14 توصیه برای درمان سرما خوردگی کودکان
سرماخوردگی شاید یک موضوع ساده برای بزرگسالان باشد اما در کودکان وضعیت متفاوت است. پدران و ماردان میدانند که به کودک هر دارویی نمیشود خوراند و مراقبت از کودک هنگام بیماری شرایط خاصی دارد   در این مطلب سعی بر آن است تا در موارد کلی موضوع سرماخوردگی کودکان بحث شده و به شما اموزش دهیم که چگونه با سرماخوردگی کودکان مواجه شویم و چه مواردی را باید...
سرماخوردگی شاید یک موضوع ساده برای بزرگسالان باشد اما در کودکان وضعیت متفاوت است. پدران و ماردان میدانند که به کودک هر دارویی نمیشود خوراند و مراقبت از کودک هنگام بیماری شرایط خاصی دارد
 
در این مطلب سعی بر آن است تا در موارد کلی موضوع سرماخوردگی کودکان بحث شده و به شما اموزش دهیم که چگونه با سرماخوردگی کودکان مواجه شویم و چه مواردی را باید رعایت کنیم.
 
پیشگیری از کم شدن آب بدن
 
تامین آب بدن کودکان هنگام سرما خوردگی اهمیت زیادی دارد. دکتر کاردیئلو می گوید:" نوشیدنی که به کودک می دهید باید ترکیبی از آب، آب میوه و مقدار اندکی زنجبیل باشد." خوراندن سوپ مرغ به کودک می تواند به راحتی آب مورد نیاز بدن او را تامین کند.
 
مبارزه با گرفتگی بینی
 
دکتر کاردیئلو می گوید:" یکی از بهترین راه های مبارزه با گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی استفاده از سرم های شست و شو و تمیز کردن بینی است."
 
استفاده از اسپری های بینی و داروهای ضد احتقان برای کودکان توصیه نمی شود. دانشمندان معتقدند کودکان 6 تا 10 ساله که از سرم های شست و شو برای تمیز کردن بینی شان استفاده می کنند زودتر از سایر همسالان شان که چنین نیستند بهبود می یابند.
 
دکتر کاردیئلو توصیه می کند:" فرزندتان را به پشت بخوابانید و در هر سوراخ بینی اش سه قطره سرم شست و شو بچکانید." حالا فرزندتان به راحتی می تواند نفس بکشد. اگر فرزندتان کوچک تر از آن است که در بینی اش سرم شست و شو بچکانید، می توانید از دستگاه مکش داخل بینی استفاده کنید.
 
درمان قرمز شدن پوست
 
تمیز کردن پی در پی بینی کودک می تواند پوست این ناحیه را قرمز، تحریک پذیر و زخم کند. یکی از راه های پیشگیری از قرمز و زخم شدن بینی کودکان استفاده از دستمال مرطوب است. اگر همه گزینه ها برای جلوگیری از قرمز و زخم شدن پوست بینی فرزندتان بی نتیجه ماند می توانید با استفاده از کرم های مرطوب کننده این ناحیه را ماساژ دهید.
 
تمیز نگه داشتن دست ها
 
فرزندتان به سنی رسیده است که بتواند مسئولیت نظافت روزانه اش را به عهده بگیرد و دست هایش را مرتب بشوید. به فرزندتان بیاموزید دست هایش را به خصوص پس از تمیز کردن بینی و پیش از غذا خوردن بشوید. این عادت می تواند از بیمار شدن فرزندتان جلوگیری کند.
 
استفاده کردن از عسل
 
کودکان زیر یک سال به دلیل خطر مسمومیت غذایی حاد (botulism ) نباید عسل بخورند، اما استفاده کردن از عسل برای درمان گلو درد و سرفه کردن کودکانی که از مرز یک سالگی گذشته اند بسیار مفید است.
 
نتایج بررسی های دانشمندان در سال 2007 میلادی نشان داده خوراندن نصف قاشق چای خوری عسل به کودکان 2 تا 5 ساله هنگام خوابیدن می تواند به درمان گلو درد و متوقف شدن سرفه کمک زیادی کند.
 
دکتر کاردیئلو می گوید:" در حالی که مدارک و شواهد قابل استناد وجود ندارند که عسل می تواند سرفه کردن را متوقف و گلو درد را درمان کند، اما تجربه نشان داده که چنین است."
 
مرطوب کردن راه های تنفسی
 
اگر فرزندتان سرفه های شدید می کند، او را تشویق کنید چهار بار در روز به مدت 15 دقیقه دوش آب گرم بگیرد تا راه های تنفسی اش باز شوند و سرفه هایش متوقف شوند.
 
استفاده از دستگاه رطوبت ساز ( بخور ) سرد
 
استفاده از دستگاه بخور می تواند مفید باشد، زیرا سبب نرم شدن اندام های تنفسی بدن می شود و تنفس را راحت می کند. دکتر کاردیئلو معتقد است کودکان را باید از گرد و خاک، رطوبت گرم و دستگاه بخور دور نگه داشت.
 
استراحت کردن کودکان
 
برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی فرزندتان، مطمئن شوید خواب شبانه راحت و کافی دارد. دکتر کاردیئلو می گوید:" کودکان با توجه به سن شان به 8 تا 12 ساعت خواب راحت شبانه نیاز دارند. خواب کافی می تواند به پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند. اگر فرزندتان مرتب بیمار می شود نشان دهنده آن است که به خواب بیشتری نیاز دارد."
 
هوشیاری در قبال مصرف آنتی بیوتیک ها
 
آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های باکتریایی نقش اساسی ایفاء می کنند اما برای درمان سرماخوردگی عادی کودکان تجویز و مصرف آنتی بیوتیک کاری اشتباه است.
 
دکتر کاردیئلو می گوید:" سرماخوردگی منشاء ویروسی دارد و تجویز آنتی بیوتیک برای درمان آن خطرناک است. همچنین مصرف آنتی بیوتیک سبب مقاوم شدن باکتری ها و تضعیف سیست ایمنی بدن می شود."
 
پرهیز از مصرف شربت سینه
 
نگران سرفه های روزانه فرزندتان نباشید چون می تواند به انتشار خلط و کاهش تراکم در ریه ها کمک کند. اگر فرزندتان بیش از چهار سال دارد و سرفه های شبانه مانع خوابیدن او می شود باید برای متوقف کردن سرفه ها به پزشک مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید مصرف داروها برای متوقف کردن سرفه در کودکان کاری عبث است و می تواند خطرناک باشد.
 
بررسی سرفه های شدید
 
اگر سرفه کردن فرزندتان بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد باید او را نزد پزشک ببرید. دکتر کاردیئلو می گوید:" اگر سرفه کردن کودکان بین سه تا شش هفته ادامه داشته باشد باید آنتی بیوتیک مصرف کنند و از قفسه سینه شان عکس برداری شود."
 
سرفه های شبانه ممتد می تواند نشانه ابتلا به آسم باشد. سرفه های مزمن، باید بررسی شوند تا از عدم ابتلا کودکان به سیاه سرفه اطمینان حاصل کنیم. کودکان، حتی اگر واکسینه شده باشند می توانند در معرض خطر قرار بگیرند.
 
دریافت کمک
 
حقیقت آن است که اگر سرماخوردگی کودک پس از پنج روز بهبود پیدا نکرد، نشان دهنده آن است که سینوس ها و گوش های او عفونی شده یا ذات الریه کرده است. وقتی پزشک را ملاقات می کنید می بینید که شرایط جسمی و روحی فرزندتان بهتر می شود.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
 
seemorgh.com/health
 
منبع : salamatnews.com