توصیه‌های طب سنتی برای جلوگیری از نفخ
پرهیز از مصرف قهوه و کاکائو و چای پررنگ در این ماه توصیه می‌شود.
غلامرضا کردافشاری، متخصص طب سنتی گفت: ناراحتی های معده در ماه رمضان باید مورد توجه قرار گیرد در این میان احساس سفتی و پری شکم حس بسیار ناراحت کننده‌ای است که گاهی افراد با آن مواجه می‌شوند و این همان درد نفخ کردن است که در ماه رمضان برای روزه داران بسیار رخ می‌دهد. وی ادامه داد: افرادی که پس از خوردن غذا نفخ می‌کنند به راحتی می‌توانند با تغییر دادن رژیم غذایی، نحوه غذاخوردن و دور کردن استرس و ناراحتی روزانه این مشکل را حل کنند.

این متخصص طب سنتی افزود: بنابراین پرخوری در سحر مضر است، به ویژه استفاده از غذاهای پختنی و سنگین چرا که اولاً دستگاه هاضمه در سحر پذیرش غذاهای سنگین را ندارد و دوم اینکه معمولاً روزه‌دار پس از سحر به استراحت می‌پردازد و پس از بیدار شدن متوجه سنگینی دستگاه هاضمه، احساس بوی بد در حلق و دهان، ترش کردن معده، سردرد، احساس کسالت و دیگر مشکلات می‌شود. پس بهتر است با یک وعده غذای پختنی در افطار و یک وعده غذای حاضری ولی مقوی در سحر به بدن و تأمین سلامتی‌اش کمک کنیم.

کردافشاری تصریح کرد: پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده و غذاهای تند و بسیار ترش و شور و پرادویه و پرهیز از مصرف چند نوع غذا روی هم نیز تأکید شده است. وی افزود: پرهیز از مصرف قهوه و کاکائو و چای پررنگ در این ماه توصیه می‌شود چرا که این مواد لایه داخلی معده را ملتهب می‌کنند و باعث ایجاد نفخ می‌شود.همچنین از مصرف نوشیدنی‌های سرد و آب یخ در هنگام افطار باید پرهیز کرد.

کردافشاری گفت: پرهیز از فاصله انداختن زیاد بین وعده‌های افطار و شام، پرهیز از مصرف انواع نوشیدنی‌های گازدار، ماست و سالاد و میوه‌ها به همراه غذا، پرهیز از مصرف غذاهایی مثل ماکارونی، فست‌فودها و شیرینی که در قنادی تهیه می‌شود نیز از توصیه های دیگر در این زمینه است.

این متخصص طب سنتی افزود: از مصرف چغندر، شلغم، سیر و پیاز خام، حبوبات نفاخ مثل لوبیا و عدس سبزیجاتی مانند کلم و میوه‌هایی مثل هلو، آلو، خیار و کدو و پرتقال و نارنگی باید جلوگیری کرد.

مصرف غذاهای مفید در ماه رمضان برای جلوگیری از نفخ شکم
وی گفت: بهتر است در این ماه از غذاهای با هضم ساده و آسان استفاده شود. غذاهای کبابی و خورشتی، سوپ‌های کم‌چرب، نان و پنیر و آب میوه از جمله آب سیب در این ماه مفیدند. البته مصرف آب میوه، مایعات و میوه‌ باید حداقل 1  تا 1.5 ساعت با زمان صرف غذا فاصله داشته باشد. کردافشاری تصریح کرد: در این ماه مصرف میوه‌ هایی مانند انجیر، مویز و برگه زرد‌آلو که ملین گیاهی و فیبردار هستند مفید است و مصرف نان سبوس‌دار و قند طبیعی دستگاه گوارش را اصلاح و یبوست را برطرف می کند.

این متخصص طب سنتی گفت: ترکیب غذایی شامل سبزی‌پلو که سبزی آن شوید یا گشنیز باشد و کباب برگ و جوجه کباب مفید است.مصرف مرباهایی مثل مربای به و بالنگ و کره و عسل در هنگام افطار مفید است و برای تقویت معده قرار دادن سبزیجاتی مثل شوید، جعفری، ریحان، نعناع و مرزه در رژیم غذایی مفید است.

وی با تأکید براینکه در صورت مصرف ماست، حتماً مقداری آویشن و نمک به آن اضافه شود گفت: شوید هضم‌کننده غذا و تسکین‌دهنده دل‌درد و مانع ضعف معده بوده و جلوی فساد غذا در بدن را می‌گیرد، اخلاط غلیظ را از معده خارج می‌کند و اگر گوشت با شوید پخته شود هضم آن آسان می‌شود.

کردافشاری ادامه داد: جعفری خلط‌های لزج را پاکسازی کرده و محلل نفخ است و گشنیز تقویت‌کننده دهانه معده و مانع صعود بخارات از معده به سمت مغز است و ریحان از ضعف معده جلوگیری می‌کند و بادهای غلیظ را به تحلیل می‌برد. وی ادامه داد: نعناع معده و قوت هاضمه را تقویت می کند و در طب جدید نیز اثر ضد نفخ نعناع و تقویت دستگاه گوارش توسط این گیاه به اثبات رسیده است.

این متخصص طب سنتی گفت: همچنین آویشن باعث تلطیف غذاهای غلیظ شده و بادها را به تحلیل می‌برد و معده را از رطوبت‌ها و خلط‌های زاید پاکسازی کرده و مانع صعود بخارات به سمت مغز می‌شود. از فساد غذا در داخل بدن جلوگیری کرده و دل‌درد را تسکین می‌بخشد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
نسخه طب سنتی برای اختلالات جنسی
درمان بیماریها با طب سنتی
زنجبیل در طب سنتی
مزاج شناسی؛ اصولی‌ترين کار در طب سنتی ايرانی
تعیین جنسیت نوزاد با روش های سنتی!