قلب
نوشابه و فست فود باید از سفره مردم حذف شود...

یک متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه شایع ترین علت بروز بیماری های قلبی فشار خون بالا است، گفت: بیماری های قلبی و عروقی عامل ۴۲ درصد مرگ و میر در جهان و کشور است بنابراین پیشگیری از این بیماری ها بسیار با اهمیت است.

حمیدرضا صانعی با اشاره به اینکه بیماری های قلبی و عروقی انواع مختلفی دارند که بیشتر آن ها قابل پیشگیری و درمان است، اظهار کرد: بیماری هایی مانند انسداد عروق کرونر، نارسایی قلبی و بیماری های دریچه قلبی از بیماری های قابل پیشگیری قلبی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از علائم بیماری های قلبی وجود فشار و سنگینی در قفسه سینه است، اظهار کرد: در هنگام فعالیت این فشار در فرد بیشتر شده و حالت هایی مانند تپش قلب، ضعف، بی حالی و کرختی بدن را ایجاد می کند.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه استرس و هیجان زیاد برای بیماران قلبی مضر است و این بیماران نباید در این موقعیت ها قرار گیرند، گفت: مرگ ناگهانی در بین بیماران قلبی شایع است زیرا این مرگ غیرقابل انتظار و تنها در مدت یک ساعت اتفاق می افتد.

صانعی با اشاره به اینکه بیماری های قلبی عروقی ۷ سال از عمر فرد مبتلا را کاهش می دهد، افزود: ۴۲ درصد مرگ و میر در جهان و حتی کشور به علت بیماری های قلبی و عروقی است و پیشگیری از این بیماری ها بسیار مهم است.

وی چربی خون و دیابت را از دیگر دلایل ابتلا به بیماری های قلبی عنوان و تصریح کرد: چاقی، رژیم غذایی نادرست و هم چنین بی تحرکی زمینه ساز بروز بیماری های قلبی است و با کم کردن وزن، افزایش فعالیت های بدنی، عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی می توان در پیشگیری از بیماری های قلبی گام برداشت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه سلیقه کودکان باید از آغاز به سمت مصرف غذاهای مفید سوق داده و از مصرف غذاهای پرچرب و آماده دوری کرد، گفت: نوشابه و فست فود باید از سفره مردم حذف شود.

صانعی مصرف دخانیات را از دیگر عوامل ابتلا به بیماری های قلبی عنوان کرد و گفت: کشیدن هر نخ سیگار یک دقیقه از عمر را کم می کند و ترک سیگار قبل از ۳۰ سالگی ۵ سال به عمر فرد اضافه می کند.

شب بیداری فشار خون را افزایش می دهد

در ادامه دکتر اکبر توسلی، متخصص قلب و عروق با بیان اینکه یک میلیارد نفر در جهان به فشار خون مبتلا هستند، اظهار کرد: نام دیگر بیماری فشار خون قاتل خاموش است چرا که در ۹۵ درصد موارد علت اصلی بروز آن به درستی روشن نیست.

وی با اشاره به اینکه فشار خون بالا دیگر اندام ها را تحت تاثیر قرار می دهد و در فعالیت اندام هایی مانند چشم، عروق و قلب اختلال ایجاد می کند، افزود: خواب کافی برای بدن ضروری است و شب بیداری فشار خون را افزایش می دهد.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه یکی از فاکتورهای افزایش دهنده فشار خون افزایش سن است و دو سوم افراد بالای ۷۰ سال فشار خون بالا دارند، گفت: بیماری های قلبی و عروقی بیشتر در مردان و در سنین ۵۰ تا ۶۰ سال مشاهده می شود.

توسلی نارسایی های کلیوی را از دیگر اثرات بالا بودن فشار خون بر بدن عنوان کرد و افزود: نمک یک عامل کشنده در میان افراد دارای فشار خون بالا است و توصیه می شود این بیماران مقدار نمک مصرفی خود را کاهش دهند.




گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : pezeshkan.org

 

مطالب پیشنهادی:
روشهای تشخیص بیماری قلبی(1)
روشهای تشخیص بیماری قلبی(2)
آیا رابطه جنسی برای بیماران قلبی ممنوع است؟
راهنمای ورزش برای بیماران قلبی