عدسی چشم به طور طبیعی شفاف است، كدر شدن عدسی باعث بروز بیماری آب مروارید و تاری دید فرد می‌شود.


دید این بیماران هنگام مطالعه، رانندگی بخصوص در شب یا در نگاه كردن به صورت دوستان و آشنایان، بدتر می‌شود.

اغلب اوقات بیماری آب مروارید، بتدریج پیشرفت می‌كند ولی حتما در آینده اختلال بینایی ایجاد می‌كند. تاری دید، عدم وضوح دید، حساسیت به نور، تغییرات مكرر شماره عینك، سختی دید در شب، دوبینی هنگام نگاه كردن با یك چشم از علائم بیماری آب مروارید هستند.

با توجه به محل و میزان كدر شدن عدسی چشم، شدت تاری دید متفاوت است و به همین علت ممكن است در صورتی كه كدر شدن از مركز عدسی دور باشد، فرد از ابتلای خود به آب مروارید، مطلع نباشد. افزایش سن، شایع‌ترین علت به وجود آمدن آب مروارید است. بیماری دیابت كنترل نشده، ضربه به چشم، مصرف طولانی مدت داروهای حاوی كورتن، اختلالات هورمونی و سوء تغذیه نیز از عوامل موثر بر ابتلا به بیماری آب مروارید هستند.

آزمایش شدت بینایی، معاینه توسط دستگاه مخصوص معاینه چشم و معاینه شبكیه چشم پس از چكاندن قطره گشاد‌كننده مردمك از روش‌های معمول تشخیص بیماری‌اند. از آنجا كه بیماری آب مروارید با افزایش سن شدت پیدا می‌كند بهتر است بیماران بدانند كه تنها راه موثر درمان بیماری آب مروارید، عمل جراحی است كه حین آن، عدسی چشم با یك عدسی مصنوعی تعویض می‌شود و به این وسیله تاری دید برطرف می‌شود.

زمان عمل جراحی با صلاحدید پزشك و اغلب اوقات هنگامی تعیین می‌شود كه بیماری بر كیفیت زندگی فرد تاثیر می‌گذارد یا باعث افت عملكرد روزانه مانند ناتوانی در خواندن یا رانندگی می‌شود.

اغلب اوقات عمل جراحی آب مروارید دو چشم، با هم و در یك زمان انجام نمی‌شود و بهتر است چند هفته بین عمل دو چشم، فاصله گذاشته شود تا فرد دچار اختلال بینایی نشود.

از آنجا كه این بیماری با افزایش سن پیشرفت می‌كند، روش خاصی برای پیشگیری ندارد، اما با استفاده از چند روش بیماران می‌توانند قبل از نیاز به جراحی، زندگی راحت‌تری داشته باشند. استفاده از ذره‌بین هنگام مطالعه، تقویت روشنایی خانه، استفاده از عینك آفتابی هنگام خروج از منزل و پرهیز از رانندگی در شب چند نمونه از این اقدامات موثر است.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی :
جلوگیری از بروز آب مروارید با این خوراکی ها
چه كسانی زودتر آب مروارید میگیرند؟
نشانه های آب مروارید چیست؟
نوشیدنی علیه آب سیاه چشم