یخ
تبخال در اطراف چشم موجب تخریب قرنیه و کوری چشم می شود.
یک متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه با گذاشتن یخ یا نمک در محل ظهور تبخال می توان مانع تکثیر و شدت عارضه شد، گفت: روش درمانی خوراکی برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، شدید بودن تبخال و آنهایی که به صورت مکرر تبخال می زنند بهترین راه درمان است.

دکتر حسن اعتمادزاده با بیان اینکه تبخال یک بیماری ویروسی است، گفت: تبخال ابتدا به صورت تاول و رنگ روشن بر روی پوست ظاهر شده و زخم هایی در اطراف ضایعه ایجاد می شود که معمولا این بیماری لب ها، لثه، ناحیه دهان، اندام تناسلی و به ندرت چشم را گرفتار می کند.

وی تبخال را مسری و قابل انتقال از یک فرد به فرد دیگر دانست و افزود: این بیماری به هنگام ظهور خود را به شکل خارش و سوزش سنگین نشان می دهد و برای بار اول در کودکان در قسمت داخلی دهان به صورت سفیدک و در پی آن در دوره های بعدی به شکل تبخال نمایان می شود که می تواند از طریق تماس فرد به فرد، ترشحات بزاقی، چشمی، ادرار یا مدفوع انتقال یابد.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه اطراف دهان و در مرحله بعدی اندام تناسلی شایع ترین محل بروز تبخال است، گفت: تبخال در ناحیه اندام تناسلی بیشتر در افرادی پدیدار می شود که دارای بیماری های زمینه ای همچون ایدز هستند و در بسیاری از مواقع در اطراف دهان از طریق رشته های عصبی موجود پنهان شده و به دنبال استرس، ترس، شوک و تغییر شرایط زندگی مجددا فعال می شود.

دکتر اعتمادزاده در ادامه خاطرنشان کرد: درمان خوراکی برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف در موارد شدید بودن تبخال و آنهایی که به صورت مکرر تبخال می زنند بهترین راه درمان است. در این گروه ها کاربرد داروهای موضعی برای معالجه اثر چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه قبل از بروز کامل تبخال می توان از شدت بروز این بیماری پیشگیری کرد: خارش و سوزش از علائم اولیه در افرادی است که دچار تبخال عود شونده هستند، در این صورت قبل از ظهور کامل تبخال می توان با گذاشتن یخ و نمک در محل عارضه مانع از تکثیر و شدت فعالیت ویروس شد ولی استفاده از این روش تاثیری در جلوگیری کامل از آن ندارد.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه درمان خوراکی در افرادی که دچار تبخال های مکرر می شوند طولانی مدت است، گفت: درمان های خوراکی موجب کاهش شدت و تکرار ضایعه می شوند البته در مواردی که بروز تبخال ناشی از استرس است می توان با در نظر گرفتن راهکارهای درمانی مناسب مانع ظهور آن شد.

دکتر اعتمادزاده در پایان با تاکید بر اینکه تبخال در اطراف چشم موجب تخریب قرنیه و کوری چشم می شود، افزود: بروز تبخال های مجدد و شدید در افراد چه بسا در برخی از موارد موجب مرگ آنان هم می شود بنابراین باید کودکان را از افرادی که دچار تبخال می شوند دور نگه داشت زیرا کودکان به علت داشتن سیستم ایمنی ضعیف تر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : pezeshkan.org


مطالب پیشنهادی:
نسخه تبخال را بپیچید
تبخال تناسلی خطرناک در زنان
علت و درمان تبخال تناسلی
درمان تبخال با پمادی بخصوص
مبتلایان به تبخال بخوانند