عسل
دیابتی‌ها در خوردن عسل هم محدودیت دارند.

دکتر علیرضا استقامتی، متخصص غدد، در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: اگر چه اغلب دیابتی‌ها به دلیل مزمن بودن بیماریشان، اطلاعات و آگاهی لازم را کسب می‌کنند اما هنوز هم عادات و باورهای نادرستی در این بیماران وجود دارد.

وی مهمترین نکته برای دیابتی‌ها را رعایت نظم در درمان دانست و افزود: این امر صرفاً به معنی استفاده از دارو نیست چرا که بخش مهمی از درمان، شیوه زندگی منظم و مناسب است.

استقامتی با بیانی اینکه ورزش مناسب و تغذیه صحیح از اصول درمان دیابت هستند توضیح داد: بیماران باید الگوی درمانی مناسبی انتخاب کنند به طور مثال نباید فکر کنند خوردن روزی چند قرص، تزریق انسولین یا نیم ساعت پیاده‌روی کافی است، بلکه برنامه‌ای را به صورت روزمره رعایت کنند.

وی تأکید کرد: جوانان مبتلا به دیابت که مایل به انجام ورزش‌های سنگین هستند حتماً باید قبل از آن با پزشک خود مشورت کنند. همچنین مبتلایان به دیابت نوع دوم که اغلب چاق یا دارای اضافه وزن هستند باید قبل از ورزش به پزشک مراجعه کنند.البته دیابتی‌هایی که ناراحتی قلبی یا چشمی دارند باید از ورزش‌های سنگین خودداری کنند.

این پزشک متخصص در ادامه با اشاره به دانسته‌ها و باورهای نادرست برخی بیماران گفت: این باورها اغلب مشکل‌ساز می‌شود. به طور مثال بیماران فکر می‌کنند مصرف مواد غذایی حاوی قندهای طبیعی محدودیت ندارد و مثلاً هر چقدر عسل بخورند مشکلی ایجاد نمی‌شود.

استقامتی با تأکید بر رعایت رژیم غذایی متعادل، متنوع و کافی از سوی بیماران اظهار کرد: پزشک بر اساس قد و وزن، شرایط جسمانی، عادات غذایی و فرهنگ بیمار رژیم غذایی به فرد پیشنهاد می‌دهد که توصیه می‌شود این رژیم رعایت شود.

به گفته وی، بیماران مبتلا به دیابت بهتر است سبزی‌های متنوع را به صورت خام یا پخته بیشتر مصرف کنند و از خوردن غذاهای پرکالری مثل غذاهای دارای نشاسته و روغن‌های اشباع نشده و شیرینی بپرهیزند.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com




مطالب پیشنهادی:
علائم ابتلا به دیابت
از پایه های اصلی پیشگیری، درمان و کنترل دیابت
اگر دیابت دارید این سبزی را بخورید!!
اگر باردارید و دیابت دارید، بخوانید!