ا خوراکی‌های سرطان‌زا آشنا شوید
برخی شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند اسپارتام حاوی ترکیب‌های سرطان‌زا هستند.
بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ابتلا به 80 درصد سرطان‌ها مستقیم به سبک زندگی ما بستگی دارد. این سازمان می‌گوید اگر خورد و خوراک و سبک زندگی‌مان را اصلاح نکنیم، به‌طور حتم در سال‌های آینده، سرطان به جای بیماری‌های قلبی در صدر دلایل مرگ‌ومیر قرار خواهدگرفت.
این مطلب می‌تواند شما را با عوامل تغذیه‌ای و عادت‌های غذایی سرطان‌زا بیشتر آشنا کند.

انواع خوراکی‌های دودی مانند ماهی، برنج، گوشت، سوسیس،‌ کالباس، سس و پنیرهای دودی حاوی موادشیمیایی مختلف ساطع‌شده از دود مانند هیدروکربن‌ها هستند و می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

ترکیب‌های شیمیایی که در قسمت‌های سوخته خوراکی‌های کبابی یا سرخ‌شده مانند ته‌دیگ، بلال، جوجه کباب، سیب‌زمینی سرخ‌شده و... وجود دارد، حاوی مواد سرطان‌زاست و احتمال ابتلا به انواع سرطان را در مصرف‌کننده افزایش می‌دهد.

برخی شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند اسپارتام حاوی ترکیب‌های سرطان‌زا هستند و مصرف آنها نه تنها برای بیماران دیابتی مفید نیست بلکه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را هم در آنها افزایش دهد.

عادت به خوردن غذاهای چرب، سرخ‌کردنی و پرکالری می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان رحم را در خانم‌ها بالا ببرد.

سدیم، نیتریت، نیترات و نیتروزامین موجود در گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس و کالباس، آنها را به موادغذایی سرطان‌زا تبدیل کرده است. اگر در مصرف این خوراکی‌ها افراط شود، احتمال ابتلا به سرطان‌هایی مانند پستان در مصرف‌کننده بالا می‌رود.

حتی اگر خوراکی‌های مفیدی مانند ماهی و میگو هم درون روغن بسیار داغ و با حرارت بسیار بالا سرخ شوند، ترکیب‌های سرطان‌زایی در آنها آزاد می‌شود که خطر ابتلا به انواع سرطان را بالا می‌برند.

بیشتر افرادی که در مصرف چربی‌های حیوانی و گوشت قرمز افراط می‌کنند و رژیم غذایی‌شان از نظر میوه‌ها و سبزی‌ها فقیر است، در معرض ابتلا به سرطان روده قرار دارند.

هرچه میزان مصرف گوشت‌های کبابی و نیم‌پز در برنامه غذایی‌ بیشتر باشد، شانس ابتلا به سرطان‌ پروستات و پستان بیشتر خواهدشد.

افرادی كه میوه، سبزی و موادغذایی تازه و سالم در برنامه غذایی خود ندارند و اهل الکل و دخانیات هم هستند، به اندازه كافی ویتامین و موادمعدنی دریافت نمی‌كنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مری قرار می‌گیرند.

شانس ابتلا به سرطان پروستات با مصرف فراوان غذاهای چرب و پرکالری تا حد قابل‌توجهی بالا می‌رود.

احتمال افزایش ماده سمی و سرطان‌زای آکریلامید در اثر سرخ کردن شدید و با حرارت بالا در سیب‌زمینی وجود دارد.

ارتباط مستقیمی بین مصرف نوشیدنی‌های الکلی و ابتلا به سرطان حنجره وجود دارد.

احتمال ابتلا به سرطان کبد در افرادی که نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند، بیشتر از دیگران است.

مصرف روغن‌های جامد و هیدروژنه خطر ابتلا به سرطان را برای مصرف‌کننده در پی دارد.

محققان انگلیسی معتقدند افرادی که بیشتر موادغذایی شور و نمک‌سود استفاده می‌کنند، 2 برابر سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان معده قرار دارند.

ماهی و گوشت‌های خشک و دودی حاوی نیتروزامین هستند و مصرف مداوم آنها خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی مانند سرطان معده و روده را افزایش می‌دهد.

مصرف بیش از حد چربی‌های حیوانی، احتمال ابتلا به سرطان پستان را در خانم‌ها و آقایان افزایش می‌دهد.

مصرف فراوان انواع خوراکی‌های حاوی چربی ترانس مانند چیپس،‌ پفک یا اسنک‌های دیگر می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را تا حد چشمگیری بالا ببرد.

مصرف بیش از حد غذاهای تند، ترش و شور می‌تواند باعث از بین رفتن تدریجی دیواره داخلی معده و افزایش خطر ابتلا به سرطان معده شود.

شانس ابتلا به سرطان معده در افرادی که کمتر میوه و سبزی می‌خورند و در خوردن غذاهای سوخاری، دودی، کبابی، کنسروی و سرشار از نمک افراط می‌کنند، بیشتر از سایرین است.

دود حاصل از زغال که روی کباب‌های زغالی می‌نشیند، حاوی مواد سرطان‌زایی مانند ترکیب‌های معطر هیدروکربنی است و خطر ابتلا به سرطان، به‌خصوص سرطان‌های دستگاه گوارش را بالا می‌برد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت

مطالب پیشنهادی:
محیط خود را سرطان زا نکنیم!!
6 عامل سرطان زا اما پر مصرف
2 عامل مهم سرطان‌زا را بشناسید
خوشمــزه‌های ســـرطان‌زا