از هر هزار كودك متولد شده در ايران، 5 يا 6 نفر دچار اختلال شنوايي خفيف تا شديد هستند، ميانگين تشخيص ناشنوايي در ايران 5/2 تا سه سالگي است...

هفته چهارم سپتامبر به عنوان هفته جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است و هر ساله جشن و مراسمی به این مناسبت در سراسر جهان برپا میشود فدراسیون جهانی ناشنوایان هدف از این جشن را بالا بردن فرهنگ ناشنوایان ،دانسته هایی از زبان علم و اشاره ، آگاه مقامات و سیاستمداران جامعه شنواو همچنین عموم مردم ازدستاوردها و مشکلاتی میداند که جامعه ناشنوایان با آنها روبه روست.

 

 از هر هزار كودك متولد شده در ايران، 5 يا 6  نفر دچار اختلال شنوايي خفيف تا شديد هستند، ميانگين تشخيص ناشنوايي در ايران 5/2 تا سه سالگي است، در حالي كه شناسايي اين اختلال پس از 6 ماهگي براي شروع درمان و كاهش عوارض آن، بسيار دير است. 
بيشتر كودكان از زمان تولد مي‌شنوند.  آنان با تقليد صداهاي پيرامون خود و صداي والدين و اطرافيان خود صحبت كردن را مي‌آموزند.  اما همه كودكان از اين موهبت برخوردار نيستند. 
از هر 1000 كودك، 2 يا 3  كودك ناشنوا يا سخت شنوا متولد مي‌شوند و تعداد بيشتري در سال‌هاي بعدي كودكي شنوايي خود را از دست مي‌دهند.  بسياري از اين كودكان، نيازمند آن هستند كه زبان و گفتار را به صورتي متفاوت با ديگر كودكان بياموزند. 
از اين رو، تشخيص هر چه سريع تر ناشنوايي يا ضايعه شنوايي حائز اهميت بسياري است.  هزينه‌هايي كه در ابتدا صرف تشخيص بموقع و مداخله به هنگام براي جلوگيري از اين عارضه مي‌شود، خيلي كمتر از هزينه‌هايي است كه بعدها ايجاد مي‌شود.
بر اساس آماري كه از غربال‌گري نوزادان به دست‌ آمده، اگر تشخيص كمتر از‌6 ماه و مداخلات كمتر از يك سال صورت گيرد، ميزان شنوايي اين افراد نسبت به ديگر همنوعان خود بيشتر خواهد بود و اگر اقدامات و مداخلات بموقع صورت گيرد، اين افراد زودتر به حالت طبيعي مي‌رسند. 
كودكان بايد در ماه نخست زندگي خود مورد ارزيابي شنوايي قرار گيرند  در صورتي كه مشكوك به كم‌شنوايي باشند، تا ماه سوم حتما بايد توسط يك متخصص شنوايي سنجي مورد ارزيابي قرارگيرند.  در صورت اثبات وجود كم شنوايي، حتما بايد تا پيش از 6 ماهگي سمعك يا ديگر وسيله ارتباطي مناسب تجويز شود. 
مهم‌ترين زمان براي دريافت و آموختن زبان، 3 سال نخست زندگي هر فرد است.  در حقيقت كودكان در‌6 ماه نخست زندگي خود شروع به يادگيري زبان و گفتار مي‌كنند.  بررسي‌ها نشان مي‌دهد افرادي كه دچار اختلالات شنوايي هستند و اقدامات توانبخشي براي آنان خيلي زود آغاز مي‌شود، مهارت‌هاي زباني بهتري نسبت به گروهي دارند كه اين اقدامات برايشان انجام نمي‌گيرد. 
هر چه شما زودتر درخصوص ناشنوايي و اختلالات شنوايي، آگاهي داشته باشيد، سريع تر مي‌توانيد اطمينان حاصل كنيد كودكتان از راهكارهاي كمكي براي آموزش مهارت‌هاي ارتباطي بهره مند شده است يا خير. لذا در به والدین گرامی توصیه می گردد تا با اقدام به موقع از بسیاری از عوارض پیشگیری نمایید.
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health