آنچه می‌خورید بر چگونه خوابیدن شما اثر می‌گذارد. خوردن غذای مناسب باعث می‌شود تا بتوانید به بهترین شکل ممکن بخوابید...
 
آنچه می‌خورید بر چگونه خوابیدن شما اثر می‌گذارد. خوردن غذای مناسب باعث می‌شود تا بتوانید به بهترین شکل ممکن بخوابید، اینطور نیست؟ اکنون این شانس را دارید که بدانید کدام یک از غذاها را بخورید و از چه غذاهایی پرهیز کنید تا خوب بخوابید:

غذاهای غنی از تریپتوفان را در دسترس خود قرار دهید
همه ی ما تا به حال شنیده ایم که شیر داغ چه توانایی خارق العاده‌ای برای به خواب کردن ما دارد. میدانید چرا؟ زیرا لبنیات، دارای تریپتوفان هستند که خاصیت خواب آوری دارند. دیگر غذاهای حاوی تریپتوفان  عبارتند از: گوشت مرغ و خروس، موز، جو و عسل.

خود را در خوردن کربوهیدرات محدود نکنید
غذاهای حاوی کربوهیدرات با افزایش سطح تریپتوفان در خون، لبنیات را تکمیل می‌کنند. بنابراین، غذاهای مناسب آخر شب که خواب آور هستند، شامل یک کاسه شیر و برشتوک، ماست و کلوچه یا نان و پنیر است. از خوردن غذاهایی که کربوهیدراتهای زیاد و همچنین میزان قند بالایی دارند بپرهیزید، زیرا هنگامیکه پس از آن قند کاهش یابد احتمال اختلال در خواب وجود دارد.
 
قبل از خواب کمی غذای سبک بخورید
اگر از بی خوابی رنج می‌برید، داشتن کمی غذا در معده باعث می‌شود زودتر خوابتان بگیرد. اما زیاده روی نکنید. کم بخورید. یک غذای سنگین، دستگاه گوارش شما را به هم می‌ریزد و باعث می‌شود خواب راحتی نداشته باشید.

غذاهای سرخ کردنی را کنار بگذارید
اگر دلایل دیگری برای پرهیز از غذاهای پرچرب می‌خواهید، تحقیقات نشان می‌دهد که  هرچه چربی بیشتری در طول روز مصرف کنید، هنگام شب، آرامش کمتری خواهید داشت.

مراقب کافئین باشید
جای تعجب نیست که یک فنجان قهوه ی عصرانه بتواند خواب شب را از شما بگیرد. حتی مقدار متوسط کافئین هم باعث اختلالات خواب می‌شود. اما دیگر منابع کافئین مانند شکلات، کولا، چای و قهوه‌ی بدون کافئین را نیز فراموش نکنید. برای خواب بهتر، تمام کافئین‌ها را از برنامه‌ی غذایی عصرانه خود حذف کنید.

داروها نیز ممکن است دارای کافئین باشند
برخی از داروهای بدون نسخه و یا تجویزی نیز حاوی کافئین هستند مانند مسکن‌ها، قرصهای کاهش وزن، داروهای ادرار آور و داروهای سرماخوردگی. داروها حتی ممکن است بیش از یک فنجان قهوه کافئین داشته باشند. بروشور داروها را نگاه کنید تا بدانید که آیا دارو موجب اختلال در خواب می‌شود.

از نوشیدن الکل قبل از خواب خودداری کنید
با مصرف الکل به مخمصه می‌افتید. شاید با مصرف آن زودتر به خواب بروید، اما ممکن است بی خوابی مکرر یا کلافگی هنگام خواب یا کابوس را تجربه کنید.
مراقب غذاهای تند و سنگین باشید
خوابیدن با شکم پر می‌تواند باعث نا آرامی شما شود، زیرا سرعت دستگاه گوارش هنگام خواب کاهش می‌یابد و غذاهای تند باعث سوزش معده می‌شوند. غذاهای سنگین را حداقل چهار ساعت قبل از خواب بخورید.

هنگام خواب مصرف پروتئین را به حداقل برسانید
پروتئین که بخشی ضروری از خوراک روزانه ما است، غذایی مناسب هنگام خواب نمی‌باشد. غذاهای غنی از پروتئین برای گوارش سنگین‌اند. بنابراین، از تنقلات حاوی پروتئین زیاد قبل از خواب صرف نظر کنید و یک لیوان شیر گرم یا برخی از غذاهای مناسب دارای کربوهیدرات مانند کلوچه را انتخاب نمائید.

نوشیدن مایعات را از 8 شب قطع کنید
بله مصرف زیاد آب، در طول روز برای بدن بسیار مفید است اما مصرف مایعات خود را از قبل از خواب کم کنید. مطمئن باشید اگر مجبور بشوید چند بار به دستشویی بروید، خواب شما حرام می‌شود.

با کشیدن یک سیگار که آرامتان می‌کند، گول نخورید
نیکوتین، ماده‌ای است محرک که خاصیت تأثیرگذاری آن شبیه کافئین است. از سیگار کشیدن قبل از خواب یا اگر نیمه شب بیدار می‌شوید، اجتناب کنید.  
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www. seemorgh. com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
آیا خواب زیاد مضر است؟
پیامدهای مهم اختلال خواب
نشانه‌های قطع تنفس حین خواب
خواب نیمروزی؛ چه موقع و چقدر؟
چگونه از رویاهایمان استفاده کنیم؟!