طعم خوشمزه، پوست نرم و گوشت سفید مایل به كرم كدو تابستانی(مسمایی) یكی از كاملترین افزودنی‌ها به غذا‌های تابستانی است. در گذشته......
 

طعم خوشمزه، پوست نرم و گوشت سفید مایل به كرم كدو تابستانی یكی از كاملترین افزودنی‌ها به غذا‌های تابستانی است. در گذشته كدو فقط در تابستان وجود داشت اما امروزه در تمام فصول در دسترس می‌باشد ولی در ماه می‌ و جولای تازه‌تر هستند.

كدو تابستانی از خانواده cucurbitaceae است هم خانواده گرمك و خیار، كه تنوع محصولی متفاوتی دارد.  هر نوع آن به شكل، رنگ، اندازه و طعم متفاوتی است ولی ویژگیهای یكسانی دارند. كدو سبزیجاتی كامل است كه گوشت، تخم و پوست آن خوردنی است. به علاوه بعضی از انواع كدوها گلهای خوردنی نیز تولید می‌كنند. بر عكس كدو زمستانی، كدو تابستانی را نمی‌توان برای مدتی طولانی ذخیره كرد.

تاریخچه

كدوی امروزی پیشرفته شده است كه سرمنشا آن منطقه‌ای بین گواتمالا و مكزیك است. از آنجایی كه كدو بیش از 10000 سال است كه مصرف می‌شود در ابتدا به خاطر دانه هایشان كشت می‌شد چون كدوی اولیه گوشت زیادی نداشت و مزه آن تلخ بود. با گذشت زمان كدو در سرتاسر آمریكا گسترش یافت و كدوهای گوناگونی با گوشتهای شیرین كشت می‌شدند. كریستف كلمب كدو را از سرزمین جدید(new   world ) به اروپا آورد و همانند دیگر غذاهای محلی آنجا كشت شد و ازآنجا به سرتاسر دنیا توسط مكتشفان معرفی شدند. امروزه تولیدكنندگان اصلی كدو در دنیا، چین، ژاپن، رومانی، تركیه، ایتالیا، مصر و آرژانتین هستند.
مواد موجود در 100 گرم کدو مسمایی
منگنز 0.38 میلی گرم
ویتامین C 9.90 میلی گرم
منیزیم 43.20 میلی گرم
ویتامین A 516.60 واحد
فیبر 2.52 گرم
پتاسیم 345.60 میلی گرم
مس 0.19 میلی گرم
فولات 36.18میکروگرم
ویتامینK 6.30 میکروگرم
فسفر 70.20 میلی گرم
امگا 3 0.15 گرم
ویتامینB6 0.12 گرم
ویتامینB1 0.08 میلی گرم
کلسیم 48.60 میلی گرم
روی 0.70 میلی گرم
ویتامین B3 0.92 میلی گرم
ویتامینB2 0.07 میلی گرم
آهن 0.65 میلی گرم
پروتئین 1.64 گرم
تریپتوفان 0.01 گرم
 

فوائد كدو تابستانی(مسمایی)

افزایش سلامت كلی

اگرچه مانند سبزیجات ریشه‌ای مثل بابا آدم، سیر و پیاز مقوی نیست اما در كدو تاثیرات ضد سرطانی یافت شده است.  بعضی بررسیهای آزمایشگاهی نشان داده است كه آب گرفته شده از كدو با آب تره فرنگی، كدو تنبل و تربچه از لحاظ جلوگیری از جهش سلولی(تغییرات سرطانی)یكسان است.

سلامت مردان را افزایش می‌دهد.

در بررسیهای پژوهشی، عصاره گرفته شده از كدو به كاهش اثر حالتی در مردان به نام benign prostatic hypertrophy یا BPH (بزرگی غده پروستات )كمك می‌كند. در این وضعیت، غده پروستات به طور مشكوكی بزرگ می‌شود كه می‌تواند باعث ایجاد مشكل ادراری و فعالیت جنسی شود. به خصوص در تركیب با دیگر مواد غذایی گیاهی، كدو در كاهش علائم BPH نقش موثری دارد.

محافظت در برابر بیماریهای قلبی ـ عروقی

موادمغذی موجود در این كدو بسیار موثر هستند. در سیستم طبقه بندی غذایی، كدو تابستانی سرشار از ویتامینC ، منگنز و همچنین منبع بسیار خوبی از منیزیم، ویتامین  Aكه در آن (شبه كاروتن از قبیل بتا كاروتن وجود دارد) فیبر، پتاسیم، فولات، مس، ریبوفلاوین و فسفر است.

بسیاری از این مواد مغذی برای پیشگیری از بیماریهای تصلب شرائین و بیماریهای قلبی ـ دیابتی مفید هستند. منیزیم موجود در كدو تابستانی برای كاهش خطر حمله قلبی و سكته نیز مفید است. منیزیم همراه با پتاسیم، پایین آورنده فشار خون بالا هستند. ویتامین C و بتا كاروتن یافت شده در كدو تابستانی از اكسیده شدن كلسترول جلوگیری می‌كنند. از آنجایی كه اكسیداسیون كلسترول در دیواره رگهای خونی روی می‌دهد بنابراین این مواد مغذی به كاهش پیشرفت تصلب شرائین كمك می‌كنند. بدن از ویتامین فولات به منظور كاهش متابولیك خطرناكی به نام homocysteine كه عامل حمله قلبی و سكته در سطحهای بالاست، استفاده می‌كند. و در آخر، فیبر كدوی تابستانی كاهندهكلسترول بالاست كه در نتیجه آن خطر تصلب شرائین و بیماریهای قلبی ـ دیابتی را كاهش می‌دهد.

كدو، غذایی علیه بیماریها

موادمغذی در كدو تابستانی برای پیشگیری از بیماریها مفید است. خوردن غذاهایی با فیبر بالا باعث می‌شود تا سم های سرطان زا از سلولهای کولون دفع شوند، همچنین فولات، ویتامین C و بتا كاروتن از این سلولها در برابر مواد شیمیایی كه باعث سرطان کولون می‌شود محافظت می‌كنند. آنتی ‌اكسیدانهای ویتامین C خاصیت ضد التهابی دارند كه در شرایطی چون آسم، ورم مفاصل و استخوان و آرتروزهای روماتیسمی ‌و هر جا كه تورم وجود داشته باشد موثرند. مس یافت شده در این نوع كدو نیزتاثیر بسزایی در كاهش علائم دردناك در آرتروزهای روماتیسمی‌دارد.

چگونه ذخیره و انتخاب كنیم.

در هنگام خرید كدو، آنهایی را بخرید كه سنگینتر از اندازه‌شان باشد و پوستی براق و تمیز دارند. پوست آن نباید خیلی سفت باشد چون پوست سفت نشان‌دهنده بیش از حد رسیده بودن كدو و تخمهای سفت و گوشت ریش ریش است. كدو‌هایی را كه اندازه متوسط دارند خریداری كنید چون آنهایی كه خیلی بزرگ هستند ممكن است الیافی یا ریشه‌دار باشند، همچنین آنهایی كه خیلی كوچك هستند مزه خوبی ندارند.

كدو تابستانی خیلی نازك و شكننده است و باید آنها را با دقت حمل كرد. سوراخهای روی كدو نشان دهنده فساد و خرابی در آن است. كدو را باید نشسته دركیسه پلاستیكی در یخچال نگهداری كرد. در این صورت تا هفت روز می‌توان آنها را نگهداری كرد. كدو را می‌توان فریز كرد در این حالت گوشت آن نرمتر می‌شود. برای این كار دو دقیقه قبل از فریز كردن پوست آن را بكنید.
غذاهایی که می‌توان با کدو تهیه نمود.
تهیه و ترجمه :گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ     www.seemorgh.com/health
مطالب پیشنهادی:
سرشار از پتاسیم و موثر در کاهش فشارخون
با خوردن آن کلسترول خود را کاهش دهید!!
«روی» و تاثيرات آن در بدن
میوه‌ای برای کاهش شدت آسم و بیماریهای قلبی
هضم بهتر غذا با فلفل سیاه!!