در نان سبوس‌دار (ساخته‌شده از غلات کامل) میزان بالای فیبرهای غذایی و سایر ریزمغذی‌ها باعث جذب کندتر کربوهیدرات‌ها می‌شود.
نان سفید (ساخته شده از غلات بدون سبوس) ممکن است مزه خوبی داشته باشد اما ممکن است سلامت شما را به خطر بیندازد.

به گزارش ساینس‌رکوردر، بررسی پژوهشگران اسپانیایی در دانشگاه ناوارا نشان داد که خوردن 2 یا چند وعده نان سفید در روز در مقایسه با مصرف فقط یک وعده در هفته نان سفید، خطر چاقی را تا 40 درصد بالا می‌برد. این پژوهشگران برای بررسی رابطه میان نان سفید و چاقی، بیش از 9هزار نفر را برای دوره‌ای 5 ساله پیگیری کردند. این افراد در شروع بررسی، به پرسش‌های پرسشنامه‌ای درباره شمار و نوع وعده‌های غذایی پاسخ دادند.

این نتایج نشان داد مصرف کلی نان با افزایش تعداد افراد دچار اضافه وزن ارتباطی ندارد اما میزان مصرف نان سفید مستقیم با افزایش خطر چاقی مرتبط است. افرادی که 2 یا چند وعده نان سفید در روز می‌خوردند، نسبت به آنهایی که یک وعده یا کمتر در هفته نان سفید می‌خوردند، 40 درصد بیشتر در معرض خطر چاق شدن قرار داشتند.

به گفته این پژوهشگران، در نان سبوس‌دار (ساخته‌شده از غلات کامل) میزان بالای فیبرهای غذایی و سایر ریزمغذی‌ها باعث جذب کندتر کربوهیدرات‌ها می‌شود و احتمالا برای همین است که رابطه‌ای میان مصرف این نوع نان‌ها و چاقی وجود ندارد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com

مطالب پیشنهادی:
راه های مقابله با چاقی شکمی
اگر می خواهید چاق نشوید، بخوانید
چاق ها نابارور می‌شوند؟!
بهترین سن پیشگیری از چاقی در کودکان
بهترین میوه برای درمان چاقی چیست؟