با شتاب گرفتن زندگی شهری، خانواده‌ها زمان کمتری برای تهیه غذا در خانه دارند. گرایش روزافزون به استفاده از غذاهای آماده و فست‌فودها می‌شود.
 

7نکته منفی

1.   استفاده از مواد افزودنی: افزودنی ها به دلایل گوناگونی مانند طولانی کردن زمان نگهداری، ‌ طعم دهی و... به این غذاها اضافه می‌شود.اگر افزوده شدن این مواد تحت نظارت انجام نشود مشکلاتی برای سلامت فرد ایجاد کند.

2.   استفاده از نمک یا شکر زیاد: نمک و شکر زیاد موجود در این غذاها برای گروه‌های تغذیه‌ای خاص مانند مبتلایان به دیابت یا فشار خون مشکل ایجاد می‌کند.

3.   از دست رفتن بعضی از مواد مغذی: در فرایند تهیه بعضی از مواد مغذی مانند ویتتامین های گروه B  و  Cبه دلیل فرایند تهیه یا نگهداری طولانی مدت از بین می‌روند.

4.   آلودگی‌های باکتریایی و شیمیایی: که در این صورت به منبع خطرناک ابتلا به بیماری های ناشی از غذا تبدیل می‌شوند.

5.   آلودگی‌های انرژی زا: آلودگی هیستامینیک که بیشتر در کنسروهای ماهی بوجود می‌آید ناشی از نگهداری و صید ماهی در شرایط نامناسب است.هیستامین از جمله موادی است که در اثر حرارت از بین نمی‌رود. دوره مسمومیت هیستامین کوتاه و حدود چند ساعت بوده و به صورت علایم آلرژیک ظاهر می‌شود که مشخص ترین آنها قرمز شدن صورت، ‌ گردن، ‌ کهیر، ‌التهاب، ‌ سر درد شدید همراه با طپش قلب و نبض نامنظم است که به دردی مداوم و کسل کننده منتهی می‌شود. سوزش دهان، ‌ گلو، ‌ سرگیجه، ‌ خارش شدید در پوست و در موارد حاد ایست قلبی از دیگر موارد علایم مسمومیت است. برای پیشگیری از موارد فوق باید توجه داشت که کنسرو ماهی دارای طعم و بوی مناسبی بوده و رنگ گوشت به صورت یکنواخت و بافت آن نیز یکنواخت و دارای حالت ارتجایی باشد و حالت اسفنجی در بافت گوشت وجود نداشته باشد.

6.   آلودگی های میکروبی (مانند اشرشیا، ‌ سالمونلا و کلستریدیوم بوتولینوم): در آلودگی میکروبی با کلستریدیوم بوتولینوم سم توکسین حاصل از فعالیت اسپوربی هوازی این میکروب تولید می‌شود که همراه با باد کردگی قوطی است. این سم در اثر حرارت از بین نمی‌رود و در صورت مصرف، ‌موجب مسمومیت شدید و در بسیاری از موارد به مرگ منجر می‌شود. همچنین آلودگی های ثانویه قوطی نیز سبب فاسد شدن باکتریایی از نوع هوازی می‌شود.

7.   آلودگی شیمیایی: این نوع فساد در اثر خوردن لاک درون قوطی و واکنش با ترکیبات محتویات قوطی ایجاد می‌شود.باید توجه داشت لاک قوطی کاملا صاف و بدون ترک خوردگی و تغییر رنگ محسوس باشد همچنین لکه های سیاه در دیواره قوطی نشان دهنده واکنش شیمیایی لاک قوطی هستند.
 
 
تهیه و تدوین : گروه سلامت سیمرغ
 
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health
 
منبع: هفته نامه سلامت
 
 
مطالب مرتبط:
 
کنسروها هم خوب و بد دارند
 
تاریخ مصرف مواد غذایی
 
تغذیه در افسردگی