کمبود این ماده معدنی موجب سقط مکرر جنین می شود
«روی» از جمله عناصری است که به همراه دیگر عناصر ضروری و ریز مغذی ها از اهمیت بسزایی در بارداری برخوردار است.
یک فوق تخصص زنان و زایمان گفت: زنانی که از سطح پایین‌تری از عنصر«روی» برخوردارند، بیش از زنان سالم، به سقط‌های مکرر خود به خودی یعنی سه بار یا بیش از سه بار شکست در حاملگی دچار می‌شوند.

دکتر ابوطالب صارمی با اعلام این خبر افزود: با توجه به اینکه جنین دارای مولکول و آنتی ژن هایی است که مربوط به پدر بوده، برای بدن مادر بیگانه به حساب می‌آید، بنابراین نقش تنظیمی سیستم ایمنی مادر در برخورد با این آنتی ژن ها و حفظ و نگهداری جنین بسیار مهم است. وی با اشاره به اینکه مطالعات نشان می‌دهد در بیماران دچار سقط های مکرر، این مکانیسم های تنظیمی ایمونولوژیک دچار اختلال می‌شود که علت اصلی این اختلال و به هم ریختگی کاملًا شناخته نشده است، خاطر نشان ساخت: مطالعات و تجربیات انجام شده، نشان می دهد، چنانچه زنان دارای سابقه سقط مکرر را قبل از اقدام به بارداری با گلبول های سفید همسرشان یا یک شخص ثالث، ایمن سازی کنند به دلیل تغییر در مکانیسم های تنظیمی سیستم ایمنی، شانس حفظ جنین در این افراد افزایش می یابد.

صارمی یادآور شد: یکی از مکانیسم هایی که به واسطه این درمان ممکن است، به حفظ جنین منجر شود، ایجاد آنتی بادی هایی در بدن مادر است که بتواند، آنتی ژن های مربوط به جنین را که منشاء پدری دارند، مسدود کرده، آنها را بپوشانند و بدین طریق مانع دفع جنین از طریق سیستم ایمنی مادر شوند.

وی افزود: مطالعات مشترک مرکز تحقیقات سلولی صارم با مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، روی بیماران دچار سقط جنین خود به خودی نشان داد که نه تنها عنصر «روی» در خون زنانی که دچار سقط های مکرر می‌شوند از سطح پایین تری برخوردار است که این زنان به درمان های لنفوسیتی (درمان هایی که با هدف ایجاد آنتی بادی در بدن زن علیه آنتی ژن های مرد صورت می گیرد) نیز پاسخ مناسبی نمی‌دهند.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم با اشاره به اینکه «روی» از جمله عناصری است که به همراه دیگر عناصر ضروری و ریز مغذی ها از اهمیت بسزایی در بارداری برخوردار است، تصریح کرد: یکی از آنزیم های «روی» سوپر اکسید دیسموتاز است که عملکرد آنتی اکسیدانی برای جنین داشته، جنین و جفت را از آسیب حفظ می‌کند. وی همچنین از اهمیت و نقش عنصر «روی» در تکامل مغز جنین نام برد و گفت: غذای مصرفی روزانه زنان باردار در نهایت 50 درصد نیاز آنان را به این عنصر ضروری برطرف می کند.

صارمی افزود: مطالعات انجام شده نشان می دهد در کشورهای در حال توسعه، میزان شیوع کمبود «روی» در زنان باردار بالا بوده و مقادیر سرمی «روی» در آنان پایین تر از مقدار نرمال است. وی یادآور شد:  «روی» علاوه بر آثار مستقیم یاد شده در عملکرد سلول های سیستم ایمنی مادر نیز نقش موثری داشته، عملکرد مناسب این سلول های ایمنی در طول بارداری، به ایجاد مکانیسم های تنظیمی ایمونولوژیک منجر می‌شود که در نهایت می تواند، به حفظ جنین در طی بارداری منجر شود.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم اظهار داشت: انواع گوشت اعم از قرمز و سفید، جگر، غذاهای دریایی، آجیل، تخم مرغ، انواع دانه ها، حبوبات و جوانه گندم مقادیر مناسبی از عنصر «روی» را دارند، اما تجویز دارویی این عنصر می بایست، حتماً زیر نظر پزشک صورت گیرد، زیرا در صورت مصرف خودسرانه آن ممکن است به دلیل افزایش سطح سمی و توکسیک از سطح مجاز موجب زیان های جبران ناپذیر شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
مادران باردار ناخواسته به جنین آسیب می رسانند
تاثیر مهم نحوه خوابیدن مادر باردار بر سلامت جنین
اثرات برخی بیماریهای مقاربتی بر جنین
این روش های درمانی بر جنسیت جنین موثرند
یک نوشیدنی خطرناک برای سلامت جنین