مادران ایرانی خودشان را فراموش كرده‌اند، آنها گاهی وقت‌ها آنقدر درگیر كارهای روزمره خانه می‌شوند كه یادشان می‌رود قبل از این ‌كه مادر باشند یك زن هستند.

 

هر كدام از بچه‌ها كه مریض شود، با هزار و یك سختی از مطب بهترین دكتر یا مجهزترین كلینیك پزشكی برای كودك بیمارشان وقت می‌گیرند، به فرزند نوجوان و جوانشان دائم تاكید می‌كنند كه سلامت از هر چیزی حتی از كار و دانشگاه و... مهم‌تر است، اما وقتی نوبت به خودشان می‌رسد هزار و یك كار بر زمین مانده را بهانه می‌كنند تا به مهم‌ترین موضوع یعنی سلامت‌‌شان بی‌توجهی كنند.

شاید همین بی‌توجهی و سهل‌انگاری‌های زنان ایرانی نسبت به وضع سلامت‌‌شان باعث شده بسیاری از مادران ایرانی در سنین نه‌چندان بالا از انواع بیماری‌های جسمی و روحی رنج ببرند و به دنبال آن دوران پیری و كهولت پر از درد و رنجی را سپری كنند.نگرانی‌هایی از بابت به خطر افتادن وضع سلامت زنان ایرانی كه در واقع تهدیدی برای سلامت خانواده‌ها محسوب می‌شود، زنگ خطر را برای مسئولان وزارت بهداشت به صدا درآورده و آنها را به فكر راه چاره انداخته است.

برنامه «ترویج خودمراقبتی» نسخه‌ای است كه مسئولان وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت بانوان ایرانی پیچیده‌اند.با اجرای آزمایشی این برنامه روی زنان بیست و پنج تا شصت ساله 25 استان كشور، زنان ایرانی یاد می‌گیرند بیشتر به سلامت خود بها دهند و مهم‌تر این ‌كه از خود در برابر بیماری‌ها محافظت كنند.این‌طور كه كارشناس اداره میانسالان وزارت بهداشت می‌گوید، این برنامه هم‌اكنون در حال تدوین است و تا آخر سال در قالب یك مدل ملی در كشور اجرایی خواهد شد.

به گفته عالیه فراهانی، این برنامه ابتدا به كارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور آموزش داده می‌شود و آنها نیز این آموخته‌ها را از طریق مراكز بهداشتی و درمانی به‌زنان آموزش می‌دهند.مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند احتمالا این برنامه امسال به‌طور آزمایشی اجرا شود، اما از سال آینده بتدریج گروه‌های بیشتری از زنان جامعه هدف تحت‌پوشش این برنامه‌های آموزشی قرار بگیرند.

برنامه ترویج خودمراقبتی كه مسئولان وزارت بهداشت آن را گام مهمی در راستای ارتقای سطح سلامت زنان ایرانی می‌دانند، اقدام قابل قدردانی است كه ضرورت آن از سال‌های گذشته احساس می‌شد.در واقع مسئولان وزارت بهداشت این واقعیت را پذیرفته‌اند كه توجه ویژه به سلامت زنان ایرانی به نوعی تضمین ‌كننده خانواده‌ای سالم نیز است، چرا كه فقط زنان سالم و بانشاط می‌توانند همسر و مادرانی سالم، با روحیه‌ای شاداب و انگیزه‌ای بالا در پرورش جسم و روح فرزندانشان باشند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamatnews.com
 
مطالب پیشنهادی:

میوه های چربی سوز
میوه های مفید برای سلامت مو
میوه ای مفید برای بیماران دیابتی
میوه افزایش عمر
كاهش كلسترول با خوردن این میوه