بهترین و بدترین میان‌وعده‌ها برای مادران آینده
اگر در مترو، هنگام خرید در سوپرماركت یا موقع پیاده‌روی در پارك گرسنه شدید، می‌توانید یك سیب گاز بزنید.
میل شدیدی به خوردن شیرینی دارید؟ احساس ضعف و گرسنگی می‌كنید؟ میل چندانی به خوردن وعده‌های اصلی ندارید ولی بعد از آن مرتب ریزه‌خواری می‌كنید؟ اگر در دوران بارداری توجهی به رژیم‌غذایی خود نداشته باشید ممكن‌است دچار اضافه‌وزن زیادی شوید كه نه‌تنها برای خود شما بلكه برای فرزندتان هم مشكل‌ساز خواهدبود. در این دوران به دلیل فشار وارد آمده به معده (به علت بزرگ شدن جنین در ماه‌های آخر) و ترش‌كردن‌های مرتب، خانم باردار باید تعداد وعده‌های غذایی‌اش را بیشتر كند ولی در هر وعده مقدار كمتری غذا بخورد. در ضمن بهتر است این موادغذایی، كم‌شیرین و كم‌چرب باشند، از بین خوراکی‌هایی انتخاب شوند كه سهل‌الهضم بوده و تمام ریزمغذی‌ها، ویتامین‌ها و مینرال‌های موردنیاز را به بدن برسانند. میان‌وعده‌ها نقش اساسی در پیشگیری از ضعف، گرسنگی و افت قند خانم‌ باردار بازی می‌كنند.

در این مطلب چند میان‌وعده مناسب را به مادران آینده معرفی می‌كنیم:

2 میان‌وعده انرژی‌زا
ماست و غلات: یك كاسه ماست میوه‌ای را با 30 گرم غلات كامل بدون شكر مخلوط كنید. این میان‌وعده برای مصرف قبل از كلاس یوگا یا شنای دوران بارداری مناسب است. در ضمن حاوی كلسیم، پروتئین، ویتامین و قندهای پیچیده است و می‌تواند تقریبا 3 ساعت شما را سیر نگه‌دارد و باعث اضافه‌وزن هم نمی‌شود.

یك بطری كوچك آب‌معدنی و یك مشت میوه‌های خشك: آب‌معدنی حاوی منیزیم است كه از خستگی، گرفتگی عضلات و یبوست پیشگیری می‌كند. میوه‌های خشك نیز حاوی فروكتوز و انواع ویتامین‌ها هستند و تا وعده بعدی شما را سیر نگه می‌دارند.

2 میان‌وعده برای زمان گرسنگی
ساندویچ مرغ: وسط 2 ورقه نان‌ سبوس‌دار، 50 گرم گوشت مرغ كبابی همراه با چند برگ كاهو و كمی روغن زیتون بریزید و نوش‌جان كنید. پروتئین گوشت مرغ گرسنگی شما را از بین می‌برد و نان هم میل به مصرف شیرینی را كم می‌كند.

موز غوطه‌ور در شكلات: موز را از طول برش بزنید و به 4 قسمت تقسیم كنید. روی هر برش قطعه‌ای شكلات تلخ بگذارید و چند لحظه آن را درون فر قرار دهید تا شكلات آب شود. با خوردن این میان‌وعده هم ویار شما به خوردن شیرینی از بین می‌رود هم منیزیم و سایر ویتامین‌ها را دریافت كرده‌اید.

2 میان‌وعده‌ صبحگاهی
شیرشكلات: شیر كم‌چرب و كاكائو را با هم مخلوط كنید و برحسب ذائقه تان آن را گرم یا سرد بنوشید. این میان‌وعده نه‌تنها گرسنگی شما را از بین می‌برد بلكه روی خلق‌وخویتان هم تاثیر مثبت دارد.

نان تست شده: از شب قبل برش‌های نان تست را در یك لیوان شیر و شربت افرا بخیسانید بعد روی آن كمی دارچین بپاشید و در ظرف نچسب حرارت دهید تا هر طرف آن كمی برشته شود.

2 میان‌وعده كم‌كالری
سیب: اگر در مترو، هنگام خرید در سوپرماركت یا موقع پیاده‌روی در پارك گرسنه شدید، می‌توانید یك سیب گاز بزنید. سیب هم گرسنگی شما را برطرف می‌كند و هم میوه كم‌كالری‌ای است.

سبزی‌های ترد: به سلیقه خود سبزی‌هایی مثل هویج، كلم و خیار را قطعه‌قطعه و با مقداری سس كم‌چرب یا مقداری پنیر سفید یا نمك برحسب ذائقه تان مصرف كنید.

1 میان‌وعده‌ ضدتهوع
سالاد مركبات: پرتقال، گریپ‌فروت و نارنگی را به قطعات مربع‌شکل برش‌ بزنید و مقداری آبلیمو و عسل روی آن بریزید. اسید میوه و بوی خوش آن جلوی تهوع شما را می‌گیرد و در ضمن میان‌وعده‌ای مملو از ویتامین‌C مصرف كرده‌اید.

بدترین میان‌وعده‌ها
برای آنكه در طول بارداری تناسب‌اندامتان حفظ شود و اضافه‌وزن معقولی داشته باشید، باید از خوردن برخی موادغذایی صرف‌نظر كنید:
شیرینی، شکلات و بیسکویت: قندهای ساده‌ای که سریع جذب می‌شوند و در شكلات، بیسكویت و شیرینی‌ها موجود هستند، شاید در كوتاه‌مدت شما را سیر كنند اما بعد از 2 ساعت چون قندخونتان به شدت افت می‌كند، حالت تهوع پیدا می‌كنید و میلتان به مصرف شیرینی بیشتر می‌شود.

چیپس و نان صنعتی: چربی‌‌های اشباع كه در شیرینی‌ها، چیپس و نان‌های صنعتی موجود است، در كوتاه‌مدت استرس شما را از بین می‌برد و حالت تهوعتان را برطرف می‌كند اما خیلی سریع دوباره گرسنه می‌شوید و میل به خوردنتان بیشتر می‌شود در ضمن این نوع چربی‌ها هضم غذا را هم دچار مشكل می‌كنند.

نوشیدنی‌های گازدار: این نوع نوشیدنی‌ها گاهی حالت تهوع را از بین می‌برند اما در اصل باعث افزایش اسید و نفخ معده می‌شوند و میل به خوردن موادغذایی شیرین را افزایش می‌دهند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com

مطالب پیشنهادی:
7 زنگ خطر در اوایل بارداری
لیست ممنوعه غذایی زنان باردار
مواظب باشید در دوران بارداری و بعد از آن چاق نشوید!
معرفی نوشیدنی های مفید در دوران بارداری
با تهوع بارداری چه ‌کار کنیم؟