نگهداری غذای پخته بیش از این زمان ممنوع!
توصیه‌های مهم غذایی به هیات‌های مذهبی را بخوانید.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه عدم رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات در ایام ماه محرم از سوی برخی از تکایا و هیات ها و مساجد منجر به بروز بیماری‌های مرتبط با غذا به ویژه افزایش بیماری‌های عفونی روده ای می‌شود، بر ضرورت پخت و پز در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی مناسب تاکید کرد.
دکتر علی اکبر سیاری با اشاره به این که مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و از مواد غذایی بسته بندی شده که مورد تأیید وزارت بهداشت است استفاده شود، گفت: فراورده‌های خام دامی باید از مراکز مجاز مورد تأیید سازمان دامپزشکی تهیه شود.

دکتر سیاری در ادامه بر استفاده از نمک‌های ید دار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو برای پخت غذا تاکید کرد و افزود: در تهیه غذا نیز از روغن‌های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود. وی همچنین با اشاره به این که نباید موادغذایی خام و پخته در کنار هم در داخل یخچال و یا سردخانه نگهداری شوند، افزود: از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود.
به گفته دکتر سیاری، نگهداری بیشتر از دو ساعت مواد غذایی پخته شده باید در دمای 4-0 درجه و یا در یخچال صورت گیرد.

معاون بهداشت در ادامه گفت: در صورت استفاده از سبزی و سالاد لازم است مراحل چهار گانه سالم سازی سبزیجات انجام شود. وی همچنین بر توزیع سبزی و سالاد بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت در مراسم عزاداری از سوی مساجد، تکایا و هیات ها تاکید کرد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : سلامانه

مطالب پیشنهادی:
در طبخ غذای نذری این نکات را رعایت کنید
بهداشت غذاهای نذری
بهترین و بدترین روغن های خوراکی