زغال اخته حاوی كوئینیك اسید است، تركیبی از اسید غیر معمول در بدن كه تجزیه نمی‌شود بلكه از طریق ادرار دفع می‌شود. وجود كوئینیك اسید...
 
زغال آخته پسر خاله سنبل كوهی با مزه ای ترش و دانه ای به رنگ قرمز روشن است. زغال آخته آمریكایی، گونه ای است كه در ایالات شمالی و كانادای جنوبی كشت می‌شود كه دانه‌هایی بزرگتر از گونه وحشی یا گونه اروپایی دارد.
زغال آخته تازه كه مواد غذایی مفید بیشتری دارد در ماه اكتبرتا دسامبربرداشت می‌شود. پس از اتمام فصل آن معمولاً از آب زغال آخته، زغال آخته خشك یا فریز شده آن استفاده می‌شود.
تاریخچه
از آغاز قرن 18 زغال اخته توسط مستعمره نشین‌ها به انگلستان صادر شد.  همچنین سرخپوستان آمریکایی از زغال اخته به عنوان یک منبع رنگ قرمز برای مصارف آرایشی نیز استفاده می‌كردند و بطور طبی به دلیل قابلیت جلوگیری از خونریزی به عنوان مرهم برای زخمها مورد استفاده قرار میگرفته است و همچنین ترکیبات درون زغال اخته خاصیت آنتی بیوتیکی نیز داراست.
کاشت این محصول نه فقط از طرف ایالات متحده امریکا در میان واشنگتن و اوروگوئه بلکه از طرف دریا به اسکاندیناوی و بریتانیای بزرگ گسترش یافت.
مواد موجود در 100گرم زغال اخته 
 
ویتامین C 6.41 میلی گرم
فیبر 1.99 گرم
منگنز 0.07 میلی گرم
ویتامین K 2.42 میکرو گرم
 فوائد زغال آخته
 از عفونت در مجاری ادراری جلوگیری می‌كند. چندین سال است كه زغال آخته به دلیل  كاهش عفونت در مجاری ادراری دارای اهمیت خاصی بوده است.
آب زخال اخته چگونه می‌تواند از عفونت مجاری ادراری جلوگیری كند؟ زغال آخته ادرار را اسیدی می‌كند كه حاوی یك عامل ضد باكتری به نام هیپوریك اسید و همچنین تركیبات دیگری است كه باعث می‌شود تا یك باكتری به نام E. coli نتواند به دیواره های مجاری ادراری بچسبد. قبل از اینكه عفونتی بروز دهد، میكروبهای بیماری زا باید بهم بچسبند و بعد به سطح دیواره های مجاری ادراری نفوذ كنند اما زغال آخته از چنین چسبندگی جلوگیری می‌كند. بنابراین باكتری E. coli در ادرار دفع می‌شود. از آنجایی كه 80 تا 90 درصد عفونتهای ادراری به دلیل وجود باكتری E. coli است بنابراین مصرف زغال آخته حائز اهمیت است. 
 
برای جلوگیری از عفونتهای مثانه مصرف13 گرم زغال آخته بهتراست از 6 گرم
 اثرات دفاعی زغال آخته در برابر عفونتهای مثانه بسته به مقدار مصرف زغال آخته دارد. تعداد باكتریهایی كه قادرند به سلولهای مثانه بچسبند در ادرار خانمهایی كه زغال آخته مصرف می‌كردند به صورت قابل توجهی كاهش می‌یابد و اثر آن در خانمهایی كه13 گرم مصرف می‌كنند دو برابر است. پزشكان بر این باورند كه اثرات دفاعی زغال آخته به دلیل وجود اسید تانیك است كه فقط در زغال آخته و سنبل كوهی یافت می‌شود كه باعث جلوگیری از چسبندگی به دیواره های مثانه و بروز عفونت می‌شود.
باكتری E. coli شامل یك گروه از میكرو اورگانیسم است كه مسئول بیماریهای گسترده ای در انسان از مجاری ادراری گرفته تا عفونت كلیه، ورم معده و روده و پوسیدگی دندان است كه می‌تواند توسط گروهی از tanin (به نام proanthocyanidins ) رفع شود كه در زغال آخته یافت می‌شود و این تانینها هستند كه می‌توانند از چسبیدن باكتری در سلولهای بدن جلوگیری كنند. 
 جلوگیری از تشكیل سنگ كلیه
زغال اخته حاوی كوئینیك اسید است، تركیبی از اسید غیر معمول در بدن كه تجزیه نمی‌شود بلكه از طریق ادرار دفع می‌شود.  وجود كوئینیك اسید باعث می‌شود تا مقدار اسید در ادرار كاهش یابد و همچنین از تشكیل سنگ توسط كلسیم و یون فسفات جلوگیری كند. دربیمارانی كه سنگهای كلیه در آنها مجددا عود می‌كند مصرف آب زغال اخته كلسیم یونیزه شده را در ادرارشان به مقدار 50 درصد كاهش می‌دهد. 
اثر زغال اخته در تنظیم میزان كلسیم
محققان هنوز نیافته‌اند كه چگونه زغال اخته باعث تغییر و تحول در كلسترول می‌شود و بر این باورند كه دلیل آن نوعی آنتی اكسیدانت قوی به نام polyphenol موجود در میوه هاست.
كلسترول LDL عاملی برای افزایش ابتلا به بیماریهای قلبی است اما مصرف 8 اونس( 0.2 لیتر) آب زغال اخته كه كالری كمی‌ دارد می‌تواند از قلب محافظت كند و اثر دفاعی در برابركلسترول LDL از خود نشان می‌دهد.
عصاره زغال اخته کاهش دهنده اکسیداسیون کلسترول لیپو پروتئین در مردها
در آزمایشی که بر روی مردانی حدود 50 سال سن انجام شد مصرف عصاره زغال اخته بیش از سه دوره 4 هفته‌ای اکسیداسیون سطح خون آنها را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد. 
 محافظی علیه اکسیداسیون
بر طبق اخرین مطالعات، زغال اخته در میان میوه های مصرفی متداول دارای بالاترین سطح فنول میباشد و قابلیت پاک‌کنندگی کلیه جوانب یک بیماری را داراست.  همچنین زغال اخته به ترتیب از سیب، انگور قرمز، توت فرنگی، اناناس، موز، آلو، لیمو، پرتقال، گلابی و گریپ‌فروت مطابعت میکند.
 جلوگیری از سرطان
 بر طبق تحقیقات، زغال اخته سمی است برای انواع تومورهای سرطانی. سرطانهایی از قبیل ریه، گردن، پروستات، سینه و سرطان خون. همچنین زغال اخته بالاترین سطح ضد اکسیده شدن را در میان میوه‌های رایج دارا است ضمن اینکه زغال اخته قابلیت بالایی در جلوگیری از تکثیر سلول سرطانی کبد در انسان را دارد.
ترکیبات یافته شده در زغال اخته به جلوگیری از آلودگی ناحیه ادراری کمک کرده که میتواند به جلو گیری از سرطان نیز کمک کند.
مواد مغذی موجود در زغال اخته از رشد سرطانهای ریه،  کولون(قسمتی از روده بزرگ) و تکثیر سلولهای سرطان خون بدون تاثیر برسلولهای سالم جلوگیری میکند. خصوصیات منحصر به فرد زغال اخته قابلیت بالایی در جلوگیری ازانتقال سرطان در بدن دارد برای جلوگیری از سرطان باید از زغال اخته بطور کامل بهره‌مند شد نه فقط از عصاره آن. همچنین ترکیبات موجود در آن برای جلوگیری از سرطان پروستات، پوست، شش و مغز نیز موثر میباشد.
یک مشت زغال اخته خشک در سالاد اسفناج یا یک لیوان از آب آن با غذا که میتواند بسیار خوشمزه باشد راهی است برای محافظت خودتان در برابر سرطان سینه.
زغال اخته به از بین بردن توانایی سلول‌ها به تكثیر توسط فرایند سلولی قبل از تکمیل آنها نیز پاسخ میدهد. 
 محافظت در برابر مشکل بینایی در سالهای میانی
خوردن روزانه سه باریا بیشتر میوه در هر روز خطر ابتلا به مشکل بینایی در سالهای میانی را کاهش میدهد. مصرف میوه بطور قطع باعث جلو گیری از چندین نوع از بیماریهای از بین برنده بینایی میشود.
سه بار مصرف میوه در روز همچون خوردن روزانه به مقدار زیاد مانند خوردن یک پیمانه ماست یا سالاد با نصف پیمانه از زغال اخته و یا با موز تکه شده و ریختن آن بر روی غلات و یک غذای سریع از سیب، آلو، شلیل و گلابی به سادگی شما را به رسیدن به هدفتان کمک میکند.
چگونه انتخاب و ذخیره کنیم
زغال اخته از ماه اکتبر در بازار به فروش میرسد. زغال اخته‌های تازه فربه با رنگ قرمز تیره را انتخاب کنید. سفت بودن زغال اخته یکی از شاخصهای انتخاب آن میباشد. رنگ قرمز تیره آن که بطور وسیعی متمرکز شده است ترکیبات سودمند رنگدانه زغال اخته میباشد. زغال اخته را میتوان در یخچال ذخیره یا برای چندین ماه نگهداری كرد.  قبل از ذخیره سازی، زغال اخته های نرم،  بی رنگ و سوراخ را دور بیندازید. زمانی که زغال اخته‌ها از یخچال بیرون آورده میشوند ممکن است که مرطوب بنظر برسند که این دلیل بر خراب بودن آنها نمیباشد مگر اینکه زغال اخته‌ها تغییر رنگ داده و و یا احساس چسبندگی در آنها کنید. برای فریزر کردن کافیست که زغال اخته‌های تازه را روی کاغذ کلوچه پهن کرده سپس آنها را در یخچال قرار دهید.
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health
مطالب پیشنهادی:
 اگر دیابت دارید این سبزی را بخورید!!
تحریک رشد مو و کاهش سرگیجه!!
مؤثر در پیشگیری از عیب‌های مادرزادی
افزایش حافظه و توان جنسی!!
پیشگیری از بیماریها و کاهش ورم مفاصل