خواص درمانی عناب
عناب یکی از داروهای گیاهی است که دارای فواید بسیاری می باشد ، آیا از این فواید اطلاعی دارید؟

عناب درختچه ای است متوسط با برگ های کشیده و ریز كه در زمستان برگریز می شود. منشا این گیاه به چین و آسیا بر می گردد، گرچه بعد ها به طور نامعلومی پراكنده شده و امروز در بخش های گسترده ای از نقاط مختلف زمین دیده می شود.

ویژگیهای میوه عناب

میوه گیاه که همان عناب نامیده می شود خوراكی است.عناب درشكل ظاهر بیش از 2 یا 3 سانتیمتر درطول است. وقتی میوه عناب نارس است لغزان وسبز است و طعمی شبیه سیب دارد . هسته آن نیز سخت و مخروطی شكل است.

هنگامی كه میوه می رسد به رنگ زنگ زدگی یعنی قرمز تیره برمی گردد و سپس چروكیده می شود. این میوه در ظاهر شبیه به خرماست بنابراین عناب خرمای قرمز نیز نامیده می شود. عناب ( خرمای چینی ) نیز نامیده می شود.

خواص دارویی عناب

خواص دارویی عناب مدتها ی طولانی است كه شناخته شده است. مردمان كشورهایی مانند چین و كره عناب را به عنوان داروی سنتی كه مبنای گیاهی دارد بكار می برند. این میوه با خواص تخفیف استرس مطرح شده است.

پودر میوه عناب برای آرامش اعصاب و اضطراب به كار برده می شود. میوه عناب خون را تصفیه وسموم را از سیستم بدن دفع می كند.عناب پوست را روشن میكند ، مانع مشكلات قلبی می شود و احساس آرامش می دهد.خواص آنتی اكسیدان عناب همچنین به جلوگیری از سرطان كمك می كند.

البته به یاد داشته باشید که این میوه علاوه بر اینکه خون را تصفیه میکند موجب ازدیاد ویتامین k میشود یعنی خون را سفت میکند و مصرف زیاد آن برای افرادی که دچاز غلظت خون هستند توصیه نمیشود.

جوشانده برگ عناب اغلب برای تسكین وعصاره آن برای درمان گلودرد به كار می رود.

استفاده از مغز میوه در بریدگی ها و زخمها موجب تسریع در بهبودی آنها می شود .

مخلوط عناب با فلفل و نمك در بیماران مبتلا به سوءهاضمه و حتی بیماری های صفراوی سودمند است . عناب خشك رسیده به عنوان ملین عمل می كند.دانه عناب خاصیت داروی مسكن را دارد.

اگر با كره خورده شود از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می كند. مصرف آن در دوران بارداری به كاهش دردهای شكمی معروف است. ضمن اینکه در کاهش دردهای روماتیسمی نیز مفید است.

عناب به شکل گلچین شده ، خشك شده و آب نباتهایی با اسانس عناب و به عنوان خوراكی یا همراه با چای عصرانه در بریتانیا صرف می شود. در رنگهای سیاه و قرمز موجود است .شكل دود داده عناب طعم آن را افزایش می دهد.

شربت شیرین میوه عناب دركشورهای كره ، تایوان و چین به طور عموم در دسترس مردم است.عناب كنسرو شده و همچنین چای با طعم عناب به طرز گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

در برخی مناطق نیز میوه عناب برای تهیه سركه نیز کاربرد دارد. دربرخی قسمتهای جهان مردم شربت عناب را نیز می نوشند. ضمن اینکه در آفریقا از این میوه در تهیه كیك استفاده می شود. اما كاربرد عناب در ایران ، هندوستان و پاكستان بیشتر به صورت میوه خشک شده است.

بیشتر بدانید : خواص عناب چیست؟ + طرز تهیه دمنوش عناب

بیشتر بدانید : فواید عناب

بیشتر بدانید : داروی خشکی سينه و گرفتگی صدا

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : parsiteb.com