ویتامین D از جمله ویتامین‌های استروئیدی است كه نقش موثری در افزایش جذب كلسیم و فسفر در بدن به عهده دارد.


افرادی كه به مقدار كافی در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند، نیازی به مصرف مكمل‌های حاوی این ویتامین ندارند زیرا تابش نورخورشید موجب می‌شود مقادیر كافی ویتامین D در پوست ساخته شود.

به گفته محققان دانشگاه مینه‌سوتا، سطح ویتامین D موجود در بدن در آغاز یك رژیم غذایی كم كالری می‌تواند شاخص مناسبی برای پیش‌بینی موفقیت افراد در كاهش وزن باشد و به این ترتیب می‌توان گفت این ویتامین در كاهش وزن افراد، نقش مهمی ایفا می‌كند. بدن ما انسان‌ها ازطریق تابش نور خورشید، مواد غذایی و مكمل‌های غذایی ویتامین D مورد نیازش را تامین می‌كند.

این ویتامین از نظر بیولوژیك خنثی است و برای این‌كه در بدن فعال شود، باید واكنش‌هایی شیمیایی روی آن انجام شود.

با فعال شدن این ویتامین در بدن جذب كلسیم و فسفر از مواد غذایی در روده و همچنین بازجذب كلسیم در كلیه‌ها افزایش یافته و سطح كلسیم موجود در خون به میزان قابل توجهی بیشتر می‌شود كه از جمله پیامدهای آن می‌توان به بهبود وضعیت سلامت استخوان‌ها اشاره كرد.

علاوه بر این، ویتامین D در تعادل سیستم ایمنی بدن هم نقش مهمی ایفا می‌كند و توانایی سیستم ایمنی برای مقابله با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی را افزایش می‌دهد.

این ویتامین همچنین ابتلا به بیماری‌هایی مانند ام‌اس را كاهش می‌دهد و مانع از پیشرفت بیماری در این بیماران می‌شود.

بررسی‌ها نشان داده است احتمال ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید در افرادی كه بیشتر در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند و ویتامین D كافی در بدن آنها ساخته می‌شود، به مراتب كمتر است و این یافته‌ها حاكی است این ویتامین می‌تواند در كاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های روماتیسمی موثر باشد.

در سال‌های اخیر سبك زندگی انسان‌ها با تغییرات بسیار زیادی مواجه شده و انقلاب صنعتی با پیامدهایی همراه بوده است كه موجب شده مدت زمانی كه افراد در محیط‌های بسته و به دور از تابش نور خورشید سپری می‌كنند، در مقایسه با گذشته افزایش یابد و به این ترتیب، در بسیاری از افراد تامین نشدن ویتامین D مورد نیاز بدن از طریق تابش نور خورشید منجر به كاهش سطح این ویتامین در بدن و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با كمبود ویتامین D شده است. ماهی و روغن كبد ماهی بهترین منابع برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن است.

اگرچه جگر، پنیر و زرده تخم مرغ نیز حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین D است اما ویتامین D موجود در آنها از نوعی است كه بدن ما كمتر به آن نیاز دارد.

 

امروزه در اغلب كشورهای غربی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند نرمی استخوان كه ناشی از كمبود ویتامین D مورد نیاز بدن در سنین رشد است، از مواد غذایی غنی شده با ویتامین‌ها استفاده می‌شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی:

فاوت میان تنبلی تخمدان و تخمدان پلیکیستیک در چیست؟
کیست تخمدان به سراغ چه زنانی می رود؟
کیستهای تخمدان؛ عوامل، علائم و درمان
تخمدان هایی که باعث نازایی می شوند را می شناسید؟
سوال یکی از کاربران سلامت : به تنبلی تخمدان مبتلا شده ام؟