آبغوره فشارخون را پایین می آورد؟
علائم کاهش قند و فشارخون شبیه هم هستند...
«من به فشارخون بالا مبتلا هستم و برای کنترل و کاهش آن با وعده‌های غذایی‌ام آبغوره می‌خورم. آیا این عادت غذایی کمکی به کنترل فشارخون می‌کند؟»

هرچند گنجاندن آبغوره و سرکه در رژیم غذایی خوب است اما این یک باور اشتباه است که مصرف سرکه و آبغوره می‌تواند باعث کاهش و کنترل فشارخون شود. درواقع، این خوراکی‌ها می‌توانند باعث کاهش قندخون شوند و از آنجا که علائم کاهش قند و فشارخون شبیه هم هستند، شما هم فکر می‌کنید دچار پایین آمدن فشارخون شده‌اید.
به‌طور کلی، می‌توان در میان خوراکی‌های طبیعی به برخی میوه‌ها مانند زرشک، عناب و گریپ‌فروت، برخی روغن‌ها مانند روغن زیتون و روغن ماهی و برخی سبزی‌ها مانند جعفری برای کنترل و کاهش فشارخون اشاره کرد. املاحی مانند پتاسیم و منیزیم هم نقش چشمگیری در کنترل و کاهش فشارخون دارند. پتاسیم به‌مقدار فراوان در موز و جعفری یافت می‌شود اما از آنجا که موز حاوی هیستامین است و می‌تواند محرک ابتلا به سردردهای میگرنی باشد، می‌توان جعفری سرشار از پتاسیم را بدون دغدغه در برنامه غذایی افرادی مانند شما که فشارخون بالایی دارند، گنجاند.
آجیل‌های خام و خرما هم جزو بهترین منابع دریافت منیزیم محسوب می‌شوند. همچنین، مکمل‌های پتاسیم (به‌صورت قرص) و منیزیم (به‌صورت جوشان) هم در داروخانه‌ها موجودند که می‌توان با نظر و تجویز پزشک از آنها هم استفاده کرد.

دکتر رضا راست‌منش، متخصص تغذیه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir

مطالب پیشنهادی:
خوراکی هایی علیه فشار خون بالا و فشار خون پایین
9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون
رابطه فشارخون با ناتوانی جنسی
عواقب فشار خون