ویار بارداری، معضل مادران جوان
این حالت معمولا تا پایان ماه سوم بارداری از بین می‌رود و شما می‌مانید و لذت مادر شدن!
یکی از مهم‌ترین مشکلات خانم‌های باردار، ویار دوران حاملگی است. کم نیستند آنهایی که عاشق خوراکی‌های ترش یا شور می‌شوند، گروه دیگر تمایل زیادی به شیرینی‌جات پیدا می‌کنند و بعضی‌ها از هر نوع ماده غذایی و حتی بوها متنفر می‌شوند و بیماری صبحگاهی و حالت تهوع ناشی از آن سراغشان می‌آید.
در واقع سطح هورمون‌های بدن در طول بارداری می‌تواند حس چشایی و بویایی خانم‌ها را تغییر دهد بنابراین طبیعی است که خانم‌های باردار در دوران حاملگی خوراکی‌هایی را هوس کنند که پیش از بارداری طرفشان هم نمی‌رفتند.

هر چند هنوز علت دقیق ویار مشخص نشده است، اما به‌طور کلی ویار به‌دلیل به هم خوردن تعادل بین انتقال‌دهنده‌های عصبی بدن مادر و تغییر حالت‌های روحی و روانی و البته نیازهای تغذیه‌ای جدید شکل می‌گیرد.

بد نیست بدانید تمایل به خوراکی‌ها در ماه‌های نخست بارداری می‌تواند نشانه نیاز بدن به مواد غذایی خاصی باشد. مثلا وقتی هوس بستنی می‌کنید احتمالا بدنتان به کلسیم و چربی نیاز دارد، یا زمانی که دلتان برای تکه‌ای پنیر ضعف می‌رود، ممکن است بدن‌تان به سدیم نیاز داشته باشد بنابراین وقتی در دوران باردای ولع خوردن یک خوراکی را پیدا می‌کنید، بدن‌تان به ماده غذایی بخصوصی که در آن خوراکی وجود دارد، نیاز دارد و نه همان خوراکی خاص!

ویارهای عجیب و غریب
در بیشتر موارد، مادران به مواد خوراکی عادی میل شدیدی پیدا می‌کنند، اما برخی افراد ویارهای عجیبی دارند و در دوران بارداری مواد غیرخوراکی از قبیل خاک، گچ، صابون، یخ و... می‌خورند؛ عادتی که نه تنها باعث مسمومیت می‌شود و سلامت مادر را تهدید می‌کند بلکه به بروز اختلالات تکاملی، مهارت‌های کلامی، کاهش ضریب هوشی، مشکلات شنوایی، ناتوانی در یادگیری، اختلال کم‌توجهی و معلولیت جسمی جنین منجر می‌شود البته علت این نوع ویارها هنوز مشخص نیست، اما براساس بررسی‌ها تمایل به این مواد خوراکی می‌تواند ناشی از کمبود یک ماده مغذی در بدن به ویژه آهن باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود به محض تمایل به خوردن ماده‌ای غیرخوراکی در دوران بارداری به پزشک معالج‌ خود مراجعه کنید تا آزمایش‌های فقر آهن و مراقبت‌های لازم برایتان تجویز شود.

مراقب باشید
مادران نباید ویارانه را هنگام گرسنگی شدید و زمانی که قند خون‌شان پایین است، میل کنند آن هم به میزان زیاد زیرا دیگر میلی به خوردن وعده اصلی غذایی نخواهند داشت و نیازهای تغذیه‌ای اصلی خود و جنین‌شان تأمین نمی‌شود.
همچنین برخی از این خوراکی‌ها کالری قابل‌توجهی دارند و مصرف بیش از حد آنها سبب اضافه وزن بیش از حد در دوران بارداری و مشکل مادر برای کاهش وزن پس از زایمان و شیردهی می‌شود.

پس با پیروی از یک الگوی غذایی سالم پیروی کنید و اگر نمی‌توانید مراقب وضع تغذیه‌ای‌تان باشید، خیلی زود از یک متخصص تغذیه مشورت بگیرید. از طرفی نگران ویار بارداری‌تان نباشید؛ این حالت معمولا تا پایان ماه سوم بارداری از بین می‌رود و شما می‌مانید و لذت مادر شدن!

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم سرا

مطالب پیشنهادی:
7 زنگ خطر در اوایل بارداری
لیست ممنوعه غذایی زنان باردار
مواظب باشید در دوران بارداری و بعد از آن چاق نشوید!
معرفی نوشیدنی های مفید در دوران بارداری
با تهوع بارداری چه ‌کار کنیم؟