دمنوش‌ها و جوشانده‌های گیاهی میان برخی افراد طرفدارانی حتی بیش از چای سیاه و سبز دارد...

 

با این‌حال، خواص و طرز تهیه چند دمكرده و جوشانده آشنا شوید اما یادتان باشد اگر بیماری خاصی دارید قبل از مصرف با پزشك خود مشورت كنید و اگر بیمار نیستید از زیاده‌روی و مصرف پیاپی آنها حتما خودداری كنید.

دمكرده گل‌گاوزبان و سنبل‌الطیب: آرامبخش، خواب‌آور، ضد اسپاسم و گرفتگی عضلات، از بین برنده سنگ كلیه، افزاینده ادرار، كاهنده فشارخون. دو قاشق غذاخوری گل‌گاوزبان را با یك قاشق سنبل‌الطیب در قوری چینی ریخته، دو لیوان آبجوش به آن بیفزایید، كمی نبات خرد شده اضافه كرده، بگذارید نیم‌ساعت دم بكشد تا رنگ آلبالویی بگیرد.

جوشانده به‌لیمو و زیرفون: تب‌بر، ضد میگرن و سردرد، ضد آسم و سرماخوردگی، رافع اسهال و تشنج، كاهنده فشارخون، خواب‌آور. یك قاشق چایخوری به‌لیمو را با یك قاشق غذاخوری زیرفون و اندكی نبات مخلوط كرده، با دو لیوان آب سرد در قوری فلزی بریزید. پس از یك ساعت جوشیدن آب، قوری را روی بخار سماور بگذارید تا محتویات آن دم بكشد.

دمكرده زعفران: مفرح، نشاط‌آور، ادرارآور، افزاینده توان جنسی و رفع سرد مزاجی. مقداری خیلی كم از آن را در چهار تا پنج لیوان آب جوش درون قوری چینی بریزید و تا زمانی كه رنگی كاملا زرد شود و دم بكشد، صبر كنید. به یاد داشته باشید مصرف زیاد زعفران خطرناك است.

جوشانده بادرنج بویه: آرامبخش، خواب‌آور، ضد تشنج و اسپاسم، رافع بوی بد دهان و خونساز. یك قاشق چایخوری بادرنج بویه را با دو لیوان آب سرد در قوری فلزی ریخته، هنگامی كه آب جوش آمد، آن را روی بخار سماور گذاشته، دقایقی صبر كنید تا دم بكشد.

دمكرده زنجبیل: خونساز، افزاینده فشار خون، ضد ضعف عصبی، مفید برای مفاصل، ضد سرفه و تهوع. دو لیوان آب جوش را روی یك قاشق چایخوری زنجبیل كوبیده شده بریزید و ده تا 15 دقیقه آن را روی بخار سماور بگذارید. برای بهتر كردن طعم چای زنجبیل می‌توانید مقداری عسل نیز به آن بیفزایید، اما یادتان باشد مصرف زیاد این چای عوض فایده، ضرر خواهد رساند.

جوشانده دارچین: تب‌بر سریع، مقوی سینه و حنجره، افزاینده فشارخون، رافع دلهره، ضدسرماخوردگی و بوی دهان. دو لیوان آب را روی چند تكه چوب آسیاب ‌نشده دارچین درون قوری فلزی بریزید. پس از جوشاندن محتویات، آن را دو تا سه ساعت روی سماور بگذارید تا با بخار دم بكشد. زنان باردار از خوردن دارچین و بخصوص جوشانده آن منع شده‌اند.

 

دمكرده نعناع: افزاینده هورمون‌های زنانه، كاهنده هورمون‌های مردانه، ضدپرمویی، نشاط‌آور. مقداری برگ نعناع تازه را در قوری چینی ریخته، آب جوش به آن بیفزایید و بگذارید روی بخار سماور دم بكشد. می‌توان از مخلوط پنج گرم نعناع خشك و نیم لیتر آب نیز استفاده كرد. زیاده‌روی و مصرف پشت سر هم آن مضر است.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamatnews.com
 
مطالب پیشنهادی:

خوراکی های انرژی زا
بهترین و بدترین روغن های خوراکی
خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو،پوست،علیه شکنندگی ناخن
خوراکی علیه شکستگی
با این خوراکی به جنگ كبدچرب بروید