بر اساس آمارها، جمعیت مبتلایان به بیماری‌های كلیوی در حال افزایش است. لازم است اقدامات پیشگیرانه در جهت عدم بروز...

 

رییس اسبق مركز مدیریت پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت، فشار خون و دیابت را بزرگترین علت نارسایی كلیه در كشور عنوان كرد و گفت: طی سال گذشته به ازای هر یك میلیون نفر، 360 نفر به بیماری‌های كلیه دچار شده‌اند.

دكتر میترا مهدوی، دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران، در پنجمین همایش پزشكی – پرستاری دیالیز گفت: در سال 1379 به ازای هر یك میلیون نفر در كشور 238 بیمار كلیوی برآورد شده بود كه این رقم در سال گذشته 360 بیمار به ازای هر یك میلیون نفر گزارش شد. بنابراین بر اساس آمارها، جمعیت مبتلایان به بیماری‌های كلیوی در حال افزایش است.

وی با بیان این كه بروز دیابت در كشور چشمگیر است، گفت: طی ده سال گذشته علت 20 درصد نارسایی‌های كلیه، دیابت بود این در حالی است كه در حال حاضر 30 درصد نارسایی‌های كلیه به دلیل دیابت، بروز می‌كند. در مجموع فشار خون و دیابت بزرگ‌ترین علت نارسایی كلیه در كشور به شمار می‌روند كه هر چه با اقدامات پیشگیرانه، بیمار كلیوی دیرتر به دیالیز برسد حدود 7 برابر در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

به گفته دكتر مهدوی، حدود سه درصد جمعیت كشور به نارسایی كلیه در مراحل اولیه دچار هستند كه باید به آنها در زمینه پیشگیری‌ از بروز بیماری‌های مزمن كلیه آگاهی‌رسانی شود. در مرحله دوم بیماری‌های كلیه، كاركرد كلیه كاهش می‌یابد. در این زمینه باید فشار خون و دیابت را جدی گرفت و هر چه سریع‌تر برای درمان و پیشگیری از مزمن شدن بیماری اقدام كرد. در مرحله بعد، علایم خستگی و بی‌حالی ظاهر شده و كار كلیه به حدود یك سوم كاهش می‌یابد. در این مرحله در صورتی كه بیمار به موقع مراجعه كند می‌توان با درمان‌ها و رژیم‌های غذایی دیالیز را به تعویق انداخت. در مرحله چهارم، بیماری‌های كلیه علامت‌دار هستند و كار كلیه به زیر یك سوم كاهش می‌یابد. در این زمان باید ذهنیت فرد برای انجام اقدامات درمانی و دیالیز آماده شود.

دكتر مهدوی با بیان این كه علاوه بر فشار خون و دیابت، سابقه بیماری كیستیك در فامیل و فاكتور سن در بروز بیماری‌های كلیوی موثر است، افزود: استانداردهای درمان بیماران دیالیزی در كشور قابل قبول است. این در حالی است كه با توجه به افزایش تعداد بیماران و همچنین افزایش تعداد مراكز دیالیز و پیوند، دستگاه‌های دیالیز و مراكز پیوند جوابگوی نیاز بیماران نیست. بنابراین لازم است اقدامات پیشگیرانه در جهت عدم بروز بیماری‌های كلیوی و اطلاع ‌رسانی در این زمینه بیش از پیش صورت گیرد.

 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران