مبتلایان به آسم بخوانند
در مبتلایان به وقفه تنفسی حین خواب یا «آپنه» خواب، فرآیند نفس کشیدن در طول خواب برای چند ثانیه یا حتی یک دقیقه متوقف می‌شود.
نتایج اولیه یک بررسی حاکی است داروهای رایج برای کنترل آسم خطر ابتلا به وقفه تنفسی حین خواب را افزایش می‌دهد.

دکتر «میهائلا تئودورسکو» از دانشکده پزشکی دانشگاه ویسکانسین گفت: در برخی از بیماران مبتلا به آسم استفاده از اسپری‌های «کورتیکواستروییدی» می‌تواند در افزایش خطر بروز وقفه تنفسی حین خواب دراین افراد موثر باشد.

در مبتلایان به وقفه تنفسی حین خواب یا «آپنه» خواب، فرآیند نفس کشیدن در طول خواب برای چند ثانیه یا حتی یک دقیقه متوقف می‌شود. این اتفاق می‌تواند در هر ساعت از مدت زمانی که فرد خواب است 30 بار یا بیشتر رخ دهد. در شایع‌ترین نوع آپنه، مجرای هوا در مدت زمان خوابیدن مسدود می‌شود که در صورت درمان نشدن احتمال ابتلا به فشارخون، سکته قلبی و مغزی و یا دیگر مشکلات افزایش می‌یابد.

پزشکان در این مطالعه همچنین اظهار داشتند: از آنجا که این بررسی تنها روی 18 بیمار انجام شده نمی‌توان گفت ارتباط میان داروهای آسم با خطر ابتلا به آپنه بالاست. همچنین ارتباط علت معلولی آن تایید نشده است اما انجام مطالعات بیشتر مورد نیاز است. در این بررسی تاثیر مصرف اسپری «فلوتیکازون» روی 18 مرد و زن ارزیابی شد. همچنین تغییرات مجرای هوایی آنان در طول خوابیدن و عملکرد زبانشان کنترل شد. به گفته پزشکان در تمام این بیماران تغییراتی در عملکرد زبان و مجرای هوای‌شان که همراه با آپنه خواب بود مشاهده شد. همچنین عوارض استفاده از این اسپری در برخی بیماران که بیش از 30 سال داشته یا افرادی که در شروع دوره ابتلا به آسم، بیماری‌شان به خوبی کنترل نشده بود، بیشتر بوده است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
آسم چیست؟
از آسم یا تنگی نفس رنج می برید؟این گیاه مفید است!!
آسم و روغن ماهی؟!
حمله آسم در کودکان: علل، علائم و درمان
فرزندم آسم دارد، طی تعطیلات کدام ورزش های آبی را می‌تواند انجام دهد؟