سبوس برنج بخورید به این روش!
در کودکان زیر 2 سال هم استفاده از سبوس برنج توصیه نمی‌شود.
دکتر غلامرضا امین متخصص فارماکوگنوزی و استاد دانشكده داروسازی دانشگاه تهران نوشت: سبوس برنج دو خاصیت درمانی دارد؛ اول اینکه فیبر دارد و جزو گروه ملین‌های حجم‌دهنده مدفوع است و می‌توان از آن در درمان یبوست استفاده کرد. دوم، ویتامین B دارد و برای جلوگیری از ریزش مو مفید است. برای این منظور سبوس را می‌توان هم به صورت خوراکی (خوردن دم‌کرده سبوس) و هم به صورت خارجی (شستشوی موها) استفاده کرد. استفاده دارویی از سبوس برنج تازگی ندارد و از گذشته از پودر سبوس استفاده می‌شده است.

سبوس فرآورده برنج است، هنگام آماده سازی برنج برای عرضه در بازار مصرف، پوسته سفت و سخت آن جدا و دور انداخته می‌شود و پوسته دوم با الک جدا می‌شود و به‌عنوان منبع غنی ویتامین B به کار می‌رود. البته پوست سفت و سخت اولیه هم فیبر زیادی دارد و از آن به عنوان کود گیاهی استفاده می‌شود. موضوع مهم در مورد استفاده از سبوس برنج، آلوده نبودن آن است. سبوس در عملیات خشک کردن و بوجاری برنج جدا می‌شود و در محیط نامناسب قرار می‌گیرد و اگر بدون ضدعفونی شدن، به‌صورت فله و در بسته‌بندی‌های غیرمطمئن مصرف شود، می‌تواند مشکل‌ساز و باعث ورود قارچ و میکروب به بدن شود. به همین‌ دلیل بهتر است سبوس در بسته‌بندی‌های بهداشتی، دارای نام و نشان استاندارد و از داروخانه‌ها خریداری شود.

برای استفاده خوراکی، می‌توان یک قاشق غذاخوری پودر سبوس را در 1.5 لیوان آب دم کرد و پس از صاف کردن کمی‌ صبر و دوباره آن را صاف کرد و هر ‌بار نصف لیوان و حداکثر 2 بار در روز از آن استفاده كرد. دم کرده سبوس باید در یخچال نگهداری شود و برای بیشتر از 2 روز هم تهیه نشود. اگر پودر سبوس ضدعفونی شده باشد، می‌توان آن را با شیر، ماست و سوپ مخلوط و استفاده کرد. در درمان یبوست نیز استفاده بیشتر از روزانه یک قاشق غذاخوری سبوس توصیه نمی‌شود که این مقدار برای کودکان 2 تا 12 سال به نصف کاهش پیدا می‌کند و معادل یک قاشق مرباخوری است. در کودکان زیر 2 سال هم استفاده از سبوس برنج توصیه نمی‌شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت

مطالب پیشنهادی:
آیا می دانید فیبر شما را لاغر میکند؟چه خوراکیهایی فیبر دارند؟
میوه های فیبر دار بخورید!
آیا مصرف فیبر از چاقی جلوگیری می کند؟
فیبر عمر شما را طولانی می کند!
سودمندی فیبر در كاهش عوارض بارداری