اکستازی
پس از خوردن این قرص ها، انسان علاوه بر بی پروایی در رفتار و گفتار، احساس قدرت، نیروی فوق‌العاده و رفتارهای هیجانی زیادی خواهد داشت.
دکتر رضا تحویلیان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، با بیان این که این داروی محرک و توان افزا ( قرص های معروف به اکستازی) یکی از مشهورترین مواد اعتیاد آوری است که در بین جوانان رایج شده، اولین سال تولید اکستازی را ۱۹۱۴ عنوان کرد و افزود: این قرص ها برای اولین بار در کشور آلمان به عنوان پایین آورنده اشتها مورد استفاده قرار گرفت و در دیگر کشورها همچون آمریکا نیز مورد استفاده های دارویی فراوانی قرار گرفت.

وی با بررسی عوارض قرص های اکستازی بر روی مغز و کبد و حتی دیگر نقاط بدن، بر فاجعه آمیز بودن مصرف این داروی روان گردان تاکید کرد.

تحویلیان خاطر نشان ساخت: بر روی این قرص ها اغلب اشکال و حروفی همچون شکل فیل، ضربدر و غیره دیده می شود که به همراه رنگ و ترکیبات رنگی، شدت و مدت زمان تاثیر و نوع ماده موثر آن را برای مصرف کننده مشخص می کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر این که بیشتر این قرص ها در شرایط غیربهداشتی و غیراستاندارد تهیه می شوند، اظهار داشت: تاثیر این قرص ها زیاد باقی نمی ماند و پس از مدتی شور و هیجان کاذب ناشی از این قرص ها از بین می رود.

وی گفت: وقتی که اثر قرص ها در بدن کاهش پیدا می کند، بی قراری، اضطراب، خستگی و کوفتگی عضلات، بی انگیزگی، بی تفاوتی، احساس بیهودگی و افسردگی دامنگیر فرد می شود و حتی ممکن است فرد را به جنون و خودکشی نیز بکشاند.

درادامه دکتر سجادی‌فر روانپزشک در خصوص عوارض روانی ناشی از مصرف قرص های اکستازی گفت: پس از خوردن این قرص ها، انسان علاوه بر بی پروایی در رفتار و گفتار، احساس قدرت، نیروی فوق‌العاده و رفتارهای هیجانی زیادی خواهد داشت.

وی با اشاره به نام‌های مختلف قرص های اکستازی در جوامع (همچون اکستیسی، قرص شادی آور یا شادی بخش، روان گردان و …) ترک اعتیاد به این ماده روانی را بسیار دشوار دانست و اظهار داشت: برای مسمومیت با اکس در جهان هیچ پادزهری وجود ندارد و خطر مرگ بر اثر مصرف این قرص ها بسیار بالا است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا


مطالب پیشنهادی:
مسمومیت حاملگی چیست؟
مسمومیت مهلک ناشی از باقلا؛ فاویسم!!
مسمومیت غذایی، بیماری تابستان!
چه عاملی باعث مسمومیت با منوكسید كربن می شود؟
آبلیمو، مسمومیت را درمان نمی کند!