روغن هیدروژنه چه روغنی است؟
در صنعت امكان تولید روغن نباتی جامد یا نیمه جامد وجود دارد.
روغن‌ها و چربی‌ها دارای فرم‌های فیزیکی مختلفی هستد. مثلا" روغن مایع، جامد و یا نیمه جامد.

روغن‌های نباتی در دمای معمولی اغلب به شكل مایع هستند مثل روغن بادام، نارگیل، آفتابگردان، زیتون، سویا، كلزا (كانولا) و ... ولی روغن های حیوانی در دمای معمولی بیشتر به شكل جامد هستند مثل روغن پیه، دنبه و كره حیوانی.
در صنعت امكان تولید روغن نباتی جامد یا نیمه جامد وجود دارد. این كار در كارخانجات و طی فرآیندهای مختلف انجام می شود. عملیاتی كه طی آن روغن نباتی مایع تبدیل به روغن نباتی جامد می‌شود را هیدروژنه كردن یا هیدروژناسیون می گویند كه موجب اشباع شدن اسیدهای چرب متشكله روغن می شود. در نتیجه این فرآیند مقدار اسیدهای چرب اشباع در روغن افـــزایش می‌یابد و روغن به فرم جامد تبدیل می شود. هر چه میزان اسیدهای چرب اشباع در روغن بالاتر باشد روغن سفت تر است. در صورتی كه مقدار اسیدهای چرب اشباع تا حداكثر 25% باشد، برای مصرف مناسب است.

در طی هیدروژناسیون روغن یك اتفاق ناخواسته و نامطلوب رخ می‌دهد و آن تولید اسیدهای چرب ترانس است. اسید چرب ترانس به دلیل اینكه یك اسید چرب غیر عادی است برای سلامتی خصوصا" بیماریهای قلبی و عروقی خطرناك است. در روغن های نباتی نیمه جامد مقدار اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس حتی المقدور كاهش یافته است و مصرف آن به جای روغن نباتی جامد توصیه می‌شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : دفتر بهبود تغذیه جامعه - معاونت سلامت وزارت بهداشت

مطالب پیشنهادی:
رهنمودهایی درباره روغن: فواید و مضرات
بهترین و بدترین روغن های خوراکی
رازهایی راجع به روغن زیتون!!
روغن جامد بهتر است یا روغن مایع؟