیم می‌شود...
دمای محیط هر قدر هم که باشد، دمای بدن انسان باید همیشه 37 درجۀ سانتی گراد بماند، چه دمای محیط 10 درجه زیر صفر باشد چه 30 درجه بالای صفر.
به این منظور یک باطری طبیعی در بدن وجود دارد که به طور دائم گرما تولید می‌کند یا گرما از دست می‌دهد (این باطری ترموژن است): این عملیات ترمولیز نام دارد.
تولید گرمای درونی از هر کاری که سلول ها برای تولید انرژی انجام می‌دهند حاصل می‌شود، این سلول ها برای انجام کار نیاز به اکسیداسیون کربوهیدرات ها، چربی و پروتئین دارند. کم ترین تولید حرکت یا کوچکترین عملیاتی در سیستم گوارش، نیاز به انرژی و در نتیجه تولید گرما دارد: این موضوع را بعد از خوردن یک خوراک مفصل و چرب به خوبی احساس می‌کنید.
حال آن که برای از دست دادن گرمای درونی، نیاز به تبخیر عرق است، این آب که از منافذ پوست خارج می‌شوند تبدیل به بخار خواهند شد و بدن خنک می‌گردد.
این تعادل "تنظیم حرارت" نامیده می‌شود، که بخشی از متابولیسم بدن است و به مقدار نه چندان کمی کالری به مصرف می‌رساند.
زمانی که هوا خیلی گرم است، این سیستم با سرعت خیلی زیادی کار می‌کند، و در نتیجه سوختن کالری های اضافه را با خود به همراه دارد. اگر به این آب و هوا عادت ندارید، انرژی بسیار زیادی خواهید سوزاند، و همان طور که می‌دانید این امر یکی از راه های کم شدن وزن است.
به شرطی که در این مدت پرخوری نکنید!

روغن ها، دام هایی در سالادها و سبزیجات خام
هر چه دمای هوا بیشتر می‌شود ما هم تمایل بیشتری به خوردن سالادها و سبزیجات خام داریم. خوردن این خوراکی ها تأثیر مثبتی دارد، سبزیجات سرشار از آب هستند، و در هوای گرم بدن ما نیاز بسیار زیادی به آب دارد.
اما چه کسی گفته که این سالادها را باید با سس طعم دار کرد؟ مهم ترین قسمت تشکیل دهندۀ سس ها، روغن است. فرقی نمی‌کند که این روغن روغن زیتون، روغن کلزا، گردو یا آفتابگردان باشد، هر چه که باشد از چربی خالص تشکیل شده است. در نتیجه، در هر قاشق سوپ خوری سس به طور متوسط 90 کالری انرژی وجود دارد.

هیچ وقت بدون ملاحظه روغن زیتون را درون ظرف سالاد نمی‌ریزیم، اندک اندک یا به کم یک قاشق چای خوری آن را اضافه می‌کنیم. ضمناً می‌توانیم به جای سس سالاد از آبمیوه های طبیعی نیز استفاده کنیم (آبمیوه ای که شیرین نباشد!)، مثلاً آب پرتقال روی هویج رنده شده یا سبزیجات خام انتخاب خوبی خواهد بود.

برای تنوع می‌توانیم با استفاده از ماست یا پنیر سفید سس سالاد درست کنیم، این مواد لبنی نسبت به سس های روغن دار حاوی چربی بسیار کمتری هستند و آب بیشتری هم دارند. کرفس، همراه با پنیر سفید، و خردل شما را حسابی سرِ حال می‌آورد! علاوه بر این می‌توانید از خوردن خیار همراه با ماست و سبزیجات معطر هم لذت ببرید.

این سالادهای سبک، چربی کمتری دارند (بر خلاف سس ها که چربی شان در ران ها و باسن ذخیره می‌شود)، به راحتی هضم می‌شوند و گرمای کمتری تولید می‌کنند. می‌بینید که، سراسر فایده هستند!

سوپ، سوپ، سوپ!
یکی از بهترین انتخاب ها در فصل گرما، سوپ گاسپاچو است، سوپی سرد که اصلی ترین مواد اولیه اش عبارتند از: مخلوطی از سبزیجات خام و پخته.
سوپ ها فواید بسیار زیادی دارند، برخی از آنها عبارتند از: آب زیاد، فیبرها، ویتامین ها، املاح معدنی و عدم نیاز به پخت و پز چندان.

برای تهیه سوپ سرد باید سبزیجات (نخود فرنگی، کاهو، ترب، کدو مسمایی و ...) را به مدت 5 دقیقه درون غذاساز بریزید. حالا کافی است مخلوط به دست آمده را بگذارید تا سرد شود، بعد از این که سوپ تان 15 دقیقه در فریز ماند، و خوب سرد شد، آمادۀ سرو کردن است.
هیچ نیازی نیست که مواد چرب به سوپ سردتان اضافه کنید، طعم سبزیجات خودشان کفایت می‌کنند. ضمناً به این ترتیب سوپ شما کالری کمتری هم خواهد داشت.

گوشت و ماهی های سرد
جوجه یا رست بیف یا کباب گوساله یا یک ماهی بزرگ را در فر بپزید.
مطمئناً دلتان نمی‌خواهد که دمای آشپزخانه تان به 35 درجۀ سانتیگراد برسد، اما چاره ای نیست باید این چند دقیقه را پشت سر بگذارید (ضمناً فراموش نکنید که این گرما باعث می‌شود که شما کالری بسوزانید!).

اما بعد از این زمان شما گوشت یا ماهی سردی خواهید داشت که می‌توانید همراه با سالاد سبزیجات سروش کنید.

لبنیات بیشتر از پنیر
در دورۀ گرمای شدید، نه پنیرها باید زیاد مورد استفاده قرار بگیرند و نه اشتهاآورها: آنها آب می‌شوند، عرق می‌کنند و بوی تندی می‌گیرند.
بنابراین یک کاسه ماست خوب یا مقداری شیر گاو یا بز که تازه از یخچال خارج شده، بسیار لذیذتر است.
می‌توانیم آنها را با  تکه های هلو، زردآلو، و یا توت مخلوط کنیم.
اضافه کردن شکر به این مخلوط فایده ای ندارد، خود میوه ها به اندازۀ کافی قند دارند. به این ترتیب دسری بسیار سبک، خوشمزه و نشاط آور خواهیم داشت.

نوشابه ها را کنار بگذارید!
متأسفانه، امروزه نوشابه ها فضای زیادی از یخچال های مان را اشغال می‌کنند، باید هر چه سریع تر آنها را از خودمان دور کنیم، این کار به نفع تمام اعضای خانواده است.
یک فرد بزرگسال که ورزش می‌کند، در روز حداقل به 2 تا 3 لیتر آب نیاز دارد. اگر این مقدار از آب مورد نیاز، توسط نوشابه های بسیار شیرین تأمین شوند، یک فاجعۀ تغذیه ای رخ داده است.
علاوه براین، یک نوشیدنی شیرین، کمتر از آب رفع عطش می‌کند. با نوشیدن نوشابه ها، احساس تشنگی خیلی سریع شدیدتر می‌شود.
یخچال تان را پر کنید از بطری های آب.
اگر خیلی تمایل به نوشیدنی شیرین داشتید، می‌توانید در پارچ های بزرگ با آب، کمی شکر و کمی شربت نعناع یا انار، برای خودتان شربت درست کنید؛ این شربت ها هم چندان بی ضرر و خالص نیستند، در این شربت ها مقداری رنگ و طعم دهندۀ شیرین وجود دارد، اما با این حال ضررشان از نوشابه ها کمتر است!

آب یخ ننوشید، آب را سرد یا خنک بیاشامید
از آنجایی که تعرق تان در هوای گرم بیشتر از حد عادی است، اصولاً نیازتان به آب هم بسیار بیشتر خواهد شد.
زمانی که یک لیوان آب یخ می‌نوشید، معده تان به تمام جهات حرکت می‌کند تا آن را گرم کند. و این حرکات گرمایی درونی ایجاد می‌کند که شما نیازی به آن گرما ندارید.
علاوه بر این، این سرمای شدید پرزهای معده تان را گیج می‌کند، بنابراین سیگنال هایی به مغزتان می‌فرستند. در همان لحظه احساس می‌کنید که تشنگی تان رفع شده است، اما هنوز سهمیۀ واقعی آب تان را دریافت نکرده اید.

شیر آب را باز کنید، لیوان تان را پر از آب کنید و یک تکه یخ درون لیوان بیندازید، به این ترتیب آب خنک می‌شود، شاید به اندازۀ آب یخ خوشایند نباشد اما خیلی بیشتر تشنگی تان را رفع خواهد کرد.
به چای نعناع هم فکر کنید! این چای را یخ نه اما خنک و بدون شیرینی (یا با شیرینی بسیار کم) میل کنید. در کشور مغرب که هوا بسیار گرم است، به این ترتیب تشنگی شان را فرومی‌نشانند.

در خانه بستنی درست کنید
با چای نعنا و با چکاندن چند قطره عصارۀ نعناع در خانه، بستنی درست کنید. زمانی که در طول روز آن را می‌مکید، حسی دلپذیر و خنک در دهان تان خواهید داشت.
می‌توانید برای همۀ اعضای خانواده بستنی درست کنید. آب یا شیر چرب را با یک قاشق شربت نعناع، تمشک، یا انار مخلوط کنید و آن را درون قالب بریزید، سپس بگذارید به مدت 3 ساعت درون فریزر بماند. این بستنی کم کالری تر از بستی های موجود در بازار است.
می‌توانید در این روزهای گرم تابستان با این بستی سبک و متعادل جشن بگیرید بدون اینکه چند کیلو به وزن تان اضافه شود.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:

خوراکی های انرژی زا
بهترین و بدترین روغن های خوراکی
خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو،پوست،علیه شکنندگی ناخن
خوراکی علیه شکستگی
با این خوراکی به جنگ كبدچرب بروید