درباره بیماری برگر چه می دانید؟
این بیماری در خاورمیانه بویژه ایران، افغانستان، پاکستان و عراق به دلیل مصرف سیگارهای نامرغوب شیوع بیشتری دارد.
یک فوق تخصص جراحی عروق با اشاره به این که دود سیگار، عامل اصلی در ابتلا به بیماری برگر است، گفت: درد در ناحیه انگشتان پا از علائم اولیه ابتلا به بیماری است، ولی قطع مصرف سیگار در مراحل اولیه مانع از تشدید بیماری می‌شود.

دکتر حسین پارسا با تاکید بر این که همه افراد سیگاری به برگر مبتلا نمی شوند، افزود: این بیماری در خاورمیانه بویژه ایران، افغانستان، پاکستان و عراق به دلیل مصرف سیگارهای نامرغوب شیوع بیشتری دارد.البته اگر دود سیگار با انواع مخدرهای دیگر همراه شود 18برابر و با الکل چهار برابر احتمال ابتلای فرد به این بیماری را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: این بیماری نوعی اختلال انسدادی عروق است و بیشتر عروق متوسط و کوچک را درگیر می کند. انسداد رگ ها باعث می شود خونرسانی به بافت ها بخوبی انجام نشود و این عارضه بیشتر در بافت اندام انتهایی بدن مانند انگشتان دست و پا رخ می دهد. درد در ناحیه انگشتان پا، لنگش متناوب، تغییر شکل دادن ناخن ها و انگشتان و در نهایت سیاه شدن آنها از دیگر علائم این بیماری محسوب می شود. وی ادامه داد: ترک سیگار تنها راه مبارزه با بیماری است.البته قطع مصرف سیگار زمانی موثر است که بیماری در مراحل اولیه باشد. درمان های دارویی نیز کمتر از 30 درصد در کاهش علائم بیماری موثر است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
ترک سیگار در 31 روز
با این روشهای طلایی سیگار را ترك كنید(1)
آیا سیگار به کم شدن استرس کمک می‌کند؟
خطرات سیگار را جدی بگیرید
آنچه مردان درباره سیگار و قلیان نمی دانند