دل مرغ یا جگر مرغ، کدام سالم است؟
زمانی که به مرغ‌ها، آنتی‌بیوتیک می‌دهند، باید حدود 5 تا 14 روز از کشتار مرغ، خودداری شود.
خیلی از افراد، علاقه فراوانی به خوردن دل و جگر مرغ دارند. اما آیا مصرف دل و جگر مرغ، از نظر بهداشتی، مشکلی ندارد؟ یک دامپزشک در این باره اطلاعات مفیدی ارائه داده است.

دکتر آراسب دباغ‌مقدم، در این‌باره می‌گوید: حساب دل مرغ از جگر آن جدا است. دل مرغ، منبع خوبی برای دریافت پروتئین و آهن محسوب می‌شود و اسید فولیک هم دارد. این عضو اندرونی، مشکل خاصی ندارد و می‌توان آن را مصرف کرد اما مصرف جگر مرغ، چندان توصیه نمی‌شود.
مطالعات فراوانی که در کشورهای مختلف، ازجمله ایران انجام شده، نشان می‌دهد که متاسفانه، در بسیاری از مرغداری‌های صنعتی، دوره‌های منع مصرف گوشت بعد از تجویز داروهای مختلفی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، رعایت نمی‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، مثلا زمانی که به مرغ‌ها، آنتی‌بیوتیک می‌دهند، باید حدود 5 تا 14 روز از کشتار مرغ، خودداری شود. مساله‌ای که در موارد زیادی، رعایت نمی‌شود. بنابراین مقدار زیادی از این دارو‌ها، در جگر مرغ باقی می‌مانند زیرا جگر، محل سم‌زدایی است و بسیاری از دارو‌ها، قبل از دفع از بدن، داخل جگر به روش‌های مختلف آنزیمی، خنثی می‌شوند. به‌همین دلیل هم بسیاری از جگرهای مرغ، آلودگی بالایی، بخصوص به آنتی‌بیوتیک‌ها دارند.

با این حساب، دکتر دباغ‌مقدم توصیه می‌کند که از مصرف جگر مرغ، خودداری کنید؛ مگر اینکه مطمئن باشید این جگر از مرغداری‌هایی با نظارت بسیار بالا بیرون آمده که اطمینان از این مساله هم کار چندان ساده‌ای نیست.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : سلامانه

مطالب پیشنهادی:
مضرات و فواید مصرف گوشت بوقلمون
گوشت قرمز را تا چه حدی باید بپزیم؟
چقدر پروتئین برای تقویت ماهیچه ها نیاز است؟
نکاتی جالب در مورد فواید گوشت مرغ
با خواص گوشت ماهی بیشتر آشنا شویم