ویتامین D را بهتر بشناسید
نقش ویتامین D در عملکرد عروق هنوز به درستی شناخته نشده است.
مطالعات انجام شده در انستیتو سلامت جورجیا درایالات متحده امریکا، نشان داد که کمبود ویتامین D حتی در افراد سالم، موجب سخت و منقبض شدن  دیواره شریان ها می شود. این بررسی ثابت کرد که کمبود این ویتامین در سلامت و عملکرد عروق اختلال ایجاد کرده و موجب بالا رفتن فشارخون و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی می شود. با افزایش سطح ویتامین D در بدن، سلامت عروق ارتقا یافته و فشارخون کاهش می یابد.

برای انجام این تحقیق 554 فرد سالم با میانگین سنی 47 سال انتخاب شدند. میانگین سطح 25- هیدروکسی ویتامین D (فرم پایدار ویتامین D) در خون افراد شرکت کننده 31.8 نانوگرم در میلی لیتر بود. در 14 درصد افراد گروه، کمبود ویتامین D (کمتر از 20 نانوگرم در میلی لیتر) و در 33 درصد، میزان ناکافی ویتامین D (کمتر از 30 نانوگرم در میلی لیتر) مشاهده شد. پژوهشگران توانایی انبساط عروق خونی این افراد را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج نشان داد حتی با در نظر گرفتن عواملی مانند سن، وزن و میزان کلسترول خون، در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D، شریان ها سخت و سفت شده و عملکرد آنها دچار اختلال می شود.

نکته مهم این که در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D، اختلال در عملکرد عروق خونی مشابه بیماران دیابتی یا بیماران مبتلا به پرفشاری خون بود. دیواره عروق خونی از یک لایه سلول های اندوتلیال پوشیده شده است که انقباض و انبساط عروق را کنترل کرده و از تشکیل لخته های خونی که منجر به سکته مغزی و حملات قلبی می شوند، پیشگیری می نماید.

نقش ویتامین D در عملکرد عروق هنوز به درستی شناخته نشده است. محققان معتقدند که مکانیسم این عمل ممکن است مربوط به توانایی ویتامین D در تقویت سلول های اندوتلیال و عضلات دربرگیرنده عروق خونی باشد. مکانیسم احتمالی دیگر نقش ویتامین D در کاهش میزان آنژیوتانسین (هورمونی که موجب افزایش فشارخون می شود) و یا تنظیم التهاب است.

اغلب افراد، ویتامین D مورد نیاز خود را از تماس پوست بدن با نور خورشید و یا ازطریق مکمل های غذایی و غذاهای غنی شده مانند شیر و غلات صبحانه، تامین می کنند. تعداد محدودی از مواد غذایی از جمله ماهی های چرب و روغنی به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند.

در ادامه این تحقیق مشاهده شد که با افزایش سطح ویتامین D افراد شرکت کننده از طریق مکمل های غذایی و یا نور خورشید در مدت 6 ماه، شاخص های سلامت عروق بهبود یافته و فشارخون پایین می آید. در 42 درصد افراد شرکت کننده با سطح ویتامین D ناکافی، پس از رساندن این ویتامین به محدوده طبیعی بدن، فشارخون 4.6 میلی متر جیوه کاهش نشان داد. این مطالعه ثابت کرد که ویتامین D در سلامت عروق خونی و پیشگیری از بیماری های مزمن به ویژه در دوران سالمندی از اهمیت بالایی برخوردار است.

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

مطالب پیشنهادی:
حقایقی درباره ویتامین D
آشنایی با 12 منبع مفید دریافت ویتامین D
این ویتامین در پیشگیری از اسکیزوفرنی نقش دارد
ویتامین D سلامت استخوان‌ها‌ را بیمه می‌كند