چربی شیرهای پرچرب واقعی نیست
از هر 3 مرد ایرانی، یک نفر با پوکی استخوان مواجه است.
برخلاف تصور بسیاری از ما شیر پرچربی که به‌صورت پاستوریزه ارائه می‌شود مانند شیری که در گاوداری‌ها دوشیده می‌شود نیست. براساس اظهارنظر پاره‌ای از کارشناسان چربی این ماده لبنی پاستوریزه‌شده متأسفانه واقعی نیست.

به گفته دکتر مجید حاجی فرجی، رئیس انستیتو تغذیه چربی موجود در شیرها و لبنیات پرچرب مربوط به چربی شیر نیست، بلکه چربی شیر گرفته شده و روغنی به نام پالم به شیر اضافه می‌شود. پیش‌تر نیز مسئولان وزارت بهداشت درباره روغن پالم یا روغن نخل هشدار داده بودند. در سال‌های اخیر به‌دلیل تحریم‌ها و برخی از مشکلات داخلی، تولید‌کنندگان به واردات روغن‌های ارزان‌تر خوراکی نظیر روغن پالم روی آورده‌اند درحالی‌که روغن پالم بنا بر نظر متخصصان تغذیه حاوی مقادیر زیادی اسید چرب اشباع است که موجب افزایش کلسترول بد خون یعنی LDL شده و در نهایت تنگی و انسداد عروق وسکته‌های قلبی را به‌دنبال دارد.

به گفته دکتر علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت از هر 3 مرد ایرانی، یک نفر با پوکی استخوان مواجه است. همچنین نیمی از زنان ایرانی پوکی استخوان دارند. 80 درصد مردم در سن مدرسه کمبود کلسیم دارند. سیاست جمهوری اسلامی ایران در این زمینه فعلا آن است که شیر در مدارس توزیع شود. غنی‌سازی شیر با ویتامین D نیز آغاز شده است و فعلا سیاست دیگری در این زمینه نداریم. این تصمیم از سوی وزارت بهداشت در حالی گرفته می‌شود که درسال‌های اخیر با افزایش بیش از اندازه قیمت شیر، مصرف این ماده لبنی به‌شدت در جامعه کاهش‌یافته و کارشناسان نسبت به بروز بیماری‌ پوکی استخوان در زنان و مردان 30سال به بالا ابراز نگرانی می‌کنند.

به گفته دکتر هدایت حسنی، معاون پژوهشی انستیتو تغذیه، پوکی استخوان از سن بالای 35 سال خود را نشان می‌دهد. عوارض کمبود ویتامین D و ویتامین‌های دیگری که از طریق فرآورده‌های لبنی دریافت می‌شوند نیز از 35 تا 40 سالگی ظاهر می‌شود. در واقع در سنین پایین فرد به آن مبتلا نمی‌شود و اینها بیماری‌هایی هستند که به‌تدریج خود را نشان می‌دهند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : همشهری آنلاین

مطالب پیشنهادی:
لبنیات غنی شده بخوریم یا نه؟
لبنیات کم چرب بهتر است یا پرچرب؟
اثر شگفت انگیز این لبنیات در لاغری!!
لبنیات برای چه كسانی ضرر دارد؟
لبنیات در برنامه غذایی کودکان