15 میلیون ایرانی گرفتار این اختلال هستند
مصرف نمک در ایران دو برابر استاندارد است.
چه کسی می‌گوید چربی را از رژیم غذایی خود حذف کنید؟ در واقع مصرف چربی‌ها در کنار گروه‌های دیگر غذایی یعنی کربوهیدرات، پروتئین و املاح و ویتامین‌ها برای حفظ سلامت همه افراد ضروری است. اصلا بدون مصرف چربی ها سوخت مورد نیاز سلول های بدن از جمله عضلات قلبی و اسکلتی تامین نخواهد شد. به بیان دیگر، 20تا 30 درصد کالری مورد نیاز بدن باید از روغن و چربی ها فراهم شود.

با وجود این، مصرف چربی ها مثل انواع آن که طیف گسترده ای از کم ضرر تا پرضرر دارد، باید ها و نبایدهای زیادی را نیز در برمی گیرد که بسیاری از افراد در کشور ما به آنها بی توجه هستند تا جایی که معاون وزیر بهداشت، آمار مبتلایان به چربی خون بالا در ایران را 15 میلیون نفر اعلام می کند که چنین رقم بالایی می تواند توجیهی برای افزایش ابتلا به دیابت و نیز انواع سرطان باشد.

دکتر علی اکبر سیاری با اطلاق عنوان «مرگ نشسته یا مخفی» به مرگ زودرس ناشی از بالا بودن چربی خون می گوید: عادات غذایی نادرست، مصرف چربی، قند و نمک و کاهش مصرف میوه و سبزی در کنار کم تحرکی می تواند باعث اضافه وزن و افزایش قند و چربی و در نهایت مرگ زودرس شود. در واقع از 380 هزار مرگ در کشور 93 هزار به علت سکته قلبی و 34 هزار مورد نیز براثر سکته مغزی است.

چرا عروق ایرانی ها روز به روز تنگ تر می شود؟
وقتی پنج میلیون و 600 هزار نفر در کشور سیگاری هستند، بالا بودن آمار بیماری های عروقی و سکته قلبی که از عوامل مهم آن مصرف دخانیات است، دور از انتظار نیست. دکتر سیاری با اشاره به آمار فوق می گوید: این افراد 650 هزار میلیارد تومان هزینه می کنند و مصرف سیگار در این افراد می تواند باعث بسته شدن عروق و سکته قلبی در آنان شود. در حالی که با اصلاح عادات غذایی، تحرک و کنترل استرس می توان تا درصد زیادی از خطر بیماری های قلبی ـ عروقی در این افراد کم کرد.

نمکدان از سفره ها جمع شدنی نیست
مصرف نمک در ایران دو برابر استاندارد است و با وجود آن که مصرف نمک در سنین بالا سه گرم و در جوانان پنج گرم در روز توصیه شده است، اما در ایران حداقل این مصرف دوبرابر است. به گفته معاون وزیر بهداشت، اصولا باید عادت استفاده از نمکدان سرسفره در جامعه ما مورد اصلاح قرار گیرد و برای کاهش 8000 مرگ ناشی از فشارخون بالا باید تمام غذاهای شور را که نمک اضافی دارد، کنترل کرد.

با روغن جامد خداحافظی کنید
دکتر سیاری درباره مصرف روغن و چربی نیز می گوید: روغن مایع برای مصرف بهتر است، اما در مصرف آن باید به تاریخ انقضا توجه شود، همچنین اسید چرب اشباع آن باید کمتر از 25 درصد و اسید ترانس روغن باید کمتر از 5 درصد باشد و افراد باید حتما به این نکات توجه کنند. همچنین روغن جامد، کره و مارگارین به دلیل اسید چرب ترانس بالا می تواند با افزایش کلسترول در تنگ شدن رگ ها نقش زیادی داشته باشد.

فقط از لبنیات کم چرب استفاده کنید
معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت مصرف شیر می گوید: هر فرد جوان روزانه به هزار میلی گرم کلسیم نیاز دارد، همچنین زنان شیرده، باردار، یائسه، سالمندان و کودکان در سن رشد به 1200 تا 1300 میلی گرم کلسیم نیاز دارند و با توجه به این که هر لیوان شیر یا ماست حاوی 300 میلی گرم کلسیم است، باید برای تامین کلسیم و پروتئین مورد نیاز حداقل دو لیوان در روز مصرف شود. وی با بیان این که شیر پرچرب باعث افزایش نوع بد چربی در بدن می شود، می افزاید: متاسفانه از مصرف شیر پرچرب استقبال بیشتری می شود، ولی باید به سمتی برویم که لبنیات کم چرب بیشتر مصرف شود. همچنین توصیه می کنیم شیر فله ای مصرف نشود و شیر پاستوریزه و استریلیزه جایگزین شیر مصرفی فله ای شود.

وی به سهم مصرف میوه و سبزی در حفظ سلامتی نیز اشاره می کند و می گوید: مصرف پنج واحد میوه و سبزی باید در تغذیه روزانه افراد گنجانده شود، اما 85 درصد مردم ما از این پنج واحد میوه و سبزیجات استفاده نمی کنند؛ افزایش مصرف آن نیاز به فرهنگ سازی دارد، زیرا سطح تولید در جامعه ما بالاست.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : مهر

مطالب پیشنهادی:
رژیم غذایی برای چربی خون بالا
بی‌ضررترین و ارزانترین درمان چربی و قند خون بالا!؟
بهترین گیاه كاهنده چربی خون
میوه ای برای کاهش چربی خون
در مورد "چربی خون" چه می دانید؟